: Askepot

En af de virkelig store Disney-klassikere fra guldalderen får nu sin velfortjente Diamond Edition-udgave på Blu-ray. 62 år efter premieren skinner denne perle som aldrig før, og Walt Disney selv må smile fra sin himmel.

Familie
Askepot

Fra den periode, hvor Disney-koncernen udsendte europæiske eventyrklassikere som perler på en snor, kom Askepot (eller Cinderella) som en naturlig del af Disney-porteføljen. Et så klassisk eventyr, at alle kender det i en eller anden version, om en stakkels pige, der bliver behandlet som en ussel tjenestepige af sin stedmor og sine to ulidelige stedsøstre – men selvfølgelig venter drømmeprinsen i det fjerne. På vejen får vores “grimme ælling” uvurderlig hjælp fra sine dyrevenner med de charmerende mus Tim og Bum i spidsen.

Få film tåler tidens tand så godt som Disney-klassikere (de fleste af dem, i hvert fald). Og selv om tematikken og fortællemåden fra 1950’erne for dagens unge nok fremstår lidt gammeldags og statisk, så er det hele så charmerende og godt fortalt, med den ene drømmesekvens af tegninger efter den anden, at Askepot den dag i dag vil få både den yngre og den ældre garde til at smile genkendende og nynne med på det eventyrlige musikspor. Fem stærke klassikerstjerner!

Disney svigter sjældent på ekstramaterialet og heller ikke med denne udgivelse, der har en god og grundig bag-om-filmen, udeladte scener, trailers, fire kortfilm, storybook og intro af Diane Disney. Desværre intet kommentarspor. Lydsporet er fantastisk godt restaureret med både en dts-HD 7.1-version og det originale monospor. Billedkvaliteten er så god, at det næsten bliver for meget af det gode; borte er enhver antydning af korn og støj.

• Release: 25. september 2012
  • Instruktion: Clyde Geronimi
  • Medvirkende: Ilene Woods, Eleanor Audley, Verna Felton, Rhoda Williams, James MacDonald, Luis Van Rooten