Anmeldelse: Ant-Man and the Wasp

Meget letbenede superhelte

Småkryb som superhelte kan være sjovt, men Ant-Man 2 er lidt for meget en letvægter.
Karakter
Komedie
Ant-Man and the Wasp
Annonce
Annonce
forfatter

Mange superhelte film beskyldes – med rette – for at være for prætentiøse og selvhøjtidelige, men det kan man bestemt ikke sige om Ant-Man and the Wasp. Her får vi snarere skæg-og-ballade-version af superhelteuniverset.

Den første film om småforbryderen Scott Lang (Rudd) som med “hjælp” fra den excentriske videnskabsmand Hank Pym (Douglas) blev skrumpet til myrestørrelse, var faktisk et frisk pust i en lidt stivnet genre. Toeren følger i samme spor, men med en ikke nær så interessant historie samt personer, der svinger mellem det morsomme og det karikeret tåbelige.

 

Slemme skurke er på jagt efter Pyms opfindelse, og Pym er på jagt efter sin kone (Pfeiffer), der blev fanget i kvanteverdenen for 30 år siden. Ant-Man selv er mest optaget af, at der kun er et par dage tilbage, før han kan slippe af med sin fodlænke – men de sidste dage i husarrest bliver bestemt ikke en dans på roser.

Annonce

Rudd er endnu en gang et fund i rollen som den joviale, ironiske og helt igennem godhjertede superhelt Ant-Man. Han har en tendens til at havne det forkerte sted på det forkerte tidspunkt og indgår et tæt partnerskab med The Wasp (Lilly).

(Foto: Walt Disney)

Special effects er der mange af, og de imponerer. Sammenligningen med Skat, børnene er skrumpet er uundgåelig. I langt højere grad end i den første film benytter man sig af lidt for simpel humor ved at kaste enorme saltbøsser og andre genstande efter hinanden, mens huse og biler skrumpes med et knaptryk. Fascinerende i starten, men efterhånden bliver det lidt overkill.

Skurkerne og Ant-Mans hjælpere er fuldstændig karikerede tegneseriefigurer som hentet ud af en B-film fra 1980’erne. Det bliver lidt for meget af det gode og er nok sjovest for den yngre del af familien. Bestemt en seværdig film, men totalt forglemmelig og uden hverken dybde eller substans. Tre middelmådige stjerner.

<
>
(Foto: Walt Disney)

 

Lydsporet (DTS-MA 7.1) er der absolut intet at udsætte på, hvilket vi ellers ofte har kritiseret Disneys Marvel-film for, og billedkvaliteten holder generelt en meget høj standard. Bonusmæssigt vi får et kommentarspor med instruktøren, en okay bag-om-filmen samt bloopers og nogle udeladte scener.

Annonce
Vi sætter stor pris på, at du læser Lyd & Billede!
for at læse videre.

Prøv Lyd & Billede i 30 dage for 39 kr

Få fuld adgang til alle artikler på lydogbillede.dk
Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ugentlige nyhedsbreve.
Se flere muligheder her
Fakta
  • 4K UHD BD
  • Release: 15. november 2018
  • Instruktion: Peyton Reed Med: Paul Rudd, Evangeline Lilly, Michael Douglas, Michael Peña, Walton Goggins, Bobby Cannavale, Michelle Pfeiffer
  • Genre: Action
  • Land: USA
  • År: 2018
  • Tid: 1:58 timer

IMDB Rating

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Billedes dedikerede filmanmelder og administrerende direktør. Tor har arbejdet på Lyd & Billede siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner ejere af et bladforlag med bl.a. et filmmagasin i porteføljen, og denne interesse har han taget med sig til Lyd & Billede. Tor er uddannet cand.polit. fra Universitetet i Oslo, men befinder sig godt bag rattet i en medievirksomhed.
Annonce
Annonce

Læs også

At 40 procent af de spanske mænd går på bordel, var en chokerende nyhed for os – men søreme om Álex Pina ikke formår at lave bragende underholdning ud af tragedien.
April byder på masser af guf fra streaming-tjenesterne, og du kan også streame indhold fra den “nye” Paramount+.
En hyperaktiv, stærkt alkoholiseret og vanvittig charmerende stewardesse kan der virkelig komme god underholdning ud af.
Det bliver ikke en ordentlig påskeferie uden gode krimier og thrillere!
Den nye streaming-tjeneste Paramount+ lanceres med Maisie Williams som rapkæftet eremit, der brat lukkes ud i livet. Morsomt, men noget uforløst.
2. sæson af Exit følger i samme fascinerende fodspor som 1. sæson, og det er ikke så tosset.
Disney+ beviser, at der stadig er meget spændende materiale at formidle fra det righoldige Marvel-univers.
Mange film er efterfølgende blevet “shinet op” af en misfornøjet instruktør – men ingen så omfattende som Justice League.
Den længe ventede efterfølger til Wonder Woman, der var et frisk pust af en superheltefilm, er nok årets største skuffelse.
En af 1980’ernes store komikere, Eddie Murphy, prøver hårdt på at genoplive en af sine komedieklassikere – men ender med at give os en langt mindre charmerende kopi.
New Orleans’ mest respekterede dommer havner i l*rt til halsen.
Årets første forårsmåned byder på lysere dage og masser af spændende indhold fra streaming-tjenesterne.
Hvad nu hvis det var Sovjetunionen, der først fik sat en mand på Månen?
Big Sky er et levende bevis på, at selv en af branchens mest erfarne og anerkendte serieskabere kan ramme ved siden af.
To mennesker gør en hel nat deres yderste for at såre og ydmyge hinanden. Den slags kommer der filmkunst ud af.
Tom Hanks brillerer i sobert western-epos med hjertet på rette sted.