Anmeldelse: Alfred Hitchcock The Masterpiece Collection

En større legende inden for thrillergenren end Alfred Hitchcock skal man lede længe efter, og her har man samlet hele 15 af mesterinstruktørens filmklassikere fra tidsrummet 1934-1972. En unik samling, som har fået top restaurering.

Publiceret 07/03/2013 - 11:21
Alfred Hitchcock The Masterpiece Collection

I modsætning til de fleste af dagens “gyserfilm” var Hitchcocks varemærke den psykologiske skræk. En meget mere subtil og meget mere effektiv måde at få publikum til at hoppe i stolene på. Med mesterligt billede, effektivt klip og et særdeles tilpasset musikspor skræmte briten livet af flere generationer af biografgængere.

Efter sin instruktørstart hjemme i England blev han lokket over Atlanten og kom under vingerne af den legendariske Hollywood-producent David O. Selznick. Sammen skabte de nogle af de mest ikoniske thriller-/spændingsfilm i filmens historie. Den kompromisløse instruktør har givet os klassikere som Psycho, Vertigo, Fuglene, Rear Window, Frenzy, Manden som viste for meget og – muligvis hans bedste film – North by Northwest (som mærkeligt nok ikke er med i den skandinaviske version af boksen). Foruden disse højdepunkter får du også Saboteur, Shadow of a Doubt, Rope, Marnie, Torn Curtain, The Trouble with Harry, Topaz og Family Plot.

Foruden eksperimentelle og forbilledlige billeder og klip var Hitchcock kendt for sin brug af blondiner i nød i sine historier, samt at han altid selv havde en lille cameo-rolle. En mængde klassiske film, som ikke alle har tålt tidens tand lige godt, men som giver et utrolig fascinerende indblik i en lang og spændende periode af filmhistorien. Med denne boks får man om ikke den optimale Hitchcock-samling, så i hvert fald en rigtig god start samt de fleste af hans største klassikere på én gang i en lækker samleboks.

Lydsporet er rigtig godt restaureret i dts-HD Master 2.0 mono. Billedkvaliteten er også stort set i top, bortset fra lidt overdreven støjreduktion, som glatter billedet kunstigt ud (specielt i Frenzy). Bonusmaterialet er særdeles godt og en overvældende mængde på over 15 timer, med bl.a. bonus til alle filmene, trailers, storyboards og filmplakater i miniature. Forbilledligt!

• Release: 16. januar 2013
  • Instruktion: Alfred Hitchcock
  • Medvirkende: James Marsden, Cary Grant, Janet Leigh, John McIntire, Anthony Perkins, Grace Kelly