: After Earth

Næsten hele Will Smiths familie står bag produktionen af en af årets mest promoverede film om en far og søn, der uforvarende havner på Jorden tusind år efter dens undergang og må overvinde alskens fjender. Resultatet er opsigtsvækkende svagt og føjer nye dimensioner til begrebet manglende selvindsigt.

Publiceret 08/02/2014 - 12:22
After Earth

Sommerens store “blockbuster” fortæller historien om den genfødte menneskehed, der har koloniseret en ny planet, Nova Prime, tusind år efter at Jorden blev ødelagt af en række naturkatastrofer og krige. Vi møder den legendariske general Cypher Raiga (Will), som vil trække sig tilbage og pleje sin familie efter mange års tjeneste. På en sidste rutineopgave tager han sønnen Kitai (Jaden) med, men rumskibet havner i en meteorstorm, og de må nødlande på Jorden.

Mens Cypher ligger for døden i vraget, må Kitai alene ud og finde et nødblus, der er landet 100 km væk, mens han skal passe på monsteret Ursa, der kan lugte frygt. Nu får han chancen for at blive en stor helt ligesom sin far.

Will Smith har haft en fantastisk karriere som skuespiller med stor kommerciel succes siden sit gennembrud i tv-serien Rap fyr i L.A. i begyndelsen af 90’erne. De senere år har han også brugt en stor del af sine mange penge på at producere film. After Earth er ikke kun produceret af Will Smith; hans kone Jada Pinkett Smith og svogeren Caleeb Pinkett er co-producenter.

Med om bord på den synkende skude har familien Smith fået stjerneinstruktøren M. Night Shyamalan, der fik sit store gennembrud med Den sjette sans i 1999. Den blev fulgt op med gode film som Unbreakable og Signs, mens han de seneste år har leveret knap så vellykkede film såsom The Happening og Luftens sidste mester.

Det hjælper ikke meget på Shyamalans dalende stjerne, at han har instrueret og skrevet manuskript til After Earth, men det er næppe hans skyld, at det endelige resultat er blevet så tyndt. Historien er nemlig skrevet af Will Smith, og mens Shyamalan har instrueret det visuelle og filmtekniske, har Will Smith stået for filmens narrative opbygning og instruktionen af skuespillerne, hvilket først og fremmest vil sige ham selv og sønnen.

Resultatet er sensationelt svagt, og det må siges at være overraskende, når man tænker på, hvor mange kvalitetsfilm Will Smith har været involveret i.

After Earth skulle hovedsagelig handle om forholdet mellem far og søn, men den valgte ramme har resulteret i en film, der oser af prætentiøst storhedsvanvid og banal symbolik. Det vrimler med pinlige scener og svulstig dialog, der ofte er ufrivilligt komisk og pinefuld. Kombinationen Shyamalan/Smith som instruktører har været katastrofal, og det er sjældent, man ser disse skuespillere gøre det så dårligt.

Jaden Smith fungerer særlig skidt og burde ikke have været castet til rollen af sin far. Det virker i det hele taget, som om projektet er resultatet af en drøm hos Will Smith om at realisere et gigantisk drama om menneskelig storhed og lidelse, hvor han pinedød har inddraget så meget af familien som muligt uden tanke på det færdige resultat.

Vanvittige 135 millioner dollars – plus 100 millioner til marketing! – kunne have været brugt på meget andet godt for familien eller filmverdenen, selv om filmen teknisk er flot og har enkelte seværdig scener. Det holder desværre ikke – to små stjerner.

Ikke overraskende er After Earth en teknisk imponerende udgivelse på Blu-ray. Det er den første spillefilm fra Sony, der er optaget i 4K, og billedet er selvfølgelig fantastisk! Der er heller ikke noget at udsætte på det utrolige lydspor i dts-MA 5.1, som ligeledes er fremragende. Hvis man vil teste sit udstyr eller imponere gutterne, så kan man godt lægge denne film på! BD’en har seks-syv bag-om-filmen-klip, der er relativt interessante, men de tilføjer ikke noget nævneværdigt til filmen.

After Earth

• Release: 30. oktober 2013
  • Instruktør: M. Night Shyamalan