: 21 Jump Street

21 Jump Street har hentet titel og inspiration fra tv-serien af samme navn fra perioden 1987-1991 og er slet ingen dårlig adaption. Filmen står for sig selv og er en lidt atypisk fusion af drengerøvs- og high school-film med et blandet resultat.

Publiceret 01/11/2012 - 00:00
21 Jump Street

Schmidt (Jonah Hill) og Jenko (Channing Tatum) gik på high school sammen og var direkte modsætninger. Schmidt var den usikre nørd med gode karakterer, mens Jenko var hjerteknuseren, som udmærkede sig i idræt, men var elendig rent fagligt. Syv år efter skolen har de begge valgt en karriere i politiet og bliver placeret sammen på en undercover-opgave for at afdække narkotikasalg ved en lokal high school. Skolemiljøet har forandret sig meget siden sidst, og det bliver en udfordring at tilpasse sig en flok 17-årige.

21 Jump Street er bestemt ikke en af årets store filmoplevelser, men den overrasker positivt på flere områder og er trods alt bare en simpel komedie uden andre ambitioner end at underholde. Manuskriptet har flere morsomme replikker og også en evne til at overraske med fiffige vendinger og absurde situationer, som driver historien fremad. Hill og Tatum supplerer hinanden godt og fungerer fint sammen som de to modstridende karakterer, de er.

I øvrigt har filmen en række skuespilere, der er med til at peppe det samlede indtryk op. F.eks. Ice Cube som sur leder af undercover-gruppen og James Francos bror, Dave Franco, der spiller kæk håndlanger. Ikke overraskende dukker Johnny Depp op i en cameo-rolle, som han gennemfører på vanlig udmærket vis.

Totalt set fungerer tingene helt fint inden for genren, men videre i filmen mister de unge og uerfarne instruktører Miller og Lord grebet. Efterhånden som konflikterne bygges op, eskalerer tempoet, og sidste del af filmen opleves som særdeles anstrengende og hysterisk, uden den smarte humor, som præger begyndelsen. Med lidt is i maven og værdighed kunne det være blevet langt bedre Alligevel belønner vi den med fire stjerner.

21 Jump Street er solid på Blu-ray! Massevis af ekstramateriale, som underholder, og et udsøgt lydspor (5.1 dts-HD). Billedet er lidt mørkt på udendørsscener, men holder alligevel god standard.

21 Jump Street

• Release: 16. oktober 2012