TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhed

Kia EV9 GT: Ekstremsport for hele familien

EV9 GT er den nye topmodel af Kias elektriske flagskib, som tager familien fra 0-100 på bare 4,6 sekunder.

Kia EV9 GT: Ekstremsport for hele familien

Kia EV9 har allerede sikret sig et solidt fodfæste blandt de store premium-elbiler og blev specifikt anbefalet af undertegnede med fem solide stjerner. Simpelthen fordi det er en helt fantastisk familie-SUV. Nu kommer GT-versionen, som tager køreegenskaberne til et helt nyt niveau.

Kia EV9 GT inside
(Foto: Kia)

Fra luksus-SUV til performance-monster

Med 508 hestekræfter og et drejningsmoment på 740 Nm er EV9 GT den mest kraftfulde SUV, Kia nogensinde har produceret. Samtidig har den en respektabel rækkevidde på 510 kilometer (WLTP).

Læs også TEST: Kia EV9 Med sin hidtil største og mest ambitiøse elbil udfordrer Kia EV9 de etablerede premiummærker i det elektriske SUV-segment.

Accelerationen til 100 km/t er på meget respektable 4,6 sekunder, hvilket placerer den fem meter lange familiebil på niveau med mange dedikerede sportsvogne. Og den får de fleste andre store SUV’er til at se ud, som om de kører i sirup. Det gælder i øvrigt også dens fætter, Hyundai Ioniq 9 Performance. Ikke dårligt for en fem meter lang familie-SUV med seks sæder og masser af plads til bagage og et hundebur.

Kia EV9 GT calipers
GT-udgaven har grønne bremsekalibre. (Foto: Kia)

Afslørende grønne detaljer

I EV9 GT er grøn et gennemgående tema. Den har blandt andet noget så specielt som grønne bremsekalibre. Designet er også blevet opgraderet med en karakteristisk GT-grill med særlige lysmønstre, og bilen står på specialdesignede 21-tommer fælge med Michelin Pilot Sport-dæk.

Indvendigt finder vi dybe sportssæder med Alcantara-ruskindsbeklædning, præget med GT-logoet. Derudover har bilen et mere sporty GT-rat med en neongrøn midtermarkering på toppen.

Annonce
Kia EV9 GT button
GT-knappen udløser de ekstra kræfter. (Foto: Kia)

Virtuel gearskifter

En af de mere specielle nye funktioner er knappen på rattet. Den er lysegrøn og mærket “GT”. Et tryk på den vækker bilens kraftreserver og reducerer samtidig bilens støttesystemer.

EV9 GT er også udstyret med virtuelle gearskift. Systemet simulerer en otte-trins gearkasse, hvor føreren kan “skifte” ved hjælp af F1-håndtag på rattet. Dette kombineres med Active Sound Design, som simulerer motorlyden under acceleration – alt sammen for at give en mere engagerende køreoplevelse. Du kan selvfølgelig mene, hvad du vil om det, og heldigvis er lyden valgfri.

Læs også Nyhed: Hyundai Ioniq 9: Nu kommer den enorme elektriske SUV Hyundai lancerer sin største elbil nogensinde. Ioniq 9 får tre sæderækker og over 600 kilometers rækkevidde.
Kia EV9 GT battery
(Illustration: Kia)

Adaptive køreegenskaber

EV9 GT’s adaptive chassis minimerer krængningen, og firehjulstrækket skulle give et fremragende vejgreb. Batteriet er, som det skal være, jævnt fordelt i gulvet, hvilket giver bilen en meget god vægtfordeling og balance. Derudover leveres bilen med elektronisk e-LSD (Limited Slip Differential) som standard.

Elektronisk styrede støddæmpere scanner sammen med Road Preview System vejoverfladen og justerer affjedringen i realtid for at optimere køreoplevelsen.

Opladningshastigheden er også imponerende med mulighed for at oplade fra 10-80 procent på bare 24 minutter takket være 800 volt kredsløb.

Kia EV9 GT 2
(Foto: Kia)

Meget for pengene?

Med en vejledende udsalgspris på 799.999 kroner er EV9 GT bestemt ikke billig, men den koster heller ikke meget mere end en fuldt udstyret standardudgave. Og så er den helt sikkert meget sjovere!

EV9 GT lanceres i november og danske kunder kan vælge mellem seks og syv sæder. Forhandlerne tager imod bestillinger allerede nu.

Mere info: kia.com

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft et fuldtidsjob, før han kom til Lyd & Billede. Her har han til gengæld været næsten halvdelen af sit liv, siden han i 2001 sendte en jobansøgning til den forkerte adresse (han ville egentlig søge job i et lydstudie af samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsagelig inden for hi-fi, hovedtelefoner og hjemmebiograf, men det sker, at han brillerer på andre områder.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Denne her rækker langt

Google opgraderer Android Auto med Gemini

Den elektriske Porsche Cayenne har 1.156 hk

Over 3.500 nye lynladere på vej

Porsche dropper ladekablet

Tesla arbejder på CarPlay

Ford får grønt lys for selvkørsel i Danmark

Kia udfordrer VW ID.Buzz

Honda lancerer elektrisk motorcykel i Europa

Elektrisk mikrobil fra Renault

Google-navigation får live-kamera

Lucid-ejere vil snart få strøm fra bilen