Kia EV9 har allerede sikret sig et solidt fodfæste blandt de store premium-elbiler og blev specifikt anbefalet af undertegnede med fem solide stjerner. Simpelthen fordi det er en helt fantastisk familie-SUV. Nu kommer GT-versionen, som tager køreegenskaberne til et helt nyt niveau.

Fra luksus-SUV til performance-monster
Med 508 hestekræfter og et drejningsmoment på 740 Nm er EV9 GT den mest kraftfulde SUV, Kia nogensinde har produceret. Samtidig har den en respektabel rækkevidde på 510 kilometer (WLTP).
Accelerationen til 100 km/t er på meget respektable 4,6 sekunder, hvilket placerer den fem meter lange familiebil på niveau med mange dedikerede sportsvogne. Og den får de fleste andre store SUV’er til at se ud, som om de kører i sirup. Det gælder i øvrigt også dens fætter, Hyundai Ioniq 9 Performance. Ikke dårligt for en fem meter lang familie-SUV med seks sæder og masser af plads til bagage og et hundebur.

Afslørende grønne detaljer
I EV9 GT er grøn et gennemgående tema. Den har blandt andet noget så specielt som grønne bremsekalibre. Designet er også blevet opgraderet med en karakteristisk GT-grill med særlige lysmønstre, og bilen står på specialdesignede 21-tommer fælge med Michelin Pilot Sport-dæk.
Indvendigt finder vi dybe sportssæder med Alcantara-ruskindsbeklædning, præget med GT-logoet. Derudover har bilen et mere sporty GT-rat med en neongrøn midtermarkering på toppen.

Virtuel gearskifter
En af de mere specielle nye funktioner er knappen på rattet. Den er lysegrøn og mærket “GT”. Et tryk på den vækker bilens kraftreserver og reducerer samtidig bilens støttesystemer.
EV9 GT er også udstyret med virtuelle gearskift. Systemet simulerer en otte-trins gearkasse, hvor føreren kan “skifte” ved hjælp af F1-håndtag på rattet. Dette kombineres med Active Sound Design, som simulerer motorlyden under acceleration – alt sammen for at give en mere engagerende køreoplevelse. Du kan selvfølgelig mene, hvad du vil om det, og heldigvis er lyden valgfri.

Adaptive køreegenskaber
EV9 GT’s adaptive chassis minimerer krængningen, og firehjulstrækket skulle give et fremragende vejgreb. Batteriet er, som det skal være, jævnt fordelt i gulvet, hvilket giver bilen en meget god vægtfordeling og balance. Derudover leveres bilen med elektronisk e-LSD (Limited Slip Differential) som standard.
Elektronisk styrede støddæmpere scanner sammen med Road Preview System vejoverfladen og justerer affjedringen i realtid for at optimere køreoplevelsen.
Opladningshastigheden er også imponerende med mulighed for at oplade fra 10-80 procent på bare 24 minutter takket være 800 volt kredsløb.

Meget for pengene?
Med en vejledende udsalgspris på 799.999 kroner er EV9 GT bestemt ikke billig, men den koster heller ikke meget mere end en fuldt udstyret standardudgave. Og så er den helt sikkert meget sjovere!
EV9 GT lanceres i november og danske kunder kan vælge mellem seks og syv sæder. Forhandlerne tager imod bestillinger allerede nu.
Mere info: kia.com



