Kunstig intelligens (AI) kan løse mange rutineprægede opgaver, så som at skrive rapporter og eksamensopgaver. Den klarer også den ørkesløse opgave se en lang video igennem for at opsummere de interessante punkter. Men kunstig intelligens har ikke hidtil handlet på egen hånd. Det vil den snart kunne – og den vil gøre det med dit kreditkort.
Google har netop præsenteret en ny protokol, hvilket ikke lyder spor sexet. Men der er tale om et regelsæt for, hvordan AI snart kan agere som personlig shopper, der handler på dine vegne, mens du trygt læner dig tilbage i sofaen.
Mens vi mennesker i årevis har handlet på nettet uden at tænke over det, har AI-agenter haft det betydeligt sværere. De fleste har været henvist til screen scraping-metoder, hvor de forsøger at gætte sig til, hvor på en hjemmeside man nu skal skrive sit navn, adresse og andre mere eller mindre personfølsomme oplysninger. Nu har Google lanceret en ny protokol, der skal gøre det lettere for AI-agenter at svinge betalingskortet på vores vegne.
Protokollen har fået det mundrette navn Agent Payments Protocol, eller AP2. Google beskriver det som et forsøg på at skabe et fælles sprog for sikre og pålidelige transaktioner mellem AI-agenter og de forhandlere, de handler hos. Det skal forhindre, at forskellige butikker og udbydere opfinder hver sin helt forskellige løsning. Systemet er designet til at fungere på tværs af platforme, betalingssystemer og forhandlere.
Autorisation med mandater
Hvor man normalt antager, at det er et menneske, der klikker “køb”, skaber fremkomsten af autonome agenter et behov for at etablere klare regler. AP2 introducerer begrebet Mandates. Mandates er manipulationssikre, kryptografisk signerede digitale kontrakter, der fungerer som bevis for, at brugeren har givet agenten en specifik tilladelse til at foretage et køb.
Protokollen understøtter to primære shopping-scenarier:
- Køb i realtid: Når en bruger beder en agent om at finde f.eks. et par sko (Jeg skal bruge et par festsko til min svogers sølvbryllup), udløser det et Intent Mandate, der giver agenten konteksten for interaktionen. Når agenten har fundet skoene, skal brugeren godkende kurven, hvilket genererer et Cart Mandate, der sikrer en uforanderlig registrering af de præcise varer og prisen.
- Delegerede opgaver: Hvis en bruger beder en agent om at købe f.eks. koncertbilletter i det øjeblik, de går til salg, signeres et detaljeret Intent Mandate på forhånd. Dette mandate angiver vilkår som prisgrænser og tidspunkt, hvilket giver agenten tilladelse til automatisk at generere et Cart Mandate, når betingelserne er opfyldt.
Ifølge Google skaber denne kæde af beviser en uafviselig sporbarhed, der besvarer afgørende spørgsmål om autorisation og ægthed, hvilket giver et klart grundlag for ansvar.

Åben standard med 60 partnere
Google understreger, at AP2-protokollen er åben og bygget til at være universel. Selskabet samarbejder med mere end 60 organisationer om at forme fremtiden for AI-drevet betaling. Listen tæller bl.a. Adyen, American Express, Mastercard, PayPal og Revolut. Tech-giganter som Salesforce og ServiceNow er også med. Google oplyser, at AP2 også er designet til at understøtte nye betalingssystemer som stablecoins og kryptovalutaer. Hele specifikationen for AP2 er i øvrigt offentliggjort på GitHub, hvis du skulle få lyst til at programmere din egen netbutik fra grunden.
De nye muligheder baner vejen for nye forretningsmodeller. Som eksempel nævner Google, at AI-agenter vil kunne reagere på personlige tilbud, koordinere komplekse opgaver – som at bestille flyrejse og hotel inden for et bestemt budget – og gennemføre køb i det øjeblik, en vare bliver tilgængelig.
Kilder: Google, TechCrunch
Læs videre med LB+
LB+ Total UGE
Fuld adgang til alt LB+ indhold - Ingen bindingsperiode!
Tilbud - 4 uger 4 kr.
Fuld adgang til alt LB+ indhold
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.800 produkttests!
- Store rabatter hos vores partnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med de seneste nyheder
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Magsinet digitalt – ny udgave hver måned
- Deaktivering af annoncer
- L&B+ Video – kom med L&B-redaktionen bag kulisserne, på de store tech-messer og meget mere!



