TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhed

BYD Yangwang U9 Track Edition har 3.000 hestekræfter!

En opgraderet baneversion af BYD Yangwang U9 sætter nye standarder for ydelse. Med over 3.000 hk!

BYD Yangwang U9 Track Edition har 3.000 hestekræfter!

Har du en Tesla Model S Plaid, og tror du, at du er kongen på vejene? Det varer næppe længe, hvis det står til BYD.

Kinesiske BYD er verdens største elbilproducent, og nu vil de tydeligvis også være den hurtigste. Den nye Yangwang U9 Track Edition byder nemlig på svimlende 3.019 hestekræfter (2.220 kW) – et tal, der får resten af feltet til at blegne.

BYD-Yangwang-U9-track-edition top rear
Yangwang U9 Track Edition. Foto: BYD

Tre gange så kraftfuld som originalen

Standardudgaven af U9 er allerede en heftig superbil med hele 1.290 hestekræfter. Track Edition tredobler næsten dette tal takket være fire opgraderede elmotorer, der hver leverer 755 hestekræfter. Det er en ny generation af TZ240XYA permanent magnet-motorer, som kan nå hastigheder på over 30.000 omdrejninger i minutter. Det må siges at være ekstremt.

Læs også TEST: Tesla Model S Plaid Den sagnomspundne Model S Plaid opfordrer til at bryde loven. Og ikke kun på grund af hurtigheden.

Den enorme kraft fordeles til alle fire hjul via BYD’s egenudviklede e⁴-platform, som giver uafhængig kontrol af drejningsmomentet til hvert hjul. Dette er afgørende for bilens stabilitet og smidighed under ekstreme kørselsforhold.

Tophastigheden er opgivet til 350 km/t i de officielle papirer, men dette er sandsynligvis en elektronisk begrænset hastighed for at opnå vejgodkendelse. Den almindelige U9 er allerede blevet testet til 391,94 km/t på en testbane i Tyskland, og Track Edition bør kunne køre endnu hurtigere.

Annonce
BYD Yangwang U9 Track Edition
Det ekstreme affjedringssystem gør det muligt for U9 Track Edition at hoppe og springe fysisk! Foto: BYD

Ekstremt affjedringssystem

Og så er der affjedringssystemet. Det nye intelligente kontrolsystem DiSus-X overvåger og korrigerer bilens vertikale bevægelser på millisekund-niveau, så bilen kan udføre spektakulære manøvrer som at ›danse‹, ›hoppe‹ eller til og med køre på tre hjul!

Og det er ikke bare cirkustricks. Evnen til at kontrollere de vertikale kræfter i hvert hjørne af bilen er helt afgørende for at kunne håndtere ekstreme G-kræfter under højhastighedskurver og opbremsninger. DiSus-X kan sænke U9 Track Edition ved høje hastigheder for at opnå bedre aerodynamik og vejgreb, mens systemet kan hæve karrosseriet ved lave hastigheder for at håndtere bump eller forhindringer. Systemet genvinder endda energi fra hjulenes bevægelse over bump.

Læs også Nyhed: BYD Super e-Platform: Lader 400 km på 5 minutter BYD's nye ladeteknologi oplader bilen næsten lige så hurtigt som at tanke benzin. Super e-Platform lover op til 400 kilometers rækkevidde efter bare fem minutter ved laderen.

Samme batteri – lynhurtig opladning

Overraskende nok bruger Track Edition det samme 80 kWh litium-jernfosfat (LFP) Blade-batteri som standardmodellen. Med tredobbelt effekt vil rækkevidden på banen blive forkortet (selv om man selvfølgelig ikke bruger hele effekten hele tiden), men BYD har en løsning: et ultrahurtigt 800-volts ladesystem.

Bilen understøtter lynopladning på op til 500 kW og kan gå fra 30 til 80 procent opladning på bare 10 minutter. Det gør det muligt for Track Edition at køre korte, intense runder på banen efterfulgt af hurtige ladestop – perfekt til rekordforsøg på Nürburgring.

BYD Yangwang U9 track edition
Foto: BYD

Direkte svar på konkurrentens rekord

BYD U9 Track Edition er et direkte svar på et nyt konkurrencemæssigt pres. I juni 2025 satte Xiaomi SU7 Ultra en ny banerekord for elektriske produktionsbiler på Nürburgring med en tid på 7:04.957, hvilket væltede både Rimac Nevera og standard Yangwang U9 af tronen. Sidstnævnte havde en tid på 7:17.900.

Det har sat BYD under et enormt pres, og Track Edition er deres våben til at generobre førstepladsen. Med den enorme effektforøgelse er det tydeligt, at BYD satser på at slå alle rekorder for elbiler på den legendariske tyske bane.

Sammenlignet med konkurrenterne er tallene imponerende. Rimac Nevera R har ‘kun’ 2.107 hestekræfter, Lotus Evija 1.972 hestekræfter og Xiaomi SU7 Ultra 1.548 hestekræfter. Track Edition har med andre ord over 900 hestekræfter mere end sin nærmeste konkurrent.

BYD Yangwang U9 Track Edition
Den store hækspoiler er ikke kun til pynt, når U9 Track Edition skal flyve gennem svingene med 3.020 hestekræfter. Foto: BYD Yangwang U9 Track Edition

Kommer til Europa

Yangwang U9 Track Edition er en vigtig strategisk brik i BYD’s globale ambitioner. Virksomheden har bekræftet planer om at introducere Yangwang-mærket i Europa i 2026, hvilket vil gøre BYD til den første kinesiske bilproducent i Europas topsegment af luksusbiler.

Track Edition bliver et teknologisk udstillingsvindue for BYD’s mest avancerede systemer og er designet til at overvinde den negative opfattelse af kinesiske mærker på de vestlige luksusmarkeder. Ved at sætte nye rekorder på Nürburgring, den mest prestigefyldte bane i Europa, vil BYD sende et stærkt signal: Kinesisk ingeniørkunst kan ikke bare konkurrere med, men også overgå europæiske mærker på deres egen hjemmebane.

BYD-Yangwang-U9-track-edition-hero
Foto: BYD

BYD Yangwang U9 Track Edition: Pris og tilgængelighed

Standardversionen af Yangwang U9 er prissat til 1,68 millioner yuan (ca. 1,6 millioner kroner) i Kina. Track Edition forventes at koste betydeligt mere, men omkring 3 millioner kroner i Kina er næsten helt sikkert.

For europæiske kunder vil prisen blive endnu højere på grund af importtariffer på op til 17 procent, og fordi vi også har højere moms end Kina. Dertil kommer, at det også koster rigtig mange penge at gennemføre sikkerhedstests via Euro NCAP, så der er ingen tvivl om, at prisen vil stige dramatisk, når bilen rammer de europæiske markeder.

BYD har ikke bekræftet nogen præcis lanceringsdato, men Track Edition forventes at blive tilgængelig i Kina først, før den når Europa som en del af Yangwangs ekspansion i 2026.

Kilde: Forbes

Mere info: byd.com

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft et fuldtidsjob, før han kom til Lyd & Billede. Her har han til gengæld været næsten halvdelen af sit liv, siden han i 2001 sendte en jobansøgning til den forkerte adresse (han ville egentlig søge job i et lydstudie af samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsagelig inden for hi-fi, hovedtelefoner og hjemmebiograf, men det sker, at han brillerer på andre områder.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Denne her rækker langt

Google opgraderer Android Auto med Gemini

Den elektriske Porsche Cayenne har 1.156 hk

Over 3.500 nye lynladere på vej

Porsche dropper ladekablet

Tesla arbejder på CarPlay

Ford får grønt lys for selvkørsel i Danmark

Kia udfordrer VW ID.Buzz

Honda lancerer elektrisk motorcykel i Europa

Elektrisk mikrobil fra Renault

Google-navigation får live-kamera

Lucid-ejere vil snart få strøm fra bilen