Audi var de første til at erstatte glødelamper med lysdioder i forlygterne. Nu går de skridtet videre, og monterer blå lasere i lygterne, så kørebanen kan blive oplyst, så langt øjet rækker. Når hastigheden kommer over 60 km/t, træder laserlygterne i funktion og fordobler både rækkevidden og lysstyrken på det (LED-baserede) lange lys.
Man kan dog ikke bruge laserlyset i den rå form, som er otte nåletynde (0,3 mm) blå prikker. De otte lasere beskyder et fosforlag, som omdanner energien til hvidt lys.

For ikke at blænde modkørende og fodgængere med laser registerer indbyggede kameraer, hvad lysbundtet rammer, og justerer lygterne derefter.
I første række er det dog kun superluksus-sportsvognen R8 LMX, der bliver udstyret med laserlygter. Prisen i Tyskland på den 570 hestekræfter stærke bil bliver 210.000 € (ca. 1,5 millioner). Uden danske afgifter.
Kilde: Wired
Læs videre med LB+
LB+ Total UGE
Fuld adgang til alt LB+ indhold - Ingen bindingsperiode!
Tilbud - 4 uger 4 kr.
Fuld adgang til alt LB+ indhold
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.800 produkttests!
- Store rabatter hos vores partnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med de seneste nyheder
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Magsinet digitalt – ny udgave hver måned
- Deaktivering af annoncer
- L&B+ Video – kom med L&B-redaktionen bag kulisserne, på de store tech-messer og meget mere!



