: The Sopranos – den komplette serie

Midt i tv-seriernes guldalder får vi et kærkomment gensyn med en af de allerstørste af slagsen. The Sopranos har haft en enorm betydning for nutidens underholdningsindustri og er stadig forbandet god!

Publiceret 17/10/2014 - 15:06
The Sopranos – den komplette serie

Hele 15 år er der gået, siden vi første gang satte os foran fjernsynet og fulgte den moderne mafiaboss Tony Soprano (Gandolfini) og hans forsøg på at jonglere sine hverdagsproblemer med familien derhjemme – konen Carmela (Falco) og deres to børn – og så hans “familie” i forretningslivet. Det bliver snart for meget for den tilsyneladende stærke mand, der må søge professionel hjælp hos psykiateren Jennifer Melfi (Bracco). Og hun får mange hårde dage på arbejdet, for Tony har mere nok at kæmpe med, fra narkoafhængige nevøer og senile onkler til seksuelle udfordringer og angstanfald.

The Sopranos er en af historiens mest succesfulde dramaserier og blev produceret af tv-giganten HBO i seks sæsoner med i alt 86 episoder. Serien har vundet næsten hundrede priser og bliver af mange stadig betragtet som en af de bedste nogensinde, selv i lyset af alle de fremragende serier, der efterfølgende er kommet til.

Da Sopranos begyndte at udkomme på dvd i begyndelsen af 00’erne, startede den store bølge med serier i bokse for alvor, og seriemediet ændrede sig radikalt med langt større fokus på produktioner af høj kvalitet med store instruktører og skuespillere, der ville være med, hvor det skete. Sopranos har utvivlsomt banet vejen for andre tv-klassikere som The Wire, Mad Men og Breaking Bad.

Seriens skaber, David Chase, havde næppe regnet med, at der nogle år senere ville være selskaber, som producerede deres egne serier med penge tjent på streamet underholdning.

The Sopranos’ succes kom af en række faktorer. Tematikken omkring mafiavirksomhed har altid været populær, men det var nok især attraktivt for publikum at opleve en nutidig hverdagsmafioso med problemer, som alle kan relatere til, uanset hvor på planeten de befinder sig. Derfor var det også vigtigt, at handlingen blev henlagt til forstæderne i New Jersey uden for New York, som var en mere “almindelig” og forståelig setting for de fleste mennesker.

Der er heller ikke nogen tvivl om, at det var essentielt for seriens popularitet, at der var høj kvalitet i alle led af produktionen. Bl.a. gennem en række solide manuskripter og en beundringsværdig indsats fra næsten 25 forskellige instruktører. Steve Buscemi – der også havde en rolle i serien – er en af dem, der som instruktør har bidraget til udviklingen af konflikter og personer for at skabe et godt drama.

Personerne i Sopranos er ofte både interessante og fascinerende, og er en vigtig faktor for den tiltrækningskraft, som serien har haft. Hvem kan ikke lide Uncle Junior (Chianese), Paulie Walnuts (Sirico) eller Silvio Dante (Van Zandt)? Hovedpersonen selv, Tony Soprano, er en klassisk hovedrollefigur, som man både elsker og hader for hans gøren og laden; og det er som regel tegn på en karakter, der har substans og gennemslagskraft nok til at bære en så stor produktion. Hvil i fred, James Gandolfini (1961-2013)!

The Sopranos vil blive stående som et monument i sin genre, og selv om flere er kommet op på siden af den, er der stadig ikke mange, der overgår den. Seks stjerner!

Vi kan definitivt anbefale The Sopranos – den komplette serie på Blu-ray! Først og fremmest er der tale om mere end 80 timers knaldgod underholdning samlet i en flot boks. Når det så ovenikøbet præsenteres i meget høj kvalitet både på lyd- og billedfronten, er der ikke meget at være i tvivl om. Billedgengivelsen varierer ganske vist en del i de første sæsoner, men bliver efterhånden strålende. Lyden i dts-MA 5.1 er rigtig god. Af bonusmateriale er der hele fem timer med forskellige bag-om-filmen, dokumentarer, interviews og kommentarspor. Yderst interessant og underholdende.

The Sopranos – den komplette serie

• Release: 8. september 2014
  • Instruktion: David Chase m.fl.