Samsung Electronics formåede endnu en gang at sikre sin position som verdens førende TV-producent i 2024, for 19. år i træk. Ifølge en rapport fra markedsanalysefirmaet Omdia opnåede Samsung en global markedsandel på 28,3 procent målt på omsætning – et fald fra 30,1 procent i 2023.
Der er ingen mangel på konkurrenter i det hårde TV-produktsegment: Landsmanden LG Electronics havde 16,1 procent af markedet, med de kinesiske udfordrere TCL og Hisense tæt på med henholdsvis 12,4 procent og 10,5 procent, mens Sony kom ind på femtepladsen med 5,4 procent (bemærk dog, at markedsandele er baseret på omsætning og ikke på antallet af solgte TV-apparater). Men det lykkedes Samsung at beholde førstepladsen takket være sit fokus på QLED-TV og OLED-TV i premium- og high-end-klassen i en bred vifte af skærmstørrelser.

Samsung dominerer premium-markedet
Samsung er fortsat et stærkt brand i den lidt mere eksklusive del af tv-markedet: I premium-kategorien (TV, der koster mere end 2.500 dollar) havde virksomheden en imponerende markedsandel på 49,6 procent. I kategorien “ultra-large” tv (75 tommer og derover) var markedsandelen 28,7 procent.
Samsung solgte 8,34 millioner QLED-TV’er i 2024 og sikrede sig 46,8 procent af markedet. OLED-salget voksede også markant med 1,44 millioner solgte enheder, en stigning på 42 procent i forhold til året før. Ærkekonkurrenten LG er dog fortsat overlegen i denne kategori med 3,18 millioner solgte TV’er og en markedsandel på 52,4 procent i OLED-segmentet. Flere af Samsungs OLED-skærme bruger paneler fra LG Display ud over “QD”-OLED-paneler fra Samsung Display.
Vision AI: Dette års TV’er bliver endnu smartere
Samsung er fortsat en af de mere innovative producenter i TV-branchen, og det er en position, som virksomheden ikke ser ud til at give slip på foreløbig. Mange af modellerne bruger AI-teknologi til at forbedre billede og lyd, og finesserne bliver stadig mere avancerede.

En anden nyhed i år er, at Samsung udvider sin Art Store til flere TV-modeller. Den digitale kunstbutik var tidligere eksklusiv for The Frame, men i år vil den også være tilgængelig på Neo QLED- og QLED-modellerne. Desuden udvides Frame-familien med en ny premium-model – The Frame Pro.
High-end OLED- og LCD-TV’er
For de ekstra kræsne er forventningerne særligt høje til de nyeste OLED-modeller fra både Samsung. Da vi besøgte CES, var vi ret imponerede over flagskibet OLED TV Samsung S95F, som bruger det nyeste QD-OLED-panel med en lysstyrke på op til 4.000 nit. LG svarer igen med en ny teknik kaldet Primary RGB Tandem og Brightness Booster, der øger lysstyrken på OLED-paneler. Denne teknik vil blive brugt af LG, Panasonic og Philips (måske også Sony?) på deres kommende topmodeller).
Derudover så vi prototypen på en ny teknik kaldet RGB MicroLED.
En ting er sikkert: Det bliver et spændende TV-år, så lad os se, om Samsung også tager førstepladsen i år!
Læs videre med LB+
TILBUD Tilbud - 49 kr første måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
LB+ Total 6 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 6 måneder
- Adgang til mere end 7.800 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer