Følg Lyd & Billede på Twitter Følg @gotschalk og Instagram
Når man beskæftiger sig med hi-fi, møder man problemet med at finde plads. De færreste reoler er nemlig indrettet til at rumme udstyret. Især hvis der er tale om andet end minianlæg. Montanas kubikreoler er blandt de få egnede, der kan rumme det.
Hos Montana vil man imidlertid ikke nøjes med at pakke anlæg smagfuldt ind. Firmaet har de senere år selv tilbudt udstyr, der helt bogstavligt er skabt til reolerne. I første omgang i form af en serie med tre højttalermodeller og nu senest en AV-receiver. Alt sammen bygget til at passe præcist ind i modulerne uden at tiltrække sig unødig opmærksomhed.
Frem for at vælge den nemmeste løsning og bestille noget elektronik i de ønskede mål hos en fjernøstlig producent, har man hos Montana valgt at gå anderledes grundigt til værks og har fået udviklet det hele fra bunden. Til det formål har man allieret sig med Carsten Tinggaard fra firmaet Point Source Acoustics ved Roskilde.
Har udviklet for de største i verden
Carsten Tinggaard ved, hvad han har med at gøre, og når han taler om overvejelserne bag delene i Montana-serien, sker det med en hæsblæsende strøm af detaljer. Carsten har også haft fingeren på pulsen i den danske højttalerindustri gennem 14 år. Inden han stiftede Point Source, var han chefingeniør hos Tymphany, hvilket betyder, at han var ansvarlig for udvikling af højttaler-elementer til mærkerne ScanSpeak, Vifa og Peerless.
Carsten Tinggaard forklarer designet af receiveren.
Skabt til reolens rum
De tre højttalere i serien er bygget ud fra meget forskellige overvejelser, men fælles for dem alle er, at de nødvendigvis skulle passe ind i Montanas reolmoduler. Højttalerne har eget kabinet, men skubbes ind i et ledigt rum i kubikreolen, som de fylder helt præcist ud. På den måde kan man få nøjagtig den finish på sine højttalere, som man ønsker. Det handler blot om at købe reolmoduler i den rette farve.
Indtrykket fuldendes med enten en stoffront eller en perforeret metalfront, som klikkes på. Og det hele kan fås i alle Montanas 42 farvenuancer – fra sort, grå og hvid til modefarver med navne som Umami Green, Lemon og Latte.
Printpladerne sidder stakket lag på lag i det lille kabinet.
Ægte reolhøjttalere
I gamle dage var der to slags højttalere: De store gulvhøjttalere og de små reolhøjttalere. Sidstnævnte betegnelse er i dag afløst af ordet “standerhøjttalere”. Montana-højttalerne er dog ægte reolhøjttalere, der er konstrueret til at yde deres bedste placeret i en reol, op mod en væg.
Mediummodellen er forholdsvis kompakte tovejs basreflekshøjttalere på ca. 8 liter med 6 tommers bas/mellemtone og 1 tommes dome-diskant. Læs testen af Montana Sound Medium i dette nummer. Basrefleksrøret munder ud i en smal spalte mellem kabinettets bund og reolkassen. Det giver fuld kontrol over udstrålingen og mulighed for at lave en lang port uden at bruge hele kabinettets volumen.
Svært at få elementerne til at mødes
Montana Sound Large er den store model til dem, der vil have mere bas – og som har fået lov til at fylde mere plads i stuen op med lyd. Også her er der tale om et tovejssystem, denne gang med en 8 tommers bas og en 29 mm ringradiator.
Domen er ikke trykket ind ved et uheld – den skal se sådan ud. Ved at fæstne midten af den store dome undgås opbrydninger, og den nu ringformede membran får en bedre spredning i den øverste ende af sit arbejdsområde.
At få en 8 tommers bas til at arbejde sammen med en dome-diskant er ikke en simpel opgave, da så store elementer har svært ved at arbejde så højt oppe i toneområdet, uden at membranen bryder op. For at undgå det har Carsten Tinggaard valgt et element, hvor der er blandet papyrusfibre i den papmasse, som membranen er lavet af.
På den måde kan man undgå at lave et trevejssystem, som efter Carstens mening har mange ulemper på grund af det ekstra element og et mere kompliceret delefilter.
De tre højttalere og receiveren er designet til at blive gemt af vejen i reolen.
Til små rum
Hvis pladsen er trang, eller anlægget skal være meget diskret, er der Montana Sound Small, som ikke fylder mere end en håndfuld paperbacks. Et enkelt 2,5 tommers fuldtone-element dækker hele toneområdet.
Det giver nogle naturlige begrænsninger i yderenderne, så de går ikke så dybt i bassen (kabinettet er afstemt til 105 Hz!) og har ikke samme luftighed i toppen, men til baggrundsmusik og ikke alt for komplekse optagelser klarer de sig forbløffende godt. Så længe der ikke skal spilles meget højt i store rum. Det er lykkedes ved at bruge et element med aluminiummembran, der arbejder lineært op til næsten 15 kHz.
Serien indeholder også en receiver. Den er ligeledes udviklet hos Point Source og er et studie i kompakt elektronik. Printpladerne sidder i flere lag i det lille kabinet, hvor der både er blevet plads til Wi-Fi, FM/DAB-radio og en forstærker på 2 x 100 watt (faktisk er den på 2 x 125 watt, siger Carsten Tinggaard, men den er opgivet til 100 watt for at være på den sikre side og for at holde forvrængningen nede).
Moduler og fronter fås i snesevis af farver. Det er receiveren, der ikke ses bag den umami-grønne lodrette dækplade.
Forstærkerdelen er digital, hvilket betyder, at varmeudviklingen er lille nok til, at apparatet kan klare sig i reolen med kun meget beskeden luftcirkulation. Der er dog en blæser indbygget, hvis det går heftigt til.
Receiveren understøtter både Apple AirPlay og DLNA. Til gengæld leder man forgæves efter Bluetooth. Det var simpelthen ikke muligt at få det til at fungere tilstrækkelig godt i det lukkede kabinet sammen med al den anden radioelektronik.