Der er få teknologiområder, hvor udviklingen er så hurtig som inden for mobiltelefoner. Måske fordi det er et af de få produkter, som forbrugerne bruger hele tiden, stiller høje krav til og faktisk bruger lidt penge på. Vi ønsker bedre ydeevne, bedre skærme, smartere funktioner og stadig bedre kameraer. Mobiltelefoner er ikke kun bærbare biografer og musikanlæg, de er også vores kommunikationscentre og ikke mindst vores vindue til sociale medier.
Som svar på dette har vi fået lynhurtige processorer, der nærmer sig computerens ydeevne. Vi har skærme med høj opløsning, lynhurtige opdateringshastigheder og stadig større lysstyrke. Ulempen er, at disse fremskridt får mobiltelefonen til at blive varm, og batteriet til at løbe tør.
Den store nyhed i år er, at vi nu har papirtynde mobiltelefoner i form af Samsung Galaxy S25 Edge og Apple iPhone Air. Det er imponerende, at disse telefoner ikke har gået på kompromis med ydeevnen. Men igen er ulempen, at batteriets levetid er middelmådig. Vi tror, at mange forbrugere ikke ville have noget imod at have en telefon, der var to millimeter tykkere, hvis det betød, at de ikke skulle bekymre sig om at finde en oplader hvert femte minut.
Stadig smartere mobiltelefoner
Sidste år begyndte mobiltelefoner at få ægte AI-funktioner, ikke kun chatbots. Og i år er det næsten begyndt at ligne AI-hysteri fra producenterne. Alle mobiltelefoner lanceres som supersmarte AI-assistenter, og funktioner, der tidligere kun blev beskrevet som praktiske, er pludselig blevet tilskrevet kunstig intelligens. En model, der blev præsenteret for nylig, blev hævdet at have AI-flash, hvilket fik os til at rulle med øjnene.
Andre har tilføjet funktioner, der føles mindre nyttige. Vi har set flere mobiltelefoner med specielle AI-knapper på siden. Lidt ligesom den forhadte Copilot-knap på tastaturerne på de nyeste Windows-computere. Hvad den gør, varierer fra at samle ting, du vil huske, til blot at give en genvej til en AI-chatbot. En producent fremhævede som en fordel, at vi brugere kan vælge mellem en række AI-chatbots, da de er gode til forskellige opgaver. Hvordan vi som forbrugere skal vide, hvilken vi skal bruge, var ikke klart. Måske kommer der en AI-funktion, der hjælper os med at vælge den rigtige AI?
Men der er selvfølgelig også nogle virkelig smarte funktioner. Google har haft stor succes med at integrere sin Gemini i flere og flere apps og webtjenester. Ved også at forsyne Android med de funktioner, der er indbygget i de fleste producenters enheder, har de givet mobiltelefoner intelligens som en bonus. Producenterne har derefter tilføjet deres egne AI-funktioner i varierende grad. Samsung er for eksempel kommet langt med sin Galaxy AI og har indbygget den i mobiltelefonens grundlæggende funktioner. Det er sådan, vi vil have det. Vi vil have en mobiltelefon, hvor intelligensen kan hente information fra og interagere med alle apps på telefonen. Ikke have små isolerede øer med smarte funktioner.
Hvordan vælger du?
Som svar på alle vores krav, eller hvad producenterne tror, vi har, bliver vi oversvømmet med nye modeller fra flere og flere producenter. For at træffe et klogt valg er det en god idé at lave en liste over, hvad der er vigtigst for dig. Hvis du filmer meget til sociale medier, er kameraet vigtigt, men det samme er lagerpladsen. Måske har du brug for en model med plads til et hukommelseskort? Hvis du arbejder fra din mobiltelefon, kan AI-funktioner og tilslutningsmuligheder være vigtige. Derefter skal du fastsætte et budget. Derefter kan du læse vores tests for at finde ud af, hvordan de enkelte modeller klarer sig på de områder, der er vigtige for dig.












