Glem alt om, at Prodigy er PMC’s budgethøjttalere. Glem, at de er små og kun tovejs. Glem, at de ligner noget, knægten har lavet på slæden. Glem alt, hvad du troede om små budgethøjttalere.
Den nye Prodigy-serie består indtil videre af to modeller. Den kompakte Prodigy1 og den gulvstående Prodigy5. Begge er tovejshøjttalere, men med PMC’s egen transmissionslinje, kaldet ATL: Advanced Transmission Line.
Det er en lang kanal, der er ‘foldet’ på indersiden af højttalerne, og som strækker højttalernes evne til at spille lavpas med en overbevisning, der overstiger højttalernes størrelse. PMC anvender ATL-princippet på alle sine højttalere, selv de mindste, som har mest brug for det.
Da højttalerne ikke har nogen basrefleksport på bagsiden, kan de nemt placeres tæt på bagvæggen. PMC hævder, at spredningsvinklen er så bred som 80 grader horisontalt, og at det ikke er nødvendigt at vinkle højttalerne. Min erfaring er, at det hjælper på fokus at vinkle dem lidt indad. Især hvis man sidder tæt på højttalerne.
Lyden
Percussions på Sades Soldier of Love smadrer ud af højttalerne, så det ringer for ørerne. Men det gengives med stålsat kontrol og en overbevisende snare, der hopper rundt i rummet. Uden at lyde forvrænget eller hård. Almindelige basporte har en tendens til at ånde hårdt, når du spiller højt, men Laminair-portene her er helt lydløse. Læg øret tæt på, og du hører kun basfrekvenser, ingen vejrtrækning, vindstøj eller resonanser.
Konklusion
De bittesmå PMC Prodigy5 er blandt de mindste gulvhøjttalere, vi har testet. De lyder bare ikke sådan. Der er få højttalere i denne klasse, der spiller så kontrolleret, fokuseret og dynamisk som disse. Ingen spiller dyb bas med samme overbevisning, og samtidig er højttalerne så raffinerede og afbalancerede, at de kan spille hvad som helst. Den sorte finish vil næppe vinde nogen designpriser, men lyden er et poleret trofæ værdig. Det bliver ikke meget bedre end dette blandt gulvhøjttalere i denne klasse.