LG Electronics går ind i 2026 med en større omorganisering af hele koncernen, hvilket kan betyde en interessant udvikling for fremtidige TV-generationer. Det hele starter med at en ny CEO – Lyu Jae-cheol, der tidligere var chef for LG’s afdeling for hvidevarer, overtager roret den 1. december. Dette kan få stor betydning for LG’s TV-strategi og ikke mindst webOS-platformen i fremtiden.
Ifølge pressemeddelelsen handler ændringerne om at gøre virksomheden mere agil, AI-drevet og konkurrencedygtig på dagens marked – virksomheden har sandsynligvis bemærket konkurrencen fra blandt andre Samsung, Hisense og TCL. TV- og IT-divisionerne vil nu blive fusioneret til en enkelt “Display Business” for at fremskynde produktudviklingen, mens en ny AI-division vil være ansvarlig for alt fra billedbehandling til smartere brugergrænseflader. WebOS TV-platformen får også sin egen forretningsenhed med det formål at sikre hyppigere opdateringer og flere tjenester – men dette kan også potentielt betyde mere reklame på startskærmen.

LG vil også fokusere mere på sin streamingtjeneste – de gratis/reklamefinansierede LG Channels. Den får et nyt design, et nyt logo og en “væsentligt forbedret brugeroplevelse” med AI-baserede anbefalinger. Platformen er nu vokset til over 4.000 TV-kanaler på verdensplan og vil nu indeholde flere regionale tilpasninger. LG ønsker tydeligvis at have bedre kontrol over det indhold, det viser – og tjene flere penge på reklamer, som Samsung har gjort med succes med Samsung TV+.
Både OLED-TV og Micro RGB
Alt dette tyder på, at LG forbereder sig på en mere datadrevet, servicebaseret fremtid – men forhåbentlig uden at bremse udviklingen inden for det område, de er mest kendt for: OLED-TV. Virksomheden var og er stadig en af pionererne på OLED-markedet, og vi forventer at se flere spændende TV-nyheder og ikke mindst pc-skærme på CES 2026.
LG har allerede vundet flere priser forud for næste års messe, herunder flere “Best of Innovation”-priser. En af disse er den gennemsigtige LG SIGNATURE OLED T, verdens første virkelig trådløse og gennemsigtige OLED-TV. Men – lyder det ikke bekendt? LG viste os denne gennemsigtige skærm på CES 2024, så det er lidt mærkeligt, at den nu bliver bragt op igen.

Den anden innovationspris går til en premium LCD-model med Micro RGB-teknologi, hvis modelnavn endnu ikke er kendt. Derudover fik StanbyME 2-lifestyle-skærmen blandt andet også opmærksomhed fra CES-juryen.
Om næste års topmodeller – efterfølgerne til de populære OELD G5 og C5 – kommer til at hedde C6 og G6 eller noget helt andet, må vi vente og se! I mellemtiden er flere af LG’s 2025-modeller nu på Black Week-tilbud.



