Mange virksomheder hopper med på AI-vognen af frygt for at komme bagud i forhold til konkurrenterne og i håb om at spare penge. Men nu viser en rapport fra Harvard Business Review og Standford Social Media Lab, at de i stedet skaber “workslop” eller rod i arbejdsgange. Det skyldes, at AI-genereret indhold, som ikke gennemgås af mennesker, skaber forvirring snarere end fremskridt.
Problemet er, at sprogmodellerne skaber indhold, der ser poleret og imponerende ud, men som er upræcist og uklart. Ifølge Standfords løbende undersøgelse af amerikanske fuldtidsansatte rapporterer 40 procent, at de har modtaget sådant materiale inden for den seneste måned. De bruger derefter næsten to timer på at fortolke og korrigere materialet, hvilket skaber skjulte omkostninger for virksomhederne. For større organisationer anslås det, at tusindvis af arbejdsdage er gået tabt, og at millioner af dollar er spildt.
“Jobrod er det uundgåelige resultat af, at virksomheder blindt indfører værktøjer, der ikke fungerer, blot fordi en håndfuld Silicon Valley-milliardærer påstår, at chatbots er det nye internet,” siger CNN’s Allison Morrow.
Mere end halvdelen af de adspurgte sagde, at de følte sig irriterede over at modtage AI-genereret materiale af lav kvalitet. Næsten en fjerdedel følte sig fornærmede. Kolleger, der sendte den slags materiale, blev ofte opfattet som mindre kompetente og pålidelige. Det betyder, at AI kan skabe splid i virksomheden i stedet for at gøre arbejdet mere effektivt.
“Virksomhederne bør næppe stoppe med at investere i AI, men måske supplere med en workshop eller to om, hvordan man undgår at skabe jobusikkerhed for andre. Og gøre det hurtigt. Forskningen siger, at AI-arbejde skabt af dovenskab ikke kun gør folk langsommere, det fører også til, at kolleger mister respekten for hinanden.”, siger Lila Maclellan på Fortune.
Læs rapporten hos Harvard Business Review.
Læs videre med LB+
LB+ Total UGE
Fuld adgang til alt LB+ indhold - Ingen bindingsperiode!
Tilbud - 4 uger 4 kr.
Fuld adgang til alt LB+ indhold
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.800 produkttests!
- Store rabatter hos vores partnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med de seneste nyheder
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Magsinet digitalt – ny udgave hver måned
- Deaktivering af annoncer
- L&B+ Video – kom med L&B-redaktionen bag kulisserne, på de store tech-messer og meget mere!



