TESTS Foto & Video Hi-fi Hjemmebiograf Hovedtelefoner Højttalere TV

Nyhed

IFA 2025: Vi har set Sonys nye RGB-TV

Sony demonstrerer næste generations RGB-teknologi for første gang i Europa på IFA 2025.

Af / 05/09/2025 - 08:00
IFA 2025: Vi har set Sonys nye RGB-TV

Sony er kendt for at levere nogle af de bedste TV’er på markedet, når det gælder billedkvalitet, og den japanske producent tager sig gerne god tid, når det gælder udvikling af ny billedteknologi. På IFA 2025 i Berlin fremviste de deres nyeste skærmteknologi kaldet RGB MiniLED, som de efter sigende har brugt de sidste fire år på at udvikle. Forskellen ligger i baggrundsbelysningen, som nu bruger farvede RGB-lysdioder (Red Green Blue) i stedet for en hvid baggrundsbelysning. Det er en teknik, vi har hørt om før, men denne gang lader Sony os se den i aktion!

Sony RGB MiniLED

Sony lægger ikke skjul på, at de har stor tiltro til RGB MiniLED som den næste generation af skærmteknologi. Producenten tilbyder både OLED/QD-OLED og MiniLED LCD-TV’er i forskellige prisklasser, og næste år vil vi sandsynligvis se en ny RGB-baseret flagskibsmodel fra Sony. Dette var den prototype, vi fik at se under en lukket demonstration på IFA.

Sony lod os ikke tage billeder af selve demonstrationen, som bestod af en 85-tommer RGB-prototype ved siden af Bravia 9 MiniLED-skærmen plus to topmoderne OLED/QD OLED-skærme. Vi kan dog dele vores eget førstehåndsindtryk, og vi er ret fascinerede.

For det første havde RGB MiniLED-prototypen fra Sony – som forventet – en meget imponerende farveintensitet på tværs af en bred vifte af farvenuancer. Vi taler stadig om et 4K TV, men det er nok tættere på OLED, end vi nogensinde har set før. Med individuelle LED’er til rød, grøn og blå var Sony-skærmen i stand til at lyse både lysere og kraftigere end konkurrerende skærmteknologier, samtidig med at den opretholdt et meget godt sortniveau.

Fordi den bruger farvebaseret baggrundsbelysning i stedet for hvid baggrundsbelysning, var der også mindre glorieeffekt omkring lyse objekter på en mørk baggrund, end vi er vant til at se. Dette var også tilfældet, da vi så billedet skråt fra siden, så betragtningsvinklen virker også lovende.

Annonce

Der var heller ikke noget at klage over med hensyn til lysstyrke – den var fuldt ud på højde med eller overgik endda den meget kraftige Bravia 9 i flere scener, samtidig med at den opretholdt en endnu mere neutral farvebalance.

En anden ting, der fascinerede os, var, hvor behagelig billedkvaliteten var. Med en så blændende kraftig lysstyrke kunne man forvente, at den ville fremkalde øjeblikkelig træthed i øjnene, men der var noget ved det brede farvespektrum og farvevolumen, der gjorde billedet overraskende seværdigt ved siden af andre OLED- og LCD-flagskibsmodeller.

20250904_143056 IFA Berlin-20250903-00029 IFA Berlin-20250903-00028 IFA Berlin-20250903-00027
<
>
Sony RGB panelprototype. (Foto: Sony)

Ifølge Sony ligger hemmeligheden i den egenudviklede XR Backlight Master Drive-teknologi, som giver en meget præcis styring af de enkelte LED’er. Når skærmen f.eks. skal vise rødt i et bestemt område, kan den simpelthen slukke for de grønne og blå LED’er, mens de røde forbliver tændt.

Så hvornår får vi denne teknologi at se i en egentlig model? Sony har trods alt talt om det i næsten et år!

Det får vi nok svar på næste år, for Sony har bekræftet over for os, at de planlægger at lancere et RGB-baseret flagskibs-TV i 2026 – men modelnavnet er stadig ukendt indtil videre. Måske Bravia 9 II eller noget lignende?

Om den kommende topmodel også vil drage fordel af den nyligt lancerede Dolby Vision 2 HDR-standard, kunne Sony ikke bekræfte på nuværende tidspunkt.

Vi holder nøje øje med udviklingen. Samtidig viser både Samsung og Hisense lignende RGB-baserede skærme her på IFA, så det er klart, at dette vil være en trend på markedet for high-end TV i fremtiden.

Stærke rødder i den professionelle branche

20250904 135639 scaled
(Foto: Audun Hage)

Sony har en stolt tradition for at levere præcis billedkvalitet hele vejen fra kameralinsen til TV-seernes stuer. Med solide rødder i filmproduktion og professionelt udstyr lægger de vægt på, at deres TV’er skal bevare instruktørens hensigt uden at tilføje kunstige billedforbedringer.

20250904 143711 scaled
(Foto: Audun Hage)

Flere Hollywood-blockbusters og krævende produktioner som Top Gun: Maverick og den nye F1-film er blevet optaget og redigeret med Sony-udstyr. Dette koncept blev også demonstreret på IFA med et virtuelt produktionssæt med professionelle filmkameraer som Sony Venice og HX310/3110 mastering monitors – lige ved siden af det nyeste Bravia 8 II TV, som vi for nylig testede.

(f. 1981): Journalist. Audun blev ansat som journalist på Lyd & Billede i 2004 og har spillet en aktiv rolle i udviklingen af Lyd & Billede som magasin og website. Audun er ekstremt kvalitetsbevidst og kendt for sine kræsne ører og sit skarpe blik. Han er ansvarlig for Lyd & Billedes TV-tests.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Hvordan vil næste års OLED-TV'er fra LG se ud?

TV-salget eksploderer

De bedste Black Week-tilbud på TV

Black Week TV 2025: 6 tips til et smart køb

Pas på, Dolby!

Lyd & Billede kårer årets bedste produkter 2025-2026

Bedre billedkvalitet på Disney+

Nu kan du købe Loewes største TV nogensinde - men det koster

Kig op! Her kommer TCL's nye kæmpe TV ind til test

TCL afslører 2026-TV'er: Første RGB MiniLED og 10.000 nit lysstyrke

Vi har set Dolby Vision 2 i aktion - er det værd at vente på?

Her er Hisense 116UX