TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhed

Hyundai Ioniq 3: Den kompakte elbil nærmer sig

Hyundais kompakte elbil Ioniq 3 placerer sig lige over Inster med lang rækkevidde og avanceret software. Og nu er den angiveligt blevet spottet under en test.

Hyundai Ioniq 3: Den kompakte elbil nærmer sig

Endelig får vi et glimt af, hvad der ser ud til at være den kommende Hyundai Ioniq 3 under test i virkelig trafik. Den kompakte elbil nærmer sig i så fald produktion.

Det, der ser ud til at være en helt retvinklet bagende i spionvideoen fra CarSpy, er sandsynligvis en afdækning af Hyundais nyskabende “Aero Hatch”-design. I videoen hævdes det, at den nye bil er en Ioniq 2, men det er altså sandsynligvis en Ioniq 3.

Udfylder et hul

Hyundai har tidligere udtalt, at Ioniq 3 vil have den nyeste teknologi om bord, og den vil have et klart slægtskab med Ioniq 5 og 6. Men med et par ekstra tricks. Størrelsesmæssigt kommer den til at ligge midt imellem den kompakte bybil Inster og den mere rummelige kompakte SUV Kona Electric.

Ioniq 3 følger Hyundais strategi om at udvikle Ioniq-navnet fra en enkelt model til en serie af fuldelektriske køretøjer, der slutter sig til Ioniq 5, 6 og den gigantiske Ioniq 9.

Hyundai Concept Three
oniq 3 er baseret på Concept Three, og det ser ud til, at bilen får det “Aero Hatch”-design, der ses på skitsen. (Illustration: Hyundai)

Lang rækkevidde

Der er ikke meget at klage over i forbindelse med rækkevidden for Ioniq 3. Du kan vælge mellem batteripakker på 58,3 kWt og 81,4 kWt, og med det største batteri skulle WLTP-rækkevidden nå op på hele 587 kilometer. Det er langt mere end konkurrenter som Renault 5 E-Tech (411 km) og Citroën ë-C3 (320 km).

Annonce

For at holde prisen nede vil Ioniq 3 have et 400-volts elektrisk system, ikke det dyrere 800-volts system fra Ioniq 5, 6 og 9. Ikke desto mindre skulle bilen kunne hurtigoplades fra 10 til 80 procent på omkring 30 minutter.

Læs også TEST: Hyundai Ioniq 5 Ioniq 5 er en bil, mange har ventet på. Og den skuffer ikke.

Med forhjulstræk og en acceleration fra 0-100 km/t på mindre end 8 sekunder leverer den nok kraft til hverdagsbrug. Ydelsen er, som man kan forvente i denne klasse, og det er ærlig talt ikke hovedfokus her. Hvis du vil gå amok i en lille bil, skal du ikke lede længere end til Smart #1 Brabus. Den klarer den samme sprint på lynhurtige 3,9 sekunder.

Hyundai-new-Pleos-OS
Pleos styresystemet med Gleo AI gør Ioniq 3 til en avanceret, højteknologisk elbil. (Foto: Hyundai)

Kunstig intelligens og CarPlay Ultra

Teknologi er Ioniq 3’s vigtigste våben i kampen om kunderne. Det omfatter Hyundais nye Pleos-operativsystem, der bygger på Android Automotive. Her får du stemmestyring med kunstig intelligens med Gleo AI, og bilen understøtter Over-The-Air-opdateringer, der kan forbedre bilen længe efter købet. I modsætning til flere konkurrenter vil Hyundai også have fuld understøttelse af Apple CarPlay Ultra.

Læs også TEST: Hyundai IONIQ 6 Ultimate Long Range RWD Den længe ventede Ioniq 6 imponerer på mange måder. Men vi har et par spørgsmål.

(Video herover: CarSpyMedia)

Bygges i Europa

For at holde prisen konkurrencedygtig vil Ioniq 3 blive produceret i Tyrkiet til det europæiske marked, hvilket reducerer både fragtomkostninger og told.

Priserne er endnu ikke offentliggjort, men rygterne siger, at Ioniq 3 kommer til at ligge på niveau med Kona Electric, som starter ved ca. 239.000 kroner. Det placerer den over budgetmodeller som Citroën ë-C3 (fra 159.990 kroner), men med betydeligt bedre rækkevidde og teknologi.

Hyundai Ioniq 3 kommer i produktion i begyndelsen af 2026, og salget starter senere på året. De danske priser vil blive annonceret tættere på lanceringen.

Mere info: hyundai.com

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft et fuldtidsjob, før han kom til Lyd & Billede. Her har han til gengæld været næsten halvdelen af sit liv, siden han i 2001 sendte en jobansøgning til den forkerte adresse (han ville egentlig søge job i et lydstudie af samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsagelig inden for hi-fi, hovedtelefoner og hjemmebiograf, men det sker, at han brillerer på andre områder.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Denne her rækker langt

Google opgraderer Android Auto med Gemini

Den elektriske Porsche Cayenne har 1.156 hk

Over 3.500 nye lynladere på vej

Porsche dropper ladekablet

Tesla arbejder på CarPlay

Ford får grønt lys for selvkørsel i Danmark

Kia udfordrer VW ID.Buzz

Honda lancerer elektrisk motorcykel i Europa

Elektrisk mikrobil fra Renault

Google-navigation får live-kamera

Lucid-ejere vil snart få strøm fra bilen