Weekendens Soundsociety hi-fi-messe var den sjette i rækken. Men det var første gang, den blev holdt i København. Arrangøren Bülow:Steensen havde i år valgt at flytte messen fra hjembyen Aarhus til hovedstaden.
1.500 besøgende fandt i løbet af lørdag og søndag ud til Hotel Scandic Sluseholmen for at se hi-fi i den tunge ende.
Selv om det er lidt færre, end de 2.000 gæster, som sidste års messe havde i Aarhus, er Maria Kavitha Frish Ramussen fra Bülow:Steensen godt tilfreds. Og hun siger, at udstillerne også har været rigtig godt tilfredse.
Selv om besøgstallet ikke slog rekord, var der godt fyldt op i de fleste af demorummene weekenden igennem. Og i de mest populære måtte publikum vente i kø for at få plads til næste demo.
Og så var messen åben! (Foto: John Alex Hvidlykke)
Hi-fi i millionklassen
<
>
Dyre, men dejlige sager. Audiovector R6 Arreté, Mark Levinson og Kalista. CD-spilleren var den dyreste komponent. Den kostede lidt over en halv million kroner! (Foto: John Alex Hvidlykke)
Dyre, men dejlige sager. Audiovector R6 Arreté, Mark Levinson og Kalista. CD-spilleren var den dyreste komponent. Den kostede lidt over en halv million kroner! (Foto: John Alex Hvidlykke)
<
>
Det er svært at få god lyd i de små møderum. Gato Audio havde løst problemet ved at spille diagonalt. Det virkede overraskende godt. (Foto: John Alex Hvidlykke)
Det er svært at få god lyd i de små møderum. Gato Audio havde løst problemet ved at spille diagonalt. Det virkede overraskende godt. (Foto: John Alex Hvidlykke)
Tre balsale med hi-fi
Hotellet var noget anderledes indrettet end Hotel Royal i Aarhus, der plejer at lægge hus til. Som konferencehotel havde Scandic Slusesholmen flere mødelokaler og tre kæmpestorefestsale i stueetagen, der gav mulighed for store udstillinger. De tæt beliggende rum betød til gengæld, at man kunne høre det på flere lokalers afstand, når kræfterne i de tungeste anlæg blev sluppet løs.
Annonce
<
>
I stedet for at prøve på at spille den store balsal op med ét kæmpeanlæg, havde SAS Audio og Septon opstillet flere separate systemer. Her med Rotel Michi-elektronik og de vilde Elac Concentro M-højttalere. (Foto: John Alex Hvidlykke)
TopSound havde fået en balsal med en meget levende akustik til sin udstilling af Wilson-højttalere og Audio Analogue-elektronik. (Foto: John Alex Hvidlykke)
De mere intime udstillinger
Også en del af de almindelige hotelværelser på de øvrige fire etager var taget i brug. Akustikken var ikke så sprælsk som i de store sale, men pladsen var flere steder trang.
<
>
Audio Consult / Audio Note havde fået et lillebitte rum. Men heldigvis var anlægget kompakt. Den integrerede Cobra-forstærker yder 25 W i klasse A. (Foto: John Alex Hvidlykke)
Focal Scala Utopia Evo III og Naim-elektronik hso KT Radio. (Foto: John Alex Hvidlykke)
<
>
Så bliver det ikke mere klasssisk: JBL L-100 Classic og tilhørende elektronik i nygammelt design med rødder til 60'erne og 70'erne. (Foto: John Alex Hvidlykke)
JBL viste de aktive 4329P mini-monitors, men også retro-musiksystemet L42ms, som vi snart tester. (Foto: John Alex Hvidlykke)
København, Aarhus eller Odense næste gang?
Ovenpå weekenden er der ingen tvivl om, at der også kommer en Soundsociety-messe næste år. Men arrangørerne har ikke besluttet sig endeligt på, hvor den skal foregå. Bliver det København en gang til? Skal den tilbage til Aarhus? Eller skulle man prøve i Odense?
De to herrer her havde taget turen fra Yding i Midtjylland og indlogerede sig allerede fredag på hotellet. Det er lidt lang vej, men så får man også en weekend ud af det. (Foto: John Alex Hvidlykke)
(f. 1964): Journalist og tester. John har arbejdet for Lyd & Billede siden 2013, hvor han skriver om hi-fi, højttalere, computere, gaming og teknologihistorie. John har beskæftiget sig med tech-journalistik siden 1982 (!) og har arbejdet for talrige magasiner i forskellige roller, bl.a. GEAR, High Fidelity, Komputer for alle, Illustreret Videnskab, Ny Elektronik, PC World og Privat Computer. Han har desuden skrevet en lang række bøger og undervisningsprogrammer om IT.
1 kommentar til “Messebilleder – Soundsociety 2024”
peter
den bedste lyd jeg oplevede (hørte alt undt. lyngdorf) var Audiovector QR7 SE drevet af Arcam a15 (!), og så de bedste stax headphones. der var luft, dynamik og detaljer og fravær af farvning. DET er fed lyd, i mine ører.
de der canvas var forbavsende gode, men slet ikke i klasse med rigtig high fi til seriøs musik lytning.
og var det sjov at høre jbl, de små powered sataner: rigtig live rock koncert stemning i det lille rum. faktisk mere liv end L100, men mangler luft og detaljer..
Og jeg synes i øvrigt det er synd for gode anlæg nårde bruger vinyl: så ryger luft og mikrodetaljer i svinget. Og der er mig uklart hvad man vinder?
den bedste lyd jeg oplevede (hørte alt undt. lyngdorf) var Audiovector QR7 SE drevet af Arcam a15 (!), og så de bedste stax headphones. der var luft, dynamik og detaljer og fravær af farvning. DET er fed lyd, i mine ører.
de der canvas var forbavsende gode, men slet ikke i klasse med rigtig high fi til seriøs musik lytning.
og var det sjov at høre jbl, de små powered sataner: rigtig live rock koncert stemning i det lille rum. faktisk mere liv end L100, men mangler luft og detaljer..
Og jeg synes i øvrigt det er synd for gode anlæg nårde bruger vinyl: så ryger luft og mikrodetaljer i svinget. Og der er mig uklart hvad man vinder?