TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi
NYHED: LB+ TOTAL UGE - Ingen bindingsperiode! KØB NU

Nyhed

Maserati MC20 får Sonus faber-anlæg

12 højttalere og 695 watt skal overdøve 630 hk.

Af / 14/09/2020 - 19:48
Maserati MC20 får Sonus faber-anlæg

En af fordelene ved at vælge en luksusbil er muligheden for at krydse et topfedt anlæg af. Som man kan gøre med Burmester i Mercedes-Benz og Porsche, og Bowers & Wilkins i Volvo og BMW.

Så er højttaler-enheder og forstærkere hentet fra øverste hylde og nænsomt tilpasset til interiøret i bilen. Ligesom Sonus faber har gjort i Maserati MC20.

m2 1
(Foto: Maserati)

Den råstærke tosæder med den nye Nettuno V6’er på 630 hk bagi skal tage bilen fra 0 til 100 km/t på under tre sekunder, og den stopper ikke, før den når 325 km/t. Mens man lytter til Verdi eller Vasco Rossi, formoder jeg, på anlægget fra Sonus faber.

Anlægget, som er specielt tilpasset til MC20, er tunet af Paolo Tezzon, der er chefingeniør hos Sonus faber, og skal have samme lydsignatur som Sonus fabers højttalere til hjemmebrug. Bl.a. skal fase og amplitude mellem diskant- og mellemtone-enheder være optimeret for at give anlægget den klang, som Sonus faber er kendt for.

m3
(Foto: Maserati)

Lydanlægget har i alt fem diskant-enheder, der hver drives af hver sin 45 watt klasse D-forstærker, fem mellemtone-enheder med 60 watt hver og to bas-enheder, også med 60 watt hver. En heftig DSP sørger for balance i regnskabet, og der skulle være kraftreserver nok til at spille rimelig højt.

Annonce

Hvilket nok også er nødvendigt for at overdøve Maserati’ens 3 liters V6’er med dobbelt turbo, især i Corsa køre-mode med 7500 omdrejninger i minuttet.

En helelektrisk version kommer senere i 2021, siger Maserati, med omtrent samme ydelse som benzinversionen og en estimeret rækkevidde på 370 km.

<
>
(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Hyundai: Studentens elektriske drømmebil

Sådan undgår du, at en selvkørende elbil smadrer dit mobilkamera

Genesis tager kampen op med Tesla

Volvo først med Android Auto-funktioner

Så nemt er det at hacke din bil

Peugeot: Populær elbil får kraftig opdatering

Elektrisk terrængående køretøj til nordiske forhold

Hjernen elsker bilkørsel højere end musik

Fords elbil-succes bliver endnu bedre

SUV med 1.000 km rækkevidde og ekstrem ladehastighed

Pump cyklen uden sved på panden

Vi kører Zeekr 7X med uhørt hurtig opladning og overraskende pris!