Med sportsvognene fra Tesla Motors er elbilen endelig blevet sexet. Og med Tesla Model S ligner den miljøvenlige personbil også en kommerciel succes. Men successen er nu så stor, at det kan give batteriproducenterne alvorlige problemer med at følge med efterspørgslen.
Frem for at bruge dyre specialudviklede battericeller har Tesla valgt at bruge ganske almindelige og let tilgængelige lithium-ion-laptopbatterier af type 18650. Batterierne er hidtil blevet leveret af Panasonic, men Tesla har også haft følere ude hos Samsung.
Problemet er, at der skal bruges rigtig, rigtig mange batterier. I en Tesla Model S indgår der 7.000 batterier, som tilsammen leverer de nødvendige 85 kilowattimer. Tesla planlægger at producere 40.000 Model S-biler næste år. Det betyder, at fabrikken skal bruge 280 millioner laptopbatterier i 2014. Og det er endda kun begyndelsen. Tesla har planer om at udvide produktionen med nye fabrikker i Europa og Asien. Det kunne i løbet af nogle år bringe produktionen op på 100.000 biler om året – hvis altså batteriproducenterne vil være i stand til at levere 700 millioner batterier årligt til formålet.
Allerede i år har produktionen af Model S kunnet mærkes på priserne på laptopbatterier. Og hvis Tesla når op på de forventede 40.000 biler næste år, betyder det i følge websitet Cleantechnica, at verdensproduktionen af batterier skal fordobles for at følge med efterspørgslen.
Selv om elbilproduktionen i første omgang har betydet prisstigninger, kommer vi dog efter al sandsynlighed ikke til at mangle strøm eller give overpriser for batterier på længere sigt. Det ventes tvært imod, at Teslas succes vil føre til større produktion og dermed lavere priser på batterier i fremtiden.
Kilde: Cleantechnica.com