Vi er vant til at høre rosende ord fra producenterne; det er tingenes natur. Men debuterende Kastrup Audio spænder selvtillidsbuen hårdt ved at fortælle, at deres mission var at lavere ”den bedste aktive højttaler nogensinde.” En højttaler, der ”måske kan blive dit slutspil.” Altså den sidste Hi-Fi-højttaler i dit liv.
Manden bag foretagendet – og de store ord – er Rasmus Møller Kastrup, kendt fra Lemus, der nu tager springet fra smarte TV-møbler til high end-lyd med mærkets første og foreløbig eneste produkt, den aktive højttaler Sora 800.
Kastrup Audio Sora 800 adskiller sig fra de fleste kompakthøjttalere ved ikke at være specielt kompakt. Den er med sine 55 cm i højden for lav til at være en gulvhøjttaler, men for høj og tung (40 kg) til de fleste standere.
Kabinettet er udført med buede sider i ægte træfiner i farverne amerikansk valnød, sort eg eller europæisk eg. Ligesom Lemus-højttaleren er møbelhåndværket upåklageligt.
4 x 150 watt til to enheder
Kastrup Sora 800 er en aktiv tovejs højttaler med mulighed for både kablet og trådløs drift.
Hjertet i højttaleren er et 4-kanals forstærkersystem med en samlet effekt på 600W. De 150W RMS går til diskanten, mens de resterende 450W RMS dedikeres til bassen.
Basenheden er en ottetommers udgave af Purifi Ushindi-enheden. Vi har stiftet bekendtskab med enhederne fra Lyngdorf-ejede Purifi før, blandt andet hos Radiant Acoustics, men ikke i 8” udgave.
Bas/mellemtoneenheden er en specialudviklet version med tredobbelt svingspole. Hver svingspole er koblet til sin egen 150W forstærker, hvilket er grunden til, at en tovejs højttaler har fire forstærkerkanaler.
Ushindi-bassen er genkendelig på sit krøllede kantophæng, som dels giver mulighed for meget lang membranvandring, dels er designet til at undgå forvrængning.
Diskanten er en 22mm tekstil-dome placeret i en specialfremstillet elliptisk waveguide, der er stor nok til også at have en hornvirkning. Denne konfiguration skal sikre en ensartet spredning.
Det hele er styret af en DSP, der understøtter høj opløsning (24bit / 192Khz) og også byder på rumkorrektion, hvilket er næsten uundværligt, når man slipper et par så baskapable højttalere løs i et normalt lytterum. Rumkorrektionen skal i praksis udføres via WiSA-hub’en og en ekstern USB-mikrofon.
Producenten lover, at en app med flere funktioner er på vej. Herunder presets med flere lydindstillinger.
Et anlæg i sig selv
Kastrup Audio Sora 800 er fuldt kompatibel med WiSA-standarden, hvilket garanterer tabsfri lydtransmission op til 24-bit/96kHz. En WiSA stereo hub er inkluderet i prisen. Højttalerne kan også indgå i et i et 7.1 surroundsystem, og har man ikke plads og råd til tre sæt Sora 800, kan andre WiSA-højttalere også indgå.
For de mere traditionelt anlagte er der desuden en balanceret XLR-indgang til kablet, analog tilslutning.
I kraft af hub’en er der et væld af tilslutningsmuligheder, herunder HDMI (ARC), Tidal, Google Cast og Apple AirPlay 2. Samt Bluetooth og Spotify Connect til ikke så krævende lyd.
De mange tilslutningsmuligheder betyder, at Kastrup Audio Sora 800 – i lighed med andre trådløse højttalere med streaming kan udgøre et komplet stereoanlæg i sig selv. Hvilket objektivt set er praktisk. Men for garvede audiofile, der elsker at eksperimentere med nye komponenter og kabler i anlægget, kan et så simpelt system tage det sjove ud af legen.
Direkte til dig
Kastrup Audio Sora 800 koster 63.400 danske kroner for et sæt. Den sælges direkte fra producenten, og prisen inkluderer fri fragt og alle skatter og importomkostninger. Det er en forretningsmodel, vi kender fra for eksempel Buchardt Audio – og selvfølgelig Lemus selv. Med i prisen er også 45 dages risikofri prøveperiode. Lever højttalerne ikke op til forventningerne, kan de returneres, og producenten står for returfragten.
Lydkvaliteten
Det første, man bemærker, er, at Kastrup Audio Sora 800 er en højttaler med rigtig meget magt over tingene. Det er masser af effekt, og basenheden er i stand til at levere et i forhold til størrelsen imponerende stort lufttryk i den dybeste ende. Antallet af kompakthøjttalere med 8” basenhed, der siger noget meningsfuldt ved 20 Hz, er begrænset – men her er af dem.
Der er en god tonebalance hen over hele spektret fra den dybeste bas til den højeste diskant, uden dale eller peaks. Den slags er muligt i et aktivt system, hvor der kan korrigeres for de fleste ujævnheder. Og takket være rumkorrektionen er det også muligt at få en forholdsvis jævn frekvensgang, selvom højttaleren bliver placeret i et lytterum. Men det er stadig en god ide at følge de almindelige principper for højttalerplacering: Hold afstand til bagvæg og hjørner.
Lyden er meget ren med masser af hul igennem, og lydbilledet er forholdsvis fremadrettet. hvilket giver en fornemmelse af at have orkesteret lige inde i stuen. De perspektiviske egenskaber er rigtig fine, hvilket man også forventer i denne prisklasse.
Dynamikken er mere end bare rigtig god. Afenginns nyeste nummer, Taktstok, hamrer sit navn fast, så det kan mærkes i gulvbrædderne. Og Sora 800 klarer stresstesten i Disturbed’s udgave af The Sound of Silence, med flyvende faner. Der er et stort headroom, og højttaleren mister ikke overblikket i komplekse passager eller crescendos.
Det er let at komme til at skrue højt op. Og højttalerne tåler, at der bliver spillet op til fest. Man får en oplevelse af, at de kan spille så højt, som man har lyst til – og sandsynligvis længere end naboerne finder bekvemt.
Selvom den akustiske scene, der tegnes af Sora 800, er klar og uforvrænget, er oplevelsen af optagerum (eller af den i studiet tilførte efterklang) ikke helt så organisk som på de bedste konventionelle højttalere i prisklassen. Faktisk foretrækker jeg rumoplevelsen i de små DALI Rubikore 2. Men man skal huske, at man hos Kastrup Audio får en 8 x 150W forstærker med i et stereosæt. Og et dynamikområde, der er i en helt anden liga.
