Få mærker har en så mytisk en status i hi-fi-verdenen som McIntosh. Siden 1949 har den amerikanske producent været med til at sætte standarden for lydkvalitet, og ikke mindst lydstyrke. Fra Præsident Lyndon B. Johnsons indsættelsestale til Woodstock-festivalen og Grateful Deads legendariske ‘Wall of Sound’. McIntosh har ikke blot været vidne til musikhistorien, men har også aktivt formet den.
Med de karakteristiske blå VU-metre og det ikoniske sorte glaspanel med detaljer i aluminium er det let at genkende et McIntosh-produkt. Og MSA5500 er ingen undtagelse.
Komplet streaming-oplevelse
Med 100 watt pr. kanal (160 watt ved 4 ohm) burde MSA550 have masser af power i sin elegante indpakning. Af en McIntosh at være er den ret kompakt, men for den uindviede er den stadig stor.
Det, der adskiller denne model fra andre McIntosh-produkter, er dens omfattende streaming-muligheder. Endelig – for det er første gang, McIntosh har integreret den slags i en forstærker. Her får du Apple AirPlay 2, Google Cast, Qobuz Connect, Spotify Connect og TIDAL Connect indbygget. Og Bluetooth, selvfølgelig. MSA5500 er desuden Roon Ready til dem, der vil have den allerbedste musikoplevelse.
Tilslutninger i overflod
På bagsiden sidder et righoldigt udvalg af både digitale og analoge indgange. Syv digitale indgange omfatter koaksial, optisk, USB og HDMI (ARC) til TV-lyd. På den analoge side er der en Moving Magnet phono-indgang til pladespillere, en balanceret XLR-indgang og fire ubalancerede linjeindgange.
En dedikeret hovedtelefonudgang med McIntosh’ eksklusive Headphone Crossfeed Director (HXD)-teknologi skal sikre en speciel lytteoplevelse. HXD-teknologien bruger kontrolleret crossfeed i enkelte frekvensområder for at det skal minde mere om at lytte til højttalere, når man har hovedtelefoner på.
Streamingkvalitet og brugeroplevelse
De indbyggede streaming-funktioner fungerer problemfrit og nemt. Særligt imponerende er lydkvaliteten via Tidal Connect, som lyder betydeligt bedre end Airplay 2. Det er værd at bemærke, at du bør undgå Airplay, hvis du virkelig vil høre, hvad denne forstærker er i stand til. Jeg ved, at Tidal har arbejdet sig rundt om problemet med, at AirPlay 2 streamer komprimeret AAC ved at konvertere til AirPlay 1, som bruger Apple Lossless. Alligevel synes jeg, at det lyder klart bedre med Tidal Connect.
Med Airplay fremstår stemmer tyndere og mindre fyldige, mens basinstrumenter mangler den samme krop og dybde, som når man bruger Tidal Connect direkte.
Med gode, gammeldags CD’er er lyden endnu bedre i mine ører. CD-afspilleren Hegel Viking kombineret med balanceret gengiver vokaler med en ekstremt vanedannende klang og rumfølelse og med en dimension og dybde, der viser, at MSA5500 virkelig kan brillere med kilder af høj kvalitet.
Den varme lyd af McIntosh MSA5500
McIntosh er kendt for sine tunge basrytmer og varme, fyldige signatur, der spreder klangfarverne ud i rummet. MSA5500 er ingen undtagelse. Den leverer den rige McIntosh-lyd med en fyldig og behagelig mellemtone, der gør vokaler og akustiske instrumenter særligt levende.
Når forstærkeren sluttes til et par ScanSonic M20.2 gulvhøjttalere, træder dens varme, indbydende karakter tydeligt frem. Der er noget umiskendeligt behageligt ved den måde, MSA5500 præsenterer musikken på. Maria Menas stemme i hendes akustiske fremførelse af Kiss-hymnen I Was Made For Loving You fremstår med en intimitet og et nærvær, der virkelig løfter lytteoplevelsen. Kontrabassen har masser af klang og er simpelthen fed at lytte til.
Den enorme stereobredde og de krystalklare detaljer i avant-pop-nummeret Dang af Caroline Polachek træder tydeligt frem. Hendes stemme svæver i luften mellem højttalerne, mens slagtøjet har stor præcision. La femme d’argent af 90’ernes space pop-gruppe Air har lavmælte, bløde teksturer, der bygges op med lag på lag af instrumenter. MSA5500 gengiver den rige analoge følelse i bassen og de atmosfæriske synth-lag med en behagelig varme, der giver mig lyst til bare at lukke øjnene og lade mig synke ind i musikken. Det er her, McIntosh-forstærkeren virkelig brillerer – i sin evne til at formidle musikkens stemning og følelse.
Dynamikken kunne være bedre
Sammenlignet med den integrerede Cyrus 40 Amp med streameren 40 ST i front mangler MSA5500 noget af den ekstremt præcise placering og dynamiske kontrol. Cyrus-løsningen skaber et mere defineret og holografisk lydbillede med en tydeligere fantom-centerkanal, hvor sangerne er placeret mere præcist midt mellem højttalerne. Cyrus har også højere opløsning og bedre timing. Især når den er tilsluttet den eksterne strømforsyning 40 PSU, hvilket bringer den samlede pris op på niveau med MSA5500.
Især med et krævende stykke som Trent Reznor og Atticus Ross’ A Thousand Details fra soundtracket til ‘The Girl with the Dragon Tattoo’ bliver forskellene tydelige. Desværre er albummet hverken tilgængeligt på Tidal eller Apple Music i vores region, så ved denne lejlighed bruger jeg CD. Sporet bevæger sig fra delikate klaverpassager til en mur af elektriske guitarer, drevet af en dunkende baslinje. Når musikken når sit klimaks med trommer og effekter, flader McIntosh’ens lyd noget ud. Mens Cyrus-løsningen bevarer kontrollen og separationen mellem elementerne, mister MSA5500 noget af den dynamiske spænding og detaljeopløsning i de mest krævende partier. Og sammenligner vi med den integrerede Hegel H600 med dens næsten uudtømmelige kraftressourcer, bliver forskellen endnu større.
Men McIntosh-forstærkeren har noget andet – en særegen evne til at formidle musikkens emotionelle kerne. Dens varme karakter får musikken til at føles tæt og intim, hvilket er særligt givende med vokaler og akustiske instrumenter. Dette er en forstærker, der lægger vægt på musikalitet frem for klinisk præcision. Det er en kliché, men i dette tilfælde er det sandt.
Hovedtelefonudgangen – et skjult trumfkort
Hovedtelefonudgangen på MSA5500 fortjener særskilt omtale. Den er simpelthen fantastisk! Med kraft nok til at drive selv krævende hovedtelefoner som Sennheiser HD 650 og HD 800S, og med en specielt udviklet crosstalk-funktion, der skaber et mere naturligt, højttalerlignende lydbillede.
Crosstalk-funktionen gør, at du får en mere holografisk præsentation af musikken, hvor sangeren ikke længere sidder ‘inde i dit hoved’, men placeres naturligt i midten af lydbilledet, en anelse udenfor, med en mere naturlig 360-graders klang omkring instrumenterne. Det er ikke en voldsomt stor effekt, men lige præcis nok til at skabe en mere behagelig og naturlig lytteoplevelse over tid.
Lyden gennem hovedtelefonudgangen er så god, at den alene sagtens kan retfærdiggøre omkring 13.000 kroner af den samlede pris.
Prisen værd?
Med en pris på 85.000 kroner er MSA5500 absolut en betydelig investering. Er den det værd? Det kommer an på.
Lad os forestille os, at den analoge forstærkerdel er 33.000 kroner værd, digitalkonverteringen 13.000 kroner, hovedtelefonforstærkeren yderligere 13.000 kroner og streaming-funktionen 7.000 kroner. Det giver os 66.000 kroner, og det resterende beløb dækker McIntosh-brandet og det ikoniske design.
Set i dette perspektiv betaler du absolut en merpris for navnet, men du får samtidig en komplet pakke, som det ville kræve flere separate komponenter at matche. I det mindste ville du have brug for en separat hovedtelefonforstærker til så at sige alle andre integrerede forstærkere på markedet for at kunne konkurrere med denne.
Du kan få mere kontrol og dynamik for pengene andre steder. Men du mister den ikoniske McIntosh-æstetik, den karakteristiske varme lydprofil og den praktiske alt-i-en-løsning.
