Hyundai Ioniq 5

Unik familiebil overrasker stort

Ioniq 5 er en bil, mange har ventet på. Og den skuffer ikke.

Hyundai IONIQ5 Angle

Hyundai Ioniq 5. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

OBS: Testen er udført med en norsk testbil. Lokale udstyrspakker kan variere i forhold til indhold og pris.

Som et svævefly glider den hen over vejen. Næsten musestille og med fuld kontakt med underlaget i hvert sving. Et bevidst langt tråd på speederen i Hyundai Ioniq 5, og jeg nærmest flyver forbi sneglen på søndagstur foran mig.

Bose-anlægget på fuld gas gør sit bedste for at gøre mig fartblind, men heldigvis har jeg fuldt overblik på forrudeskærmen, som udvider virkeligheden med digital information på vejen foran mig, så jeg hele tiden har fartgrænsen påklistret midt i synsfeltet. Måske lidt for midt i. Men pyt.

Hyundai Ioniq 5 HUD(2)
På head-up-displayet er fartgrænsen placeret næsten midt i synsfeltet. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

1980’er-sci-fi

Med sit temmelig kantede udseende, der er moderniseret med pixelmønstrede LED-lys, ligner den noget, der er taget ud af en science fiction-film fra 1980’erne. Man venter bare på, at hjulene foldes ned og forvandles til dronepropeller, før den i ægte Doc Brown-stil sætter kurs mod himlen.

Læs også TEST: Skoda Enyaq iV 80 Det er første gang, jeg har oplevet, at folk vender sig om efter en Skoda. Enyaq iV er fantastisk veludført.

Men hvor Hyundai Ioniq 5 på ydersiden nærmest symboliserer, hvordan man i 80’erne troede, fremtiden ville se ud, så sætter den mellemstore familie-SUV kryds ved hvert eneste punkt på listen over, hvad man forventer af en moderne bil anno 2021.

Hyundai IONIQ5 Front
Hyundai Ioniq 5 mangler bare vinger for at være en fremtidsbil fra 1980’erne. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Digitale kørselsassistenter holder bilen midt på vejbanen og sørger for den rigtige fart og afstand til bilen foran. Radarer i kofangeren bagpå giver signal om køretøj i den blinde vinkel, og bilen bremser automatisk, hvis blinklyset slås til, før der er fri bane. Blinklyset aktiverer desuden et blindvinkelkamera med video, som vises i et rundt felt på instrumentpanelet.

Her skal man med andre ord være temmelig uopmærksom for at forårsage farlige situationer.

Hyundai Ioniq 5 blind area video
Når du slår blinklyset til, dukker der automatisk en video af den blinde vinkel op på den rigtige side af instrumentpanelet. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Bose-lydanlæg

Lydanlægget i testbilen er leveret af Bose og har i alt otte højttalerenheder. Foran finder vi en diskant og en bas/mellemtone på hver side og en fuldtone-centerhøjttaler på toppen af instrumentpanelet. Derudover sidder der to fuldtoneenheder i bagdørene og en 8 tommers subwoofer under bagagerummet.

Bose-anlægget lyder bedst for chaufføren, når man vælger fokus ved førersædet. Vi foretog også nogle EQ-indstillinger for at gøre mellemtonen klar nok og bassen stor nok. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Bas/mellemtonerne nede ved gulvet foran er i øvrigt omkranset af lys i den farve, man har valgt under “stemningsbelysning”. Dét er nok det eneste, jeg synes var en smule smagløst ved bilen, og i løbet af den korte testperiode (to dage) lykkedes det mig ikke at finde ud af, hvordan det kunne slås fra.

Et pixelmønster går igen flere steder på Ioniq 5. Også ved ladestikket. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Hurtiglopladning

Ioniq 5 accepterer både 400 og 800 volt hurtigopladning. Hyundai hævder, at bilen kan lade fra 10 til 80 procent på under 18 minutter, og det var ikke langt fra det, NAF noterede: 19,31 minutter. Sammen med en WLTP-rækkevidde på 460 kilometer med standardhjulene med 19 tommers fælge vil det gøre Ioniq 5 til en langdistancefavorit for mange.

Et strømstik, som giver maksimalt 250 V (men som regel 230 V), leverer hele 3,6 kW elektricitet. Man kan også omstille selve ladestikket. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Strømmen kan omstilles

Ioniq 5 har også et guldkorn i ærmet, nemlig at den kan bruges som strøm-aggregat. Både via det 230 volt stik inde i bilen og med en omformer, der kan kobles til det udvendige ladestik. Så kan strømmen omstilles og give 3,6 kW elektricitet – selv om bilen er slukket.

En app til elselskapet Tibber beviser, at Ioniq 5 lader med 11 kW på hjemmeopladeren. (Foto: Skærmbillede)

Avancerede elektriske sæder

I den lyse kabine finder man behagelige skindsæder med en række indstillingsmuligheder. Derudover er der en tydelig og overskuelig 12,3 tommers infotainment-skærm med et instrumentpanel i samme størrelse lige foran rattet.

Både chauffør og forsædepassager kan stige ind på netop den side, de ønsker, eftersom det flade gulv gør, at midterkonsollen kan skydes frem og tilbage. Praktisk, hvis bilen for eksempel er parkeret på en trang parkeringsplads.

Forsæderne har fuldelektronisk justering og kan desuden lænes helt tilbage i hvileposition. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Forsæderne har fuldelektronisk justering. De kan begge lænes helt bagover, så man virkelig kan ligge behageligt, hvis man trænger til et hvil, mens man venter på opladningen, en forsinket passager, færgen, eller hvad det nu kan være.

Hyundai Ioniq 5 rear window screen
Der er indbyggede solskærme i bagdørene. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Forsæderne er ventilerede og har en række indstillings- og tilpasningsmuligheder. Man skal gøre sig umage for ikke at finde en optimal siddeposition! Indstillingerne kan lagres i to hukommelser, som du får adgang til med hver sin knap på siden af forsædet.

Sæderyggene har fået reduceret tykkelsen med 30 procent i forhold til det normale for at give lidt bedre plads på bagsædet.

Hyundai Ioniq 5 Backseat adjust
Bagsæderne kan skydes frem for at give mere plads i bagagerummet. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

God plads

Hvis du tror, at Hyundai Ioniq 5 ikke er rummelig, må det skyldes, at billederne snyder. Den har næsten form som en minibil i Golf-størrelse, men afstanden mellem for- og baghjul er faktisk lige så lang som på en Tesla Model X!

Bilen er derfor ikke bare større udenpå, end den ser ud på billeder, men også langt mere rummelig indvendig, end man skulle tro. Vælger du glastag som ekstraudstyr, bliver kabinestørrelsen hurtigt endnu bedre.

Autostole? Intet problem! Førersædet er ikke ført fremover, men rigtigt indstillet til en chauffør på 186 cm. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Vores bagudvendte autostol af typen BeSafe iZi Kid optager mere plads end de fleste, men i Ioniq 5 får jeg rigtig god benplads bag rattet, selv med autostolen lige bag mig. Jeg får også fin plads “bag mig selv” til hele min højde på 186 cm. Du skal også vide, at bagsæderne kan justeres elektrisk ca. 15 cm frem og tilbage, så hvis du har lidt lavere bagsædepassagerer, kan du ofre noget af benpladsen på mere bagageplads bagi.

Bagagerum

Fordi bagagerummet på ca. 525 liter er bredere, end det ser ud til, når man kigger ind, får man bedre plads, end man skulle tro. Firehjulstrækket har også plads til et par vandflasker under motorhjelmen, i en 24 liters frunk. Hvis du skyder bagsæderne frem, får du yderligere 100 liter.

Det er dermed ikke noget problem at tage på bilferie med en familie på fire. Er der fem i husholdningen, bør man måske overveje en tagboks – eller anhænger, for bilen er naturligvis klargjort til anhængertræk.

Sport-modus har rødt tema i instrumentpanelet. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Komfort eller sport? Ja tak til begge dele

Hvis du troede, at du må vælge mellem komfort og sportslige egenskaber, skyldes det, at du ikke har prøvekørt denne bil. Takket være en akselafstand på hele 3 meter har den nemlig komfort som en større bil. Bare uden irriterende krængning. Med sit lave tyngdepunkt, gode bredde og firehjulstræk – som testbilen har – er bilen på én gang meget komfortabel og legesyg.

Akselafstanden på Hyundai Ioniq 5 er hele tre meter. Bilen er med andre ord meget større, end den ser ud på billederne. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Den går fra nul til hundrede på 5,2 sekunder ifølge producenten selv, og efter at have prøvet en del accelerationer har jeg ingen grund til at tvivle på den påstand. Her går det tjept! Samtidig er kabinen rigtig godt dæmpet. Helt i klasse med Skoda Enyaq iV 80 og meget bedre end både Nissan Leaf og Mazda MX-30. Jeg tør også vove den påstand, at den er bedre dæmpet end Polestar 2.

(Foto: Geir Gråbein Nordby)

Digitale assistenter – stort set til gavn

Ioniq 5 er propfuld af digitale kørselsassistenter, som i det store hele hjælper med at holde bilen midt på vejbanen og med den rigtige hastighed takket være skiltegenkendelse.

Men man bør ikke stole for meget på dem. Vejbaneassistenten arbejder godt nok hele tiden på at holde bilen korrekt placeret på kørebanen, men pludselig falder den ud – midt i et sving. Har du ikke et godt greb om rattet, kan det blive farligt.

Parkeringskameraet er en drøm. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Og selv om den adaptive fartpilot holder et øje på trafikken, ville jeg ikke stole for meget på, at den bremser op på vej ud i et kryds. Den sænker ikke farten i sving, ligesom tilsvarende biler fra Skoda, VW og Audi gør, og det føles heller ikke, som om skiltegenkendelsen er tilstrækkelig aktiv. Men det er en softwareproblematik, som der kan rettes op på med fremtidige opdateringer og opgraderinger.

De digitale assistenter fungerer for det meste godt, men specielt den aktive vejbaneassistent er ikke altid lige pålidelig. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Bemærk, at Ioniq 5 ikke har “over the air”-opdateringer, og når det kommer, må eksisterende biler ind til et hurtigt serviceeftersyn for at få dem klargjort.

Head-up-displayet giver godt overblik under køreturen, men jeg synes måske, at fartgrænsen kommer lidt for tæt på synsfeltet. Den burde ligge længere nede sammen med anden information, så øjnene ikke bliver distraheret, når man kører.

CarPlay og Android Auto kræver kabel

Du kan bruge bilens indbyggede navigation og kortsystem, og det fungerer fint nok. Men det kræver et par ekstra trin at vælge og bekræfte adressen i forhold til kortene fra Google og Apple.

Hyundai Ioniq 5 navigation many steps
Skal du bruge bilens indbyggede navigationssystem, så vær forberedt på mange trin. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Så er det godt, at Ioniq 5 også er udstyret med Apple CarPlay og Android Auto. Ud over at understøtte flere navigations-apps giver de også en god brugerflade til musik og radio. Men hvor dét er trådløst i andre biler, kræver Hyundai, at du tilslutter et USB-kabel. Hvorfor er ikke godt at vide. Et klart minus.

Lyden af Bose

Som nævnt kan Ioniq 5 udstyres med et lydanlæg fra Bose. Det er altid rart med ordentlig lyd i en bil, specielt i en så støjsvag model som en godt dæmpet elektrisk SUV.

Lyden er god. Guitaren på Lordes “Solar Power” har stor krop, og selv om indspilningen som udgangspunkt ikke har de mest krystalklare overtoner på guitaranslagene, så kommer den foreliggende information godt frem med Bose-anlægget.

Anlægget stråler godt nok ikke lige så meget i toppen som Burmester-anlægget i Mercedes EQC, og det har heller ikke den benhårde bas som anlægget i Mini Cooper SE af mærket Harman Kardon. Eller en helt så naturlig musikalitet som Sonos-systemet i Audi Q4 e-tron. Men alt i alt er anlægget dog vældig godt og klart et tilvalg, jeg ville sætte kryds ved, hvis det ikke allerede var inkluderet.

(Foto: Geir Gråbein Nordby)

Konklusion

Hyundai Ioniq 5 er en meget gennemtænkt familiebil. Den er større, end den ser ud på billeder, da formen snyder. Indvendig har man faktisk vældig god plads. Vi kan godt lide, at man tvinges til at tage stilling til udseendet, for den ser unægtelig speciel ud.

Køreegenskaberne er rigtig gode, og bilen er hurtigere end de fleste i sin klasse. Her går det tjept! Den er også lavere prissat end konkurrenter med tilsvarende udstyr, så man får meget for pengene!

Lydanlægget fra Bose gør et godt stykke arbejde. Det kunne godt have været lidt kraftigere og have haft endnu bedre opløsning i tonerne. Men absolut et tilvalg, der kan anbefales.

Læs videre
Exit mobile version