3 el-løbehjul

Tre bud på sommerens bedste elektriske løbehjul

El-løbehjul bliver stærkere og kører længere. Vi har taget turen på tre af de nyeste. Høj pris og sej motorkraft er dog ingen garanti for en god oplevelse.

Test deltagere loebehjul top

(Foto: Segway-Ninebot)

Vi skal over et år baglæns i kalenderen, siden vi sidst havde en gruppetest af elektriske løbehjul. I 2023 duellerede Xiaomi Electric Scooter 3 mod Segway KickScooter P65. På tærsklen til sommeren 2024 må det være på tide atter at få gang i hjulene – denne gang med tre testdeltagere.

Test deltagere loebehjul
Sommertestens tre deltagere: Xiaomi Electric Scooter 4 Pro (tv.), Segway-Ninebot KickScooter F2 D (midt) og E-Way E-5045FS (th.). (Foto: Natasja Broström)

Stillet op på række ligner E-Way E-5045FS, Xiaomi Electric Scooter 4 Pro og Segway-Ninebot KickScooter F2 D hinanden til forveksling. Blandt andet er speederens placering på styret og fæstet på bagskærmen, som holder løbehjulet sammenklappet, stor set ens. Næsten som om en global komité har vedtaget, at sådan gør vi.

Læs også Gruppetest: 5 robotplæneklippere uden kanttråd (2024) I årets store gruppetest af robotplæneklippere uden kanttråd bliver tre kendte mærker udfordret af to helt nye på markedet. Find ud af, hvilke der slår græsset bedst, og hvor du får mest for pengene.

E-Way E-5045FS, Electric Scooter 4 Pro og KickScooter F2 D er selvfølgelig ikke kloner af hinanden. Efter tre ugers test af apps, design og kørsel på grus og asfalt bliver det kun tydeligere.

Design og transport

De tre deltagere har været på langfart i naturen. De har været med i metroen og rundt på Københavns cykelstier. De er også blevet testet på lavpraktisk vis. Jeg bor i en etageejendom og har slæbt løbehjul op og ned ad trapper, ind og ud af elevatoren og frem og tilbage til garagen i gården.

Test deltagere loebehjul stoetteben
Små detaljer betyder noget. Blandt andet et godt placeret støtteben giver praktisk bonus i den daglige brug. (Foto: Natasja Broström)

Daglig brug afslører detaljerne, og deres mangler. E-Ways støtteben sidder anderledes, hvilket er en fordel. Xiaomi og Segway har fartkontrol, som gør, at løbehjulet ikke løber løbsk eller taber fart op ad bakke. Alle tre løbehjul kan dog maksimalt køre 20 km/t.

Større sikkerhed for flere

Xiaomis og Segways løbehjul har blinklys i styrets håndtag, og du kan tilsætte bip-lyd, når du signalerer. Ideen er tiltrængt, da det er svært at række hånden ud for at markere et sving, mens du samtidig skal dreje og holde balancen på det smalle bræt til fødderne.

Om blinklysene virker efter hensigten er svært at afgøre. Jeg oplevede, at mange bilister automatisk sænker farten og lægger stor afstand til trafikanter på el-løbehjul. Måske jeg virkede usikker. Måske har bilister bare dårlig erfaring med de elektriske tohjulede.

Ladeporten sad forskelligt på de tre testedeltagere. På Kickscooter F2 D sad den fint i læ bag styrepinden. (Foto: Natasja Broström)

Faktum er, at der i en del år er blevet sendt adskillige skæve blikke til folk på el-løbehjul. Vi er lydløse og accelererer hurtigere end cyklister med ”rugbrødsmotor”. To af testens deltagere gjorde ikke opgaven nemmere, da deres acceleration var mildest talt ujævn.

Læs også Gruppetest: 5 smarte røgalarmer Det er højsæson for brændeovne, stearinlys og desværre også ildebrande. Med en smart røgalarm i huset, får du altid besked, hvis noget går galt.

Når et el-løbehjul på grund af pludselig acceleration synes at tage et hop fremad, gør det en forskel, om løbehjulet er forhjulstrukket eller baghjuls-trukket. Personligt havde jeg det bedst med førstnævnte, da det gjorde løbehjulet behageligere at kontrollere.

App-styring med forskelle

De tre deltagere kan app-styres. Design og detaljegrad svinger. Menuerne i E-Ways app ligner noget fra det hedengangne Windows Phone. App’en til KickScooter F2 D minder om en motions-tracker med statistik og belønninger i form af farverige, elektroniske medaljer. Lidt for detaljeret efter min smag.

Groft sagt ligner de grå håndtag med orange blinklys på Xiaomis el-løbehjul noget, som kunne sidde på et hjælpemiddel til ældre medborgere. (Foto: Natasja Broström)

App’en kan også bruges til at låse løbehjulet. De tre testdeltagere låses på forskellig vis, og ikke alle løsninger virker lige logiske.

Vejen til frihed

El-løbehjul vejer til, især når du manuelt skal flytte med dem. For eksempel ind og ud af en metro-kupé. Ulemperne med at fragte et el-løbehjul blev opvejet allerede under min første tur i naturområdet Amager Fælled syd for København.

Efter løbere, cyklister og par med hunde og barnevogne dukkede en anden el-løbehjuls-bruger op i horisonten. Da vi passerede, hilste han med et indforstået honnør. Besværligt, javel, men et el-løbehjul giver også en særlig oplevelse af frihed.

Læs videre
Exit mobile version