Cupra Tavascan afsløret

Familiebilen er endnu barskere i virkeligheden.

Cupra Tavascan

(Foto: Geir Gråbein Nordby)

L&B Home har været til stede ved afsløringen af den helt nye elbil Cupra Tavascan. Afsløringen fandt sted på eventstedet Dogyard i elbil-landet Norge mandag morgen, og du kan forestille dig, hvor spændte vi har været på denne bil!

Det er dybest set en frækkere fætter til VW ID.4, eller mere korrekt ID.5, da bagenden og bagruden skråner som på en sedan, i stedet for at have et længere tag og en bagrude, der går lige ned, som det er mere almindeligt på en SUV.

Udseendemæssigt har Tavascan mere til fælles med den mere sporty Skoda Enyaq Coupé RS iV. Men mest af alt er det en Cupra. Med mere aggressive linjer og et generelt mere råt look. Og det er, som det skal være, for Cupra er trods alt et racermærke med rødder i Seat.

Crossover-SUV’en Tavascan får meget af det samme look som kompaktbilen Born, men i et større familieformat. Det betyder også en eBoost-knap til ekstra hestekræfter under acceleration. Så du kan komme endnu hurtigere gennem et lyskryds eller foretage sikrere overhalinger på motorvejen, fordi du behøver at bruge mindre tid i den forkerte vejbane.

Cupra Tavascan
Den 15″ store skærm er Cupras største til dato. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Masser af plads

Tavascan har virkelig god indvendig plads, og journalisten sad behageligt både for og bag. Der er masser af flotte racerdetaljer og dristige kontrastfarver, som understreger, at Cupra er et racermærke. Alligevel er man aldrig i tvivl om, at det er en familiebil.

Læs også TEST: Cupra Born 58 Cupra Born er VW ID.3’s seje tvilling. Med et frækkere look og mere adrætte køreegenskaber – til en lavere pris.

Adrenaline-udgaven kommer først

Den bil, der vil være tilgængelig først, har fået Adrenaline-udstyrsniveauet. Det betyder 21″ alufælge, 260 graders kamera og automatiseret fjernparkering. Panoramaglastaget er på plads, og det samme er de højeffektive LED Matrix-forlygter, som vi kender fra andre biler på samme platform fra Volkswagen-koncernen.

AR Head-up display er også på plads, det samme er dynamisk chassis og nøglefri adgang. Og induktionsopladning til mobiltelefoner, selvom vi ikke har den bedste erfaring med det. Men forhåbentlig oplades mobiltelefonen hurtigere nu, end da vi testede dens slægtninge.

Sennheiser lydsystem. Foto: Geir Gråbein Nordby

Lyd fra Sennheiser

Den fuldelektriske SUV er også udstyret med en 15-tommers infotainmentskærm – den hidtil største i en Cupra-model. Og den version, der er tilgængelig ved lanceringen, leveres med et hi-fi-system fra Sennheiser, der består af 12 højttalere.

Så vidt vi kan forstå, er højttalerne leveret af en af Cupras underleverandører, mens Sennheiser har været involveret i selve lydbehandlingen. Bilen er blandt andet udstyret med Ambeo Concerto, som lover omsluttende surround sound. Den avancerede lydbehandling analyserer lydsignalet, herunder forskellige instrumenter og ruminformation, og omfordeler dem rundt i bilen.

Her er masser af plads. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Motor og batteri

Adrenaline-udgaven har et 77 kWh nettobatteri og en WLTP-rækkevidde på “op til 547 km”. Med 340 hestekræfter accelererer bilen til 100 km/t på kun 5,6 sekunder med træk på alle fire hjul.

Kan bestilles til foråret

Cupra Tavascan lanceres samtidig i hele Skandinavien, og vi får at vide, at den kan bestilles fra foråret. Med levering “engang i 2024”.
Priserne er ikke klare, men hvis Cupra Born er noget at gå efter, kan vi forvente en pris, der er lidt lavere end en tilsvarende udstyret ID.5 GTX.

Mere info: cupraofficial.dk

Læs videre
Exit mobile version