Mercedes-Benz G-Klasse, populært kaldet Geländewagen, har altid været en kultbil. Nu har den fået en elektrisk drivlinje, men bevarer stadig sit ikoniske, kantede ydre og sine formidable offroad-egenskaber. Desuden har den fået en række luksuriøse opgraderinger, bl.a. et topmoderne Burmester-anlæg med Dolby Atmos.
Burmester i elektrisk offroad-konge
Burmester-systemet i G 580 EQ består af 18 strategisk placerede højttalere og har en samlet effekt på 760 watt. Dette inkluderer højttalere, der er monteret i loftet specielt til Dolby Atmos-lydspor. Det, der gør denne kombination særlig interessant, er, at den elektriske drivlinje skaber et betydeligt mere støjsvagt fundament for en fantastisk musikgengivelse – ingen fossildrevet V8-motor, der brummer og overdøver de fineste detaljer. Ved højere hastigheder er en Geländewagen dog ikke fri for vejstøj.
Mercedes har ikke glemt G-klassens robuste natur. De, der er særligt interesserede, kan nyde en kunstig motorlyd kaldet “G-ROAR”, som er inspireret af den traditionelle V8-motor. Den kan aktiveres efter ønske, og intensiteten varierer, alt efter hvilket køreprogram du vælger – diskret i “Comfort” og mere dominerende i “Sport”. Det skaber et sjovt lydbillede, som formidles gennem Burmester-systemet.
Når det gælder festlige funktioner, er G-Turn ikke til at komme udenom. Det er et af de fedeste partytricks, jeg nogensinde har oplevet: Det giver dig mulighed for at dreje bilen på en femøre ved at dreje hjulene på hver side i modsat retning. Jeg prøvede det på en fodboldbane og gravede mig ned i et kæmpe krater – og brugte den næste time på at skovle hullerne til igen! G-Turn er standardudstyr i alle G 580-modeller, uanset om du vælger Burmester-systemet eller ej. Men jeg tror, vi alle kan blive enige om, at sådan en manøvre fortjener et passende soundtrack gennem et førsteklasses lydsystem.
Kvalitetslyd med stor K
Når det drejer sig om billyd, er der stor forskel på at spille højt og at spille godt. Og her er fokus på det sidste.
Jeg starter med at lytte til musik i standardstereo via Tidal. Selv i standard stereoformat imponerer systemet med sin klarhed og præcision. Basgengivelsen er stram og kontrolleret – ikke overdrevet, men bestemt tilstrækkelig til at give musikken vægt. Mellemtonen er særlig klangfuld, og stemmerne lyder klare og naturlige.
Med Dolby Atmos-indhold åbner lydbilledet sig op. Det Morten Lindberg-producerede album Tuvayhun med Nidarosdomens pigekor og Trondheimsolisterne i harmoni giver næsten tårer i øjnene. Den rumlige lydgengivelse tilføjer en helt ny dimension til musikken, hvor koret er placeret i hele rummet med præcis placering af hver stemme. Højdekanaler i loftet skaber en ekstra dimension, der giver en ægte følelse af at sidde i en katedral.
Michael Kiwanukas Floating Parade er elektronisk musik, men af den ekstremt luftige slags. Og det er her, at detaljerigdommen kommer til sin ret. Selv om G 580 er en stor bil med meget glas, formår Burmester-systemet at skabe et sammenhængende og præcist lydbillede. Den drømmeagtige æteriske lyd gengives med et væld af nuancer, og den separate baslinje står solidt under det hele.
Smart integration af funktionalitet
Systemet er udstyret med gode, men ikke fantastiske, tilpasningsmuligheder. Med “Personal Sound Profile” kan du skræddersy lydbilledet efter dine egne præferencer, men du kan kun justere bas, mellemtone og diskant. Ingen equalizer med valgfrie frekvensområder ud over dette.
Funktionen “VIP Seat” kan optimere lyden til bestemte sæder i bilen. Man kan også gruppere, så f.eks. begge forsæder prioriteres. Styringen sker via MBUX-systemet på den store touchskærm i midterkonsollen, hvor Burmester har sin egen menu med indstillingsmuligheder.
G-ROAR-funktionen er elegant integreret med lydsystemet. Om det er en gimmick eller ej, er op til dig at afgøre, men jeg synes faktisk, at køreoplevelsen blev lidt sjovere med den syntetiske motorlyd aktiveret. Hvis du kører den elektriske G-Klasse i stilhed, mister du noget af det følelsesmæssige bånd, som motorlyden skaber. Men hvis musikoplevelsen er i fokus, er det bedst at holde den stille.
Er det merprisen værd?
Så til det store spørgsmål: Er lydsystemet værd at betale for? Her i landet kan du få Burmester-systemet for 55.132 kroner, men det kræver også, at du vælger et soltag til 22.438 kroner og G-ROAR til 6.688 kroner. Selve Burmester-systemet står for 26.006 kroner af denne sum.
Det gør det svært at isolere værdien af selve lydsystemet. For kunder i dette segment er prisforskellen mellem en G-Klasse til 1,55 millioner og en fuldt udstyret bil til omkring 1,6 millioner måske ikke så stor. Men objektivt set er det en betydelig omkostning for et lydsystem, der måske i virkeligheden er 20-25.000 kroner værd.
Burmester-anlægget i G 580 tilbyder ikke den samme råstyrke som f.eks. premium-systemet i en Tesla eller Burmester-systemet i Porsche Taycan. Det, Mercedes tilbyder, er en mere raffineret og afbalanceret lyd med fokus på opløsning og rumfornemmelse. Det passer godt til G-Klassens karakter – som er en blanding af robust offroader og luksuriøst multifunktionelt køretøj.
Når det gælder Dolby Atmos-funktionaliteten, er der en begrænsning i, at MBUX-systemet i øjeblikket ikke tilbyder integrerede filmtjenester. Det betyder, at Atmos-oplevelsen er begrænset til musik. På et marked, hvor konkurrenter som Tesla, Xpeng og NIO tilbyder integrerede videostreamingtjenester i deres infotainmentsystemer, er dette en mulighed, som Mercedes snart bør udforske.
