Eversolo DMP-A10

Digital schweizerkniv i topklasse

Eversolo DMP-A10 er en komplet digital kommandocentral, der samler streaming, DAC og forforstærker i én enhed.

DMP A10 02

(Foto: Eversolo)

Første gang, vi stiftede bekendtskab med Eversolo, var for blot to år siden, men det kinesiske firma har faktisk mere end 10 år på bagen. De første produkter var digitalkonvertere med imponerende kvalitet til prisen. Både ambitionsniveauet og udvalget er dog vokset, og vi testede for nylig den meget vellykkede effektforstærker AMP-F10.

Eversolo DMP-A10 er tydeligvis tænkt som en makker til ovenstående. Den er en kombineret forforstærker, digitalkonverter og streamingmodtager. Så er man steget på streamingtoget, skal man blot tilsætte et par højttalere for at have et komplet anlæg.

QQ20241127 140254
Nej, det er ikke en effektforstærker – men en forforstærker med køleplader til pynt. (Foto: Eversolo)

Designet på Eversolo DMP-A10 matcher effektforstærkeren i en grad, vi ikke tidligere har set på en forforstærker eller en DAC. Det sorte kabinet har nemlig de samme markante køleplader på siderne som AMP-F10. På effektforstærkeren er de nødvendige for at lede varmen bort; her er de ren dekoration.

Læs også TEST: Eversolo AMP-F10 Eversolo AMP-F10 kunne lige så godt have været bygget i en mere civiliseret tidsalder.

Fronten domineres af en 6,5-tommers LCD-touchskærm, der viser information, men også er enhedens primære betjeningsflade. Man kan dog stadig styre DMP-F10 fra lænestolen med mobil-app’en og fjernbetjeningen. Sidstnævnte skal have ekstra ros med på vejen for at være direkte elegant.

High end-ølåbner?

Vi ser alt for ofte, at selv kostbart udstyr ledsages af en grå plastic-remote, men Eversolo-fjernbetjeningen er af forkromet stål med en behagelig afrundet form, der er en fornøjelse at røre ved – nærmest som en ølåbner i high end-klassen.

Fjernbetjeningen er lækker – og minder om en luksus-ølåbner. (Foto: John Alex Hvidlykke)

Touchskærmen giver direkte adgang til alle funktioner – fra valg af indgange til søgning i musikbiblioteker og indstilling af lydparametre. En ekstra skærm gemmer sig i midten af den store, kantede volumenkontrol, som viser styrken med store, tydelige tal OG med en grafisk skal. Lækkert. Volumenkontrollen er lavet som et R2R-kredsløb, der indgår i digitalkonverteringen.

En 6,5″ touchskærm er både information og betjening. Og en lydtyrkeknappen rummer endnu en skærm. (Foto: Eversolo)

Kernen i Eversolo DMP-A10 er Sabre ES9039Pro digital-til-analog konverteren fra ESS.

Der er gjort mere end sædvanligt ud af clock-kredsløbet, hvor de to krystaller, der sætter takten i de digitale kredsløb, holdes på en konstant temperatur for at eliminere frekvensudsving og dermed jitter.

I de analoge kredsløb, der er balanceret opbygget, er der i lydkvalitetens navn brugt dele, der er hentet langt fra forforstærkerens kinesiske hjemland. Kondensatorerne er fra WIMA og Nichicon, og operationsforstærkerne er fra Texas Instruments.

Skærmen kan efterligne ganmmeldags VU-metre. Man kan endda vælge mellem flere forskellige. (Foto: Eversolo)

Rumkorrektion

Som man næsten kan forvente af en så kostbar fulddigital forforstærker, har Eversolo DMP-A10 indbygget rumkorrektion; tilsyneladende af egen udvikling. Der medfølger ikke en målemikrofon i kassen, men man kan enten bruge mobilens mikrofon eller en ekstern USB-mikrofon, for eksempel MiniDSP Umik-1. Hvis mikrofonen har en kalibreringsfil, kan den uploades.

Tilslutningsmuligheder

På bagsiden finder vi et omfattende udvalg af tilslutningsmuligheder. Digitale indgange inkluderer optisk og koaksial, USB-B for direkte forbindelse til computer og ARC for integration med TV-systemer. På udgangssiden finder vi på den analoge side både balancerede XLR- og ubalancerede RCA-udgange, ligesom der er digitale udgange for dem, der efter at have anskaffet en digital forforstærker stadig måtte ønske at bruge en ekstern DAC.

(Foto: Eversolo)

Streaming og tjenester

DMP-A10 understøtter alle de vigtigste streamingtjenester: Tidal (inklusive MQA), Qobuz, Amazon Music og flere andre. Den er også kompatibel med Tidal Connect for direkte streaming fra Tidal-app’en. For lokale netværksressourcer understøttes både UPnP/DLNA- og WebDAV- protokoller.

Ud over streaming og eksterne digitale kilder giver Eversolo DMP-A10 mulighed for lagring af egne filer. Det sker via to M.2 NVMe SSD-slots, der hver understøtter op til 4 TB lagring. SSD’erne medfølger ikke.

DMP-A10 kan rumme hele musiksamlingen lokalt, hvis den udbygges med SSD-lager. (Foto: Eversolo)

Lydkvaliteten

Teknologisk set har Eversolo DMP-A10 meget at byde på. Men hvad med lyden?

Her leverer den heldigvis også varen. Lyden er selvfølgelig ren – som jeg havde forventet af en gennemdigital forstærker i den bedre ende. Men det det første indtryk var imidlertid ”Gud, hvor lyder den dog lækkert!

Der er masser af ‘hul igennem’ til scenen, når der lyttes til en liveoptagelse som Nils Lofgrens Keith Don’t Go. Men først og fremmest bliver musikken gengivet med en spilleglæde, der giver lyst til at høre mere. Og det er ikke nogen dårlig egenskab, når det netop handler om udstyr til at nyde yndlingsmusikken på.

Som tester er det oftest vores job køligt analyserende at finde håret i suppen. At udpege de områder, hvor det testede udstyr ikke lever op til det bedste i samme klasse. Og musikken bliver midlet på vej mod det mål.

Man kan tilslutte enhver tænkelig type digital forbindelse. Optisk fiberkabel kræver dog et udvidelseskort. (Foto: Eversolo)

 

Nydelse

Indtil man opdager, at man nærmest ikke er på arbejde – man finder sig selv lyttende til numre, der ikke afslører fejl og mangler. Eller lytter til et helt album, hvor et enkelt nummer havde været tilstrækkeligt. Fordi det ganske simpelt er en fornøjelse. Hvilket vel sagtens er, hvad de fleste ønsker at bruge deres hi-fi til. At nyde musikken.

Hvad består spilleglæden af? Jeg kan ikke sætte en finger på et toneområde og sige, at det gengives renere, eller at der er kælet særligt for det. Bassen er fin og nuanceret – men når dette ikke er tilfældet, handler det oftest om effektforstærkeren. Diskanten er velopløst, og mellemtoneområdet klart og åbent.

Men det skudsmål kunne mange andre forstærkere med en helt anden lyd også have fået. Det er bare som om, at Eversolo DMP-A10 er lidt mere engageret. Instrumenterne virker lidt bedre, og musikerne har haft lidt mere på hjerte netop dén dag.

Oplevelsen af den akustiske scene er rigtig udmærket. Der er god fornemmelse for størrelsen af optagerummet (hvad enten det er et rigtigt rum, som koncertsalen i Cincinnati, eller noget, der er skabt i optagestudiet).

Sammen med effektforstærkeren AMP-F10 er resultatet himmelsk. (Foto: Eversolo)

Bedst blev resultatet sammen med den matchende effektforstærker, AMP-F10, som vi testede for nylig.

De to enheder klæder hinanden godt, og effektforstærkeren drysser tilpas meget varme og hygge ud over den meget præcise gengivelse fra DMP-A10.

Læs også TEST: Elipson P1 Selv om Elipson P1 er firmaets første forforstærker, er den behageligt fri for børnesygdomme. Hvis du leder efter et forstærkersæt i den øvre ende af premiumklassen, kan svaret meget vel være fransk.

Konkurrenter

Eversolo DMP-A10 er ikke en billig enhed, og man kan med lethed finde en god komplet forstærker for det, som vi her skal give for en forforstærker. Elipson P1 koster næsten det samme, og for analogelskeren er den det nærliggende valg, da den (mod betaling af indstikskort) har indgang for pladespiller, også med MC-pickup. Men den mangler digitale finesser som rumkorrektion og streaming.

Technics SL-G700M2 har streaming og endda også et fysisk CD-drev. Men ikke rumkorrektion og heller ikke den lækre farveskærm til betjening.

Læs også DUEL: Technics SL-G700M2 Technics’ opgraderede SL-G700M2 er en velspillende kombination af CD-afspiller og netværksafspiller.
Læs videre
Exit mobile version