12 gaming-headsets

Et dusin spillebøffer

Hvilket gaming-headset skal ligge under juletræet i år? Læs vores store test af 12 af markedets mest interessante modeller.

Razer BlackShark V2 Pro 2020 Image 7

Hvad enten du er til hæsblæsende 3D-action, hjernevridende strategispil eller en simuleret flytur over Atlanten, så er lyden en afgørende vigtig del af oplevelsen. Og en del, der bedst dyrkes med et headset. Dels fordi dine omgivelser måske ikke deler din entusiasme, og dels fordi et godt hovedsæt kan give dig en realisme, som ville kræve et fuldvoksent hjemmebiosystem at modsvare.

Men hvilket skal du vælge, og hvad skal det koste?

En af de stolte traditioner i årets løb er vores store test af gaming-headsets, hvor vi tager pulsen på hørebøffer til spilbrug. Og der er denne gang lagt op til det helt store opgør. Hele 12 producenter, alle sammen kendte og erfarne navne, har taget imod udfordringen.

Læs også Gruppetest: 5 gaming-tastaturer Luftfartsmaterialer og toptunet finmekanik er, hvad der skal til, hvis du vil komme sejrende ud af kampen på skærmen. Vi har lagt hånd på fem af de bedste mekaniske tastaturer til spil.

Med et så stort felt er spredningen også stor. Der er både deltagere i økonomiklassen og i det lidt mere luksuriøse premium-segment. Det betyder, at du er næsten sikker på at kunne finde en model, der passer til både pengepung og behov. Hvad enten det gælder et lommepengebudget eller det store gaveønske.

Stilen på hovedsættene er år for år blevet mere og mere “voksen”. Der er festlige undtagelser – ikke mindst JBL – men de fleste deltagere ligner efterhånden almindelige hovedtelefoner. Ligesom gamere faktisk ligner almindelige mennesker og ikke er bumsede, pizzagnaskende teenagere med tykke, runde brilleglas.

Det må godt være sjovt

Når det gælder normale hi-fi-hovedtelefoner, er naturtro lyd det endelige ideal. Gaming er en helt anden verden. Her handler det om underholdning – og om at vinde! Gamere giver med god grund pokker i, om granateksplosioner lyder helt autentisk, når bare de kan mærkes.

Corsair er her gået hele vejen ved at indbygge en vibrator i headsettet, så rystelserne opleves fysisk. Nogle af headsettene har desuden fremhævet diskant, der gør det lettere at afsløre detaljer i omgivelserne.

Læs også Stortest: Vi tester 10 gaming-headsets Det behøver ikke at koste en herregård at få ørerne fyldt med kamptummel og eksplosioner. Vi har testet ti gaming-headsets, der er til at betale.

Med eller uden tråd

De fleste headsets i denne test er trådløse og tilsluttes via en USB-adapter. Bluetooth, som du kender det fra hovedtelefoner, er ikke tilstrækkelig sikkert og præcist til gaming. Her vil en forsinkelse på nogle brøkdele af et sekund betyde, at du allerede er truffet af kuglen, når du hører skuddet i spillet.

Læs også TEST: Vi tester 6 high end gaming headsets Hvad får man, når man lægger en tusse ekstra på bordet for et gaming-headset? Først og fremmest får man bedre lyd.

Nogle holder dog fast ved kablet USB-forbindelse, typisk fordi headsettets funktioner, såsom lys og vibration, bruger så meget strøm, at batteritiden ville blive for kort. En enkelt deltager (EPOS) nøjes med analog kabelforbindelse.

Trådløst eller ej, så tilbyder de fleste stadig muligheden for analog kabelforbindelse, hvilket gør det muligt at bruge headsettene på andre platforme end PC, Mac og PlayStation.

Læs også Gruppetest: 6 gaming-mus Du er aldrig bedre end dit værktøj. Vi har set på seks af de bedste gaming-mus lige nu.

Virtuel surround-lyd

De fleste af hovedsættende tilbyder virtuel surround-lyd (fysisk surround-sound er ikke praktisk i en enhed, som man bærer på hovedet, selv om Asus har gjort det flere gange før). Her placeres lyden rundt om hovedet på lytteren ved hjælp af snedig soft- og hardware. Nogle indbygger den virtuelle surround i det integrerede lydkort, mens andre lader styresoftwaren stå for opgaven.

Effektiviteten af den virtuelle surround varierer fra diffus rumlighed til knivskarp placering hele vejen rundt.

Sådan testede vi

Headsettene blev selvfølgelig testet i deres naturlige miljø, det vil sige på spil, ikke mindst 3D-skydespil, hvor eventuelle surround-effekter udnyttes maksimalt. Ud over dette blev de også prøvet med musik og film – igen i surround. Vi så også på de indbyggede mikrofoner og eventuel støjreduktion.

Læs videre
Exit mobile version