Klassikere

Rogers LS3/5A monitorhøjttaler

Uden kommercialiseringen af denne undselige højttaler var den forblevet en godt bevaret hemmelighed blandt BBC’s teknikere.

Rogers LS3 5a speakers GL010 2048x978 1

Rogers LS3 5a speakers GL010 2048x978 1

Højttaleren blev undfanget af ingeniører hos BBC i England i midten af ​​70’erne. Her havde man brug for en kompakt højttaler til monitorlytning i radiooptagelser og -udsendelser, og den blev konstrueret ud fra BBC’s krav til en moderne monitorhøjttaler på det tidspunkt.

Hele det tekniske design var baseret på nærfeltslytning, men kommercialiseringen af ​​højttaleren førte til, at over 60.000 par blev solgt til kunder verden over. Og de kunder havde helt klart ingen planer om at sidde klistret til at par LS3/5A på en mikserpult. De små højttaleres kvaliteter var så tydelige for folk, der hørte dem, at de blev enormt populære.

Flere end Rogers havde i øvrigt en licens fra BBC til at producere LS3/5A, og KEF, Audiomaster, Spendor, Chartwell, Stirling og Harbeth var blandt de mest udbredte leverandører af deres versioner af BBC-monitoren.

Læs også Små magiske højttalere De over 50 år gamle højttalere har aldrig været bedre end nu, og de leverer noget, få andre højttalere formår.

Teknisk set var Rogers-højttaleren ikke noget imponerende skue. En trækasse dæmpet med skumgummi, og med stofbeklædt front dannede ramme om de relativt simple enheder fra KEF og det bekostelige delefilter monteret på indersiden af det 31 cm høje kabinet. Det komplekse delefilter med 26 dele gav højttaleren en systemimpedans på 15 og i nogle versioner 11 Ohm, og en virkningsgrad på beskedne 82,5 dB.

Grænsen for lydtryk var 95 dB. Den lille basenhed fra KEF var B110 på 110 mm, mens diskantenheden var en 19 mm KEF T27 med domemembran. Delefiltret var optimeret til en neutral og klar mellemtone, selv om mange mente – og stadig mener – at mellemtone-gengivelsen er noget nasal.

Rogers LS3/5A

Frekvensgangen i bassen er justeret i delefiltret for at give den lille højttaler lidt fylde, men de går alligevel ikke dybere end 70-80 hz ved – 3 dB.

Senere versioner af LS3/5A er naturligvis blevet moderniseret, og designmæssigt er JR149 måske den fedeste, men de fleste har holdt fast i BBC-opskriften.

Linn Kan er faktisk baseret på det grundlæggende design af LS3/5A, og mange mener, at den er bedre end originalen, men faktum er, at Rogers LS3/5A er originalen, og det er det, samlere er villige til at betale for.

Det på trods af dens uvillighed til at spille højt, den tamme basgengivelse, den nasale mellemtone og den velkontrollerede diskant.

Læs også Disse bør du virkelig høre Enhver der tvivler på, om et 40 år gammelt højttalerdesign stadig kan lyde friskt, bør høre Rogers LS5/9 Classic.

De, der elsker LS3/5A, og dem er der mange tusinde af, vil gerne have flere par. De værdsætter den strålende tredimensionalitet og den stadig efter næsten 50 år meget naturtro vokalgengivelse.

Brugtmarkedet bugner ikke ligefrem af Rogers-højtalere, men det er ikke svært at finde et pænt og velfungerende par til 8-10.000 kr., meget mere, hvis der er tale om Limited Editions og klar lak, og lidt mindre for mindre flotte eksemplarer.

I sandhed en legendarisk højttaler, uanset om du kan lide lyden eller ej.

Læs også Rogers laver subwoofere til de legendariske LS3/5A Nu kan du få ordentlig bas i Rogers-højttalere.
Les videre
Exit mobile version