Fem år efter branden: Notre-Dame er tilbage – og det er akustikken også

Den massive restaurering af Notre-Dame er afsluttet, og katedralen er igen åben for offentligheden. Kun en tilfældighed forhindrede, at den verdensberømte akustik gik tabt for altid.

Notre Dame de Paris cathedral in Paris France

Notre-Dame før branden. (Foto: iStock)

Da Paris’ majestætiske Notre-Dame-katedral blev næsten fuldstændig ødelagt af en brand i april 2019, var det ikke kun de synlige værdier, der var på spil. Den karakteristiske akustik i den 850 år gamle katedral kunne være gået tabt for altid. Men takket være omhyggeligt forberedende arbejde, avanceret teknologi, omhyggelig efterbehandling – og en dosis held – har kirkerummet nu genvundet sin unikke lyd.

Notre-Dame Cathedral on fire
Notre-Dame i brand 15. april 2019. (Foto: iStock)

Lyden af Notre-Dame er fyldt med en sådan velsignelse og en sådan storhed, at den beroligede denne lidende sjæl. (Victor Hugo, Klokkeren fra Notre-Dame)

Heldig timing reddede akustikken

Akustikforskeren Brian Katz og hans team på Sorbonne University begyndte deres arbejde dagen efter branden. Men det afgørende forarbejde var allerede blevet gjort i 2015 – fire år tidligere.

“Vi havde den heldige mulighed i 2015 at arbejde på et projekt, der udforskede 3D-lyd til TV og radio. Vi var i stand til at optage en koncert i Notre-Dame og også foretage målinger for at skabe en digital rekonstruktion,” sagde Katz for nylig i et interview med BBC News “The World Today”.

Brian Katz Director of Research CNRS photo Private
Brian Katz, forskningsdirektør, Sorbonne Universitet. (Foto: Privat)

I en e-mail til Lyd & Billede uddyber Katz projektet:

“Målingerne i 2015 var til en demoproduktion kaldet “Ghost Orchestra“, hvor vi ønskede at understrege betydningen af lytterens position i komplekse akustiske miljøer. Vi eksperimenterede også med den dengang nyligt lancerede YouTube 360-tjeneste med understøttelse af 3D-lyd . Som et resultat af dette projekt begyndte vi at udvikle plugins for at lette dynamisk bevægelse og valg af forskellige rumlyde.

Det viste sig, at teamet var de eneste i verden, der havde sådanne akustiske målinger af Notre-Dame. Dataene fra 2015 var derfor uvurderlige i rekonstruktionsarbejdet.

Ghost Orchestra. (Illustration: National Centre for Scientific Research, Sorbonne University)

Krævende arbejdsforhold under pandemien

Som om det ikke var kompliceret nok at bygge en enorm katedral og samtidig tage hensyn til den oprindelige akustik ved hvert eneste trin, blev arbejdet gjort endnu vanskeligere af COVID-19-pandemien og blyforureningen efter branden. Teamet måtte arbejde med åndedrætsværn og under strenge sikkerhedsforanstaltninger med begrænset adgang til bygningen. At færdiggøre projektet på fem år virkede som en umulighed.

“Den største udfordring var at få adgang til bygningen og tid til at arbejde. I begyndelsen måtte vi bære åndedrætsværn og havde begrænset tid til at udføre arbejdet,” siger Katz.

Et forskerhold foretager akustiske målinger under restaureringen af Notre-Dame i september 2024. (Foto: Sorbonne University)

Computerkraft gav nye muligheder

“Vi bruger geometrisk akustisk rummodellering baseret på raytracing-teknologi, som har været typisk for akustisk design i årtier. Med nutidens øgede computerkraft har vi været i stand til at skabe ekstremt detaljerede akustiske 3D-simuleringer,” forklarer Katz.

Han påpeger, at sådanne beregninger ville have taget så lang tid for bare ti år siden, at det ikke ville have været muligt.

Læs også Guide: Akustikken er synderen – sådan får du bedre lyd Det er dyrt at købe nye højttalere, og det hjælper ikke meget, hvis rummets akustik faktisk er det svageste led. Her er fem enkle tips.

En uventet forbedring

Den omfattende rengøring under restaureringen har ikke kun restaureret arkitekturen, men også givet rummet en klarere og mere levende lyd. Det var et uventet resultat af det massive rengøringsprogram, som fjernede århundreders støv og snavs fra alle overflader.

Akustikken er blevet endnu mere levende, efter at århundreders skidt og snavs er blevet fjernet. (Foto: Stephane de Sakutin, AP)

Tidsrejse i lyd

Ved at sammenligne målinger fra før branden med, hvordan katedralen lyder efter den omfattende rengøring, har forskerne været i stand til at beregne, hvordan støv og snavs har påvirket akustikken gennem århundreder. Det har gjort det muligt at simulere, hvordan rummets lyd gradvist har ændret sig i takt med, at støv og snavs har samlet sig på overflader og i hulrum siden det 13. århundrede.

Læs også Nyhed: Akustikskole med Bang & Olufsen Bang & Olufsens lydguru Geoff Martin deler ud af sin viden om lyd på YouTube. Se med og lær!

Formidler historien

“Vi har produceret et radioteater i fire afsnit for at bringe Notre-Dames akustiske historie til live,” siger Katz. Han og teamet har også udviklet en dybdegående 3D-audioguide og en koncertfilm.

Fra koncertfilmen Vaulted Harmonies. (Illustration: National Centre for Scientific Research, Sorbonne) University

I koncertfilmen “Vaulted Harmonies”, som har premiere under UNESCO World Sound Week i Paris den 24. januar 2025, præsenteres 11 musikalske opførelser med den beregnede akustik fra deres respektive tidsperiode. For første gang kan publikum høre, hvordan middelaldermusik faktisk lød i det rum, den blev komponeret til.

Notre-Dame indvendigt efter restaureringen. (Foto: Christophe Petit Tesson, AP)

Den nye Notre-Dame åbnede den 7. december

Den restaurerede Notre-Dame-katedral åbnede sine døre for offentligheden den 7. december. Med sin genskabte akustik er den igen klar til at fylde både øjne og ører med historiske oplevelser.

Mere info: notredamedeparis.fr

Læs videre
Exit mobile version