Google og Magic Leap samarbejder om AR-briller

Google og Magic Leap samarbejder om at fremme udviklingen af AR-briller, altså briller til udvidet virkelighed. Kan de indhente Meta og Apple?

magic leap 2 scaled 1

Foto: Magic Leap

Selv om VR-briller har været tilgængelige i et stykke tid, har ingen større teknologivirksomhed endnu lanceret AR-briller målrettet forbrugerne. Men bag kulisserne er der et kapløb blandt flere selskaber mod en fremtid, hvor man håber, at AR-briller kan blive næsten lige så udbredte som smartphones. Google har tidligere gjort flere forsøg inden for AR- og VR-sektoren, bl.a. med Cardboard og Daydream, og hvem kan vel glemme AR-brillerne Google Glass? Indtil videre har teknologigiganten ikke haft held med at etablere sig ordentligt.

AR = udvidet virkelighed

Forskellen mellem VR og AR er, at hvor VR står for virtual reality, som trækker brugeren ind i en alternativ, digital verden, så gør AR på en måde det modsatte. Såkaldt augmented reality, eller udvidet virkelighed, tager digitale elementer og sætter dem ind i den virkelige verden. Alle, der har spillet Pokémon Go, har oplevet AR. Med et AR-headset tager man det hele et skridt videre fra mobilskærmen, og man vil i højere grad føle sig som Bob Hoskins’ karakter i Who Framed Roger Rabbit?

Læs også Nyhed: Kunstig IKEA-intelligens ommøblerer din stue Scan hjemmet på mobilen og flyt rundt på møblerne ved hjælp af kunstig intelligens.

Google går til Magic Leap

Google søger nu støtte hos Magic Leap, som har stor erfaring med AR-teknologi og en række relaterede patenter. Partnerskabet vil især fokusere på optik, som er en af de største udfordringer i udviklingen af kompakte AR-briller.

Detaljerne i aftalen er endnu uklare, men meget tyder på, at Google vil komme til at udvikle sit eget AR-headset ved hjælp af Magic Leaps teknologi, mens Magic Leap får ansvaret for selve produktionen af brillerne.

Selv om også Magic Leap har haft sine op- og nedture, håber Google tydeligvis, at selskabets erfaring og patenter kan give dem en fordel i kapløbet om AR-markedet. Tiden vil vise, hvad samarbejdet vil føre til, og hvordan det kan påvirke andre aktører som Meta, Apple og Samsung.

Kilde: magicleap.com

Læs videre
Exit mobile version