Kia rapporterer batteriets tilstand på celleniveau

Kia tester et digitalt "batteripas", der overvåger batteriets tilstand på celleniveau. Det skal resultere i længere batterilevetid, billigere vedligeholdelse og højere brugtværdi.

kia-corporate-Battery-Life-Passport-Project-clean-print-3600x2400

(Illustration: Kia)

Kia er de første til at teste et digitalt “batteripas”, der tjekker hver enkelt battericelle i elbiler. Systemet giver bilejerne løbende tilstandsrapporter og muliggør mere præcise reparationer. Det skulle betyde længere batterilevetid og dermed en højere brugtværdi.

Overgår EU-krav

Det digitale batteripas går længere end EU’s kommende krav til batteridokumentation. I stedet for blot at vise batteripakkens generelle sundhedstilstand overvåger Kias system hver enkelt celle. Det giver mere præcise oplysninger om batteriet i hele dets levetid.

Systemet er blevet testet i en Kia EV3, som blev sendt fra Korea til Europa i februar. Bilen bruger et Dukosi-celleovervågningssystem, som sender realtidsdata om hver celle til det digitale “batteripas”.

Kia EV9. (Illustration: Kia)
Læs også Nyhed: “Golden Battery” og andet nyt fra batterifronten Vi står på tærsklen til en batterirevolution. Den er allerede i gang, og de kinesiske bilproducenter viser vejen. Blandt andet med et " Golden Battery".

Reparation af enkeltceller sparer penge

I modsætning til det nuværende system, hvor hele batterimoduler ofte skal udskiftes, når der opstår problemer, kan værkstederne nu identificere og kun udskifte de defekte celler. Det reducerer både reparationstiden og -omkostningerne og gør det muligt at opdage og løse problemer tidligere.

Kan øge gensalgsværdien

For købere af brugte biler er usikkerhed om batteriets tilstand ofte en bekymring. Med Kias system får både sælger og køber et præcist indblik i batteriets faktiske tilstand.

Systemet opdateres automatisk efter eventuelle reparationer, så hele batteriets historie er tilgængelig på ét sted. Det er ikke usandsynligt, at brugte elbiler med god batteritilstand kan sælges til en højere pris.

Batteripasset forbindes med bilens infotainmentsystem, hvilket gør oplysningerne let tilgængelige for ejeren, mekanikeren og myndighederne.

(Foto: Kia)
Læs også TEST: Kia EV9 Med sin hidtil største og mest ambitiøse elbil udfordrer Kia EV9 de etablerede premiummærker i det elektriske SUV-segment.

Europæisk samarbejde

Bag systemet står et europæisk forskningsinitiativ, der undersøger, hvordan EU’s kommende batterikrav kan implementeres i praksis. Projektet gennemføres i samarbejde med det EU-finansierede DATAPIPE-projekt og ARN, den hollandske organisation for ansvarlig håndtering af biler og batterier.

Teknologien er udviklet, så den kan bruges af andre bilmærker og endda i helt andre brancher.

Kia på forkant med kravene

Kia har oprettet sin egen interne organisation til at udvikle virksomhedens “batteripas”-tjeneste sammen med partnere fra hele værdikæden for elbilbatterier.

Planen er at tilbyde batteripas til alle el- og hybridbiler, der sælges i Europa fra februar 2027, i overensstemmelse med den kommende EU-batteriforordning. EU-batterikortet forventes at indeholde over 100 forskellige datakategorier.

Læs også TEST: Kia EV6 GT Line Hvad får man, når man tager “Årets Bil” og giver den et nyt og mere sporty karosseri, et større batteri og et bedre lydanlæg? Kia EV6 GT Line!
Læs videre
Exit mobile version