Den nye Kia EV5 har fået et distinkt og kantede udseende med tydelige SUV-kendetegn. Modellen måler 4.610 mm i længden, 1.875 mm i bredden og har en højde på 1.675 mm. Akselafstanden på 2.750 mm skal ifølge Kia sikre god plads i kabinen, mens frihøjden er 167 mm.
Bilen kommer i to versioner ved lanceringen – en basismodel og en GT-Line. Sidstnævnte får 19-tommer hjul, mens basismodellen udstyres med 18-tommer fælge. Bagagerummet har en kapacitet på 566 liter med bagsædet oppe, som kan udvides til 1.714 liter, når sæderne lægges ned. Der er desuden et mindre forreste bagagerum på 44 liter.

Motor og batteri
EV5 bygger på samme E-GMP-platform som de større søstermodeller EV6 og EV9, men anvender en 400-volts arkitektur frem for 800-volt. Bilen drives af en elmotor på 160 kW (214 hk), der leverer et drejningsmoment på 295 Nm. Begge versioner har en topfart på 165 km/t og accelererer fra 0-100 km/t på 8,4 sekunder.
Batteripakken på 81,4 kWh er baseret på NMC-kemi (nikkel, mangan, kobolt). Basismodellen har en WLTP-rækkevidde på 530 km, mens GT-Line versionen når 505 km på en opladning. Batteriet understøtter DC-hurtigopladning med op til 150 kW, hvilket giver en opladning fra 10 til 80 procent på cirka 30 minutter, lover Kia. Ved normal AC-opladning kan bilen lade med op til 11 kW.

Teknologi og udstyr
Kabinen er udstyret med Kias nye infotainmentsystem kaldet Connected Car Navigation Cockpit (ccNC). Systemet omfatter et 12,3-tommer instrumentpanel, en 12,3-tommer infotainmentskærm og en dedikeret 5,3-tommer touchskærm til klimakontrol.
Kia har bibeholdt fysiske knapper til de vigtigste klimafunktioner. Klimaanlægget har tre separate zoner, så fører og passagerer kan indstille deres foretrukne temperatur. Blandt ekstraudstyret finder man Digital Key 2.0, fingeraftryksregistrering til personlige førerprofiler og et Harman Kardon Premium Audio-system.
EV5 er udstyret med en række avancerede førerassistentsystemer, herunder Intelligent Speed Limit Assist, Smart Cruise Control 2 og Highway Driving Assist 2 med Hands-On Detection. Bilen har i alt syv airbags og har ifølge tidlige sikkerhedsvurderinger opnået 88 procent beskyttelse for voksne passagerer og 86 procent for børn.

Praktiske funktioner
En interessant funktion er “Pet Mode”, der opretholder klimaindstillinger og låser interne knapper, når ejeren er væk. Dette skal sikre, at kæledyr kan efterlades sikkert og komfortabelt i bilen.
EV5 understøtter bidirektionel opladning med Vehicle-to-Load (V2L), der kan levere op til 3,6 kW til eksterne enheder. Bilen er også teknisk forberedt til Vehicle-to-Grid (V2G) funktionalitet, når infrastruktur og nationale regler tillader det. Trækkapaciteten er 1.200 kg for begge versioner.
Bagsæderne kan foldes helt fladt, hvilket giver en lastelængde på op til to meter. I midterkonsollen findes en skuffe, der både kan opvarme og køle indhold.
Pris og tilgængelighed
Kia EV5 kan bestilles i Danmark til efteråret 2025 med forventet levering i vinterperioden. De danske priser er endnu ikke offentliggjort, men i Storbritannien forventes basismodellen at starte omkring £38.500 (cirka 340.000 kroner), mens GT-Line versionen vil koste omkring £42.000 (cirka 370.000 kroner).
Læs også:
Kia EV9
Tårnhøj, rummelig og hårdfør elektrisk SUV
Med sin hidtil største og mest ambitiøse elbil udfordrer Kia EV9 de etablerede premiummærker i det elektriske SUV-segment.