TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi
Fuld adgang til alt LB+ indhold - Ingen bindingsperiode!

Nyhed

Kia EV5 på vej til Danmark

Kias nye elektriske mellemklasse-SUV, EV5, kommer til Danmark i slutningen af 2025. Modellen er udstyret med en 81,4 kWh batteripakke med en rækkevidde på op til 530 kilometer.

Af / 09/07/2025 - 12:08
Kia EV5 på vej til Danmark

Den nye Kia EV5 har fået et distinkt og kantede udseende med tydelige SUV-kendetegn. Modellen måler 4.610 mm i længden, 1.875 mm i bredden og har en højde på 1.675 mm. Akselafstanden på 2.750 mm skal ifølge Kia sikre god plads i kabinen, mens frihøjden er 167 mm.

Bilen kommer i to versioner ved lanceringen – en basismodel og en GT-Line. Sidstnævnte får 19-tommer hjul, mens basismodellen udstyres med 18-tommer fælge. Bagagerummet har en kapacitet på 566 liter med bagsædet oppe, som kan udvides til 1.714 liter, når sæderne lægges ned. Der er desuden et mindre forreste bagagerum på 44 liter.

Kia EV5 Baseline
Kia EV5 Baseline. (Foto: Kia)

Motor og batteri

EV5 bygger på samme E-GMP-platform som de større søstermodeller EV6 og EV9, men anvender en 400-volts arkitektur frem for 800-volt. Bilen drives af en elmotor på 160 kW (214 hk), der leverer et drejningsmoment på 295 Nm. Begge versioner har en topfart på 165 km/t og accelererer fra 0-100 km/t på 8,4 sekunder.

Batteripakken på 81,4 kWh er baseret på NMC-kemi (nikkel, mangan, kobolt). Basismodellen har en WLTP-rækkevidde på 530 km, mens GT-Line versionen når 505 km på en opladning. Batteriet understøtter DC-hurtigopladning med op til 150 kW, hvilket giver en opladning fra 10 til 80 procent på cirka 30 minutter, lover Kia. Ved normal AC-opladning kan bilen lade med op til 11 kW.

ad671d31 53ad 4597 8109 99e79a0e55b9
(Foto: Kia)

Teknologi og udstyr

Kabinen er udstyret med Kias nye infotainmentsystem kaldet Connected Car Navigation Cockpit (ccNC). Systemet omfatter et 12,3-tommer instrumentpanel, en 12,3-tommer infotainmentskærm og en dedikeret 5,3-tommer touchskærm til klimakontrol.

Annonce

Kia har bibeholdt fysiske knapper til de vigtigste klimafunktioner. Klimaanlægget har tre separate zoner, så fører og passagerer kan indstille deres foretrukne temperatur. Blandt ekstraudstyret finder man Digital Key 2.0, fingeraftryksregistrering til personlige førerprofiler og et Harman Kardon Premium Audio-system.

EV5 er udstyret med en række avancerede førerassistentsystemer, herunder Intelligent Speed Limit Assist, Smart Cruise Control 2 og Highway Driving Assist 2 med Hands-On Detection. Bilen har i alt syv airbags og har ifølge tidlige sikkerhedsvurderinger opnået 88 procent beskyttelse for voksne passagerer og 86 procent for børn.

Kia EV5 GT-line
Kia EV5 GT-line. (Foto: Kia)

Praktiske funktioner

En interessant funktion er “Pet Mode”, der opretholder klimaindstillinger og låser interne knapper, når ejeren er væk. Dette skal sikre, at kæledyr kan efterlades sikkert og komfortabelt i bilen.

EV5 understøtter bidirektionel opladning med Vehicle-to-Load (V2L), der kan levere op til 3,6 kW til eksterne enheder. Bilen er også teknisk forberedt til Vehicle-to-Grid (V2G) funktionalitet, når infrastruktur og nationale regler tillader det. Trækkapaciteten er 1.200 kg for begge versioner.

Bagsæderne kan foldes helt fladt, hvilket giver en lastelængde på op til to meter. I midterkonsollen findes en skuffe, der både kan opvarme og køle indhold.

Læs også Nyhed: Kia EV4, Concept EV2 og PV5: Tre elbiler til forskellige behov Kia udfordrer Tesla og Volkswagen med tre nye modeller: En sedan med over 600 km rækkevidde, en fleksibel varebil og en kompakt SUV.

Pris og tilgængelighed

Kia EV5 kan bestilles i Danmark til efteråret 2025 med forventet levering i vinterperioden. De danske priser er endnu ikke offentliggjort, men i Storbritannien forventes basismodellen at starte omkring £38.500 (cirka 340.000 kroner), mens GT-Line versionen vil koste omkring £42.000 (cirka 370.000 kroner).

Læs også:

Kia EV9

Tårnhøj, rummelig og hårdfør elektrisk SUV

Med sin hidtil største og mest ambitiøse elbil udfordrer Kia EV9 de etablerede premiummærker i det elektriske SUV-segment.

Læs hele testen
(f. 1973): Chefredaktør for L&B Home. Peter har arbejdet for Lyd & Billede siden 2012. Han har været aktiv som tech-journalist for talrige medier siden 1998, bl.a. som chefredaktør for gadget-magasinet GEAR og som journalist for magasinerne PC World og Privat Computer. Peter skriver om smartphones og andre bærbare enheder samt om teknologisk innovation, herunder 5G, elektronisk mobilitet og smarte hjem.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

BMW iX3: Uovertruffen rækkevidde med Neue Klasse

Sådan bliver Hyundais nye kompakte elbil

Teslas mest kraftfulde familiebil får endnu mere power

Nu bygges Sonys første elbil Afeela 1

BYD giver baghjul til Tesla med 3.000 hk

Selvkørende taxaer kan snart rulle på de europæiske veje

Hyundais elektriske N-raket: Ioniq 6 N med 650 hk afsløret på Goodwood

Har du rækkeviddeangst? Ny verdensrekord bør berolige dig!

Kompakt elbil-SUV med op til 530 kilometers rækkevidde

AI-systemer gør billeje til en dyr fornøjelse

Tjek den her elektriske superbil!

Ny brint-SUV fra BMW - er de gale?