Beyerdynamic DT 1990 Pro

Knivskarpt analyseredskab

Studiekvaliteterne er både disse hovedtelefoners styrke og svaghed. Bør prøves før køb.

Beyer DT1990Pro scaled 1

De sorte Pro-hovedtelefoner har samme drivere som Amiron Home, Beyerdynamics hjemmeversion i grå, men de lyder ikke ens af den grund. Beyerdynamic DT 1990 Pro er tunet til studiebrug og musikere, der har brug for et mere analytisk lydbillede for at høre mest muligt af mixet.

De tekniske data er identiske på Pro- og Home-modellen, men her får man både et spiral- og et almindeligt kabel, begge med Mini XLR-stik, der plugges i venstre ørekop. Ligesom Home-versionen er Pro-modellen bedst, når den er sluttet til en forstærker eller en separat hovedtelefonforstærker.

Beyerdynamic DT 1990 Pro i praksis

Impedans og følsomhed er middel, og med en god hovedtelefonforstærker kan de spille mere end højt nok. De kan ikke foldes sammen, men de er heller ikke beregnet til bærbar brug.

Selv med AudioQuest Cobalt sluttet til min iPhone fik jeg ikke ordentlig tryk på lyden, i hvert fald ikke på samme måde som med Audeze LCD-1, der er langt lettere at drive. Det blev straks noget andet, hvis jeg sluttede hovedtelefonerne til udgangen på Hegel H190 eller hovedtelefonforstærkeren Schiit Magni 3+.

Beyer DT1990Pro studio scaled 1
(Foto: Beyerdynamic)

Bærekomforten er upåklagelig. De store, bløde stofklædte ørepuder presser ikke meget mod hovedet, og hovedtelefonerne føles lettere, end man skulle tro. De lækker meget lyd ud, selvfølgelig, og som de fleste åbne hovedtelefoner er de ikke egnet til rum med andre til stede.

De har minimale tilpasningsmuligheder ud over justering af længden af hovedbøjlen, der ligesom de åbne ørekopper er lavet af solidt letmetal. Konstruktionen er tillidsvækkende, som man kan forvente af hovedtelefoner, der primært er lavet til professionelle brugere.

DT 1990 Pro leveres med et ekstra sæt ørepuder. De kan erstatte dem, der allerede sidder på ørekopperne, og give endnu mere analytisk lyd med lidt strammere bas. Jeg foretrak dog de originale ørepuder, for er der én ting, disse hovedtelefoner ikke har brug for, så er det et endnu mere analytisk lydbillede.

Det er egentlig underligt, at DT 1990 Pro anvender de samme dynamiske Tesla-drivere som Amiron Home, for her er lyden tydeligvis tilpasset studiebrug. Det giver Pro-modellen en klart mere analytisk karakter med strammere og mere tør bas, en mellemtone så skarp, at man kan skære sig på den, og endnu mere indsigt og detaljering end Amiron Home.

Til at begynde med er det besnærende, men efter noget tid bliver man træt i ørerne af den indimellem spidse diskant. Som fremhæver den øvre del af mellemtonen og diskanten, så f.eks. kvindevokaler kan lyde spidst.

Der er ikke meget at udsætte på fokus, transientrespons og detaljeniveau, men hovedtelefonernes analytiske karakter vil ikke passe til alles smag, og til længere tids lytning i lænestolen anbefaler vi snarere Amiron Home.

Konklusion

Beyerdynamics Pro-model DT 1990 Pro er et rigtig godt valg for musikere og andre, der gerne vil have alle detaljer på de forskellige spor i indspilningen med. Den analytiske karakter med et markant løft i diskanten er ikke så lyttevenlig over tid. Så skal man hellere vælge nogle andre Beyerdynamic med de dynamiske Tesla-drivere.

Men hvis man kan lide hovedtelefoner med udpræget analytiske evner, er DT 1990 Pro meget velegnede, og bedømt som hovedtelefoner til studiebrug står de til fem stjerner snarere end fire.

Beyerdynamic DT 1990 Pro målt med miniDSP EARS og REW (kompenseret for, hvad miniDSP mener er subjektivt lineært). Den billige EARS-mikrofon er ikke specielt nøjagtig omkring 4 kHz, hvor den ofte viser et dyk, der ikke altid er der. Subjektivt er der i hvert fald ikke noget, der tilsiger, at DT 1990 Pro lyder tilbagelænet i den øvre mellemtone. Den stejle top op mod 8 kHz i diskanten kan vi derimod skrive under på. Ellers en tør og markant bas.
Læs videre
Exit mobile version