Sony HT-A9

Surround-lyd på nye eventyr

Med HT-A9 har Sony tænkt helt nyt og løst et stort problem inden for hjemmebiolyd, nemlig placering af højttalerne. Og det fungerer virkelig godt!

Sony HT-A9 lifestyle(2)

Når man ønsker en enkel og praktisk opgradering af TV-lyden, falder valget ofte på en soundbar. Desværre har selv de bedste soundbars et ganske monotont og fladt lydbillede sammenlignet med et traditionelt stereoanlæg – specielt når det gælder musik. Moderne lydformater og DSP-teknik formår ikke helt at skjule det faktum, at næsten al lyden kommer lige forfra.

Noget kunne tyde på, at Sonys ingeniører også er nået til den erkendelse, for da den japanske producent skulle lancere deres nye soundbar i sommer, løftede de også sløret for et nyt surround-anlæg med trådløse højttalere.

Sony HT-A9 System(4)
(Foto: Sony)

Sony HT-A9: Ægte surround-anlæg

Hvis du er blandt dem, der kan se fordelen ved en soundbar, men ikke ønsker at indgå de kompromiser, det helt klart indebærer, så kan Sony have netop det, du er ude efter, med højttalersystemet HT-A9. Det består af fire trådløse højttalere, som kommunikerer med en lille digital centralenhed, som kobles på netværket og til TV’et med HDMI.

Ud over at der sidder højttalerenheder foran, har højttalerne også enheder på toppen, der skråner op mod loftet. De bruges til at gengive højdekanalerne i Dolby Atmos og DTS:X, og sender dem op mod loftet, hvorpå de reflekteres ned til lytteren i sofaen. Dermed høres det, som om lyden kommer fra oven. Systemet er af typen 4.0.4, som vil sige fire almindelige kanaler, ingen subwoofer og fire højdekanaler.

Sony HT-A9 immersion illustration(2)
Sony giver lovning på en tredimensional, immersiv lydoplevelse, selv om højttalerplaceringen ikke er helt symmetrisk. (Foto: Sony)

Placeringsvenligt

Men det er ikke alt. Sony HT-A9 foretager nemlig en intelligent 360 graders kortlægning af lyden i rummet og simulerer ekstra højttalerkanaler mellem de faktiske højttalere. Det skal svare til 12 separate kanaler, og Sony hævder, at anlægget sømløst tegner et lydbillede op, hvor objekterne er placeret helt præcist i rummet – fuldstændig uafhængigt af højttalernes placering.

Man kan f.eks. placere venstre fronthøjttaler på TV-bordet, den højre oppe på en hylde og baghøjttalerne der, hvor omgivelserne kræver det – uden at skulle placere dem i samme højde eller afstand i forhold til hinanden og lytteposition. Det er i hvert fald, hvad Sony hævder. Det eneste, man skal passe på, er, at ingen af enhederne er tildækket. Det betyder, at højttalerne ikke kan klemmes ind i en trang bogreol, hvor top-enhederne vil blive blokeret af hyldepladen.

Subwoofer?

HT-A9 er som sagt et system bestående fire højttalere og uden subwoofer. Den er strengt taget ikke nødvendig, da Sony hævder at have arbejdet meget med at få nok bas ud af de kompakte højttalere.

Der tilbydes til gengæld en trådløs subwoofer som ekstraudstyr, og her kan man vælge imellem SA-SW3 (3.800 kroner) og SA-SW5 (6.000 kroner). Vi har testet begge subwoofere, og efter vores mening bør man nok skabe plads i budgettet til en af dem.

Vi anbefaler på det kraftigste en subwoofer, og her er SA-SW5 det bedste valg. (Foto: Sony)

Udseende

Højttalerne er kompakte, lidt høje cylindere klædt i lysegråt. Uanset hvilken af de to subwoofere man vælger, begge sorte, har den ikke helt samme formsprog som højttalerne og ser måske ikke ud til at være direkte lavet til dem. Subwooferne passer visuelt bedre til soundbaren HT-A7000.

Det er dog ikke så vigtigt, da mange alligevel vil gemme subwooferen af vejen. Men den bør stå i nærheden af fronthøjttalerne, for at højttaleropsætningen kan fungere bedst muligt.

Understøtter det meste

Højttalerne, som skal sluttes til strøm, kommunikerer som sagt med en lille centralenhed, eller en hub, om man vil. Den har både en HDMI-indgang med understøttelse af 4K 120 Hz og 8K 60 Hz, og HDMI-udgangen har lydretur af typen eARC. Den understøtter højopløst lyd ud fra TV’et, deriblandt Dolby Atmos og DTS:X. For at få DTS-lyd må man sikre sig, at TV’et kan sende denne lyd ud – det er ikke altid lige problemfrit.

Enkel opsætning

Førstegangsopsætningen er meget enkel. En skærmmenu på TV’et viser, at højttalerne er sammenkoblet, og så kan man vælge sprog (engelsk), derefter Sound Field Optimization og så Start. Højttalerne udsender nogle korte lydsignaler for at måle lydniveau, afstande og refleksioner i rummet. Det hele er overstået på nogle sekunder.

Fjernbetjeningen til HT-A9 har desværre ikke samme premiumfølelse som resten af systemet. (Foto: Sony)

Solgt fra første øjeblik

Derefter kommer der et demo-lydspor med naturlyde og musik, som demonstrerer 360 graders lyden. Og demoen er virkelig overbevisende! Det er selvfølgelig en demo, som er skabt til at få det maksimale ud af systemet, men den giver en klar indikation af, hvad vi har i vente. Lyden virker fuldstændig frigjort fra højttalernes fysiske placering – det er som at sidde inde i en gigantisk boble af lyd. Gennemsigtig lyd.

For en ordens skyld har vi forsøgt os med alle højttalerne placeret i samme plan, og derefter flyttede vi højre fronthøjttaler og venstre baghøjttaler lidt ned i forhold til de andre for at se, om Sony virkelig taler sandt om det med placeringen. Og det fungerede overraskende godt, selv om vi må sige, at det stadig er bedst, hvis man har mulighed for en symmetrisk placering.

Ready Player One, 4K Blu-ray. (Foto: Warner Studios)

Gigantisk lyd på film

Ready Player One på 4K Blu-ray byder på et eksplosivt lydspor med bedre dynamik og mere luft, end man får fra komprimerede streaming-formater. Selv uden subwoofer giver HT-SA9 en energisk lydoplevelse med klare dialoger og en masse liv og bevægelse i specialeffekterne. Bilracet i begyndelsen af filmen har nogle heftige kollisioner og brølende V8-motorer, og lyden her er større end med nogen anden soundbar, vi kan komme i tanke om – inklusive Sonys egen HT-A7000.

Læs også TEST: Sony HT-A7000 Sonys nye soundbar-flagskib HT-A7000 er spækket med funktioner, der skal give fuldkommen surround-lyd. Men den koster!

Selv om basgengivelsen er helt i orden fra højttalerne alene, så bliver det ikke en ægte biografoplevelse uden en subwoofer. Vil man spare lidt penge, kan man i et mindre rum klare sig med SA-SW3, men den større SW5 giver så meget mere skub i bundoktaverne, at vi uden at blinke ville have lagt de ekstra penge på bordet. Det virker lidt meningsløst at bruge så mange penge på højttalerne for så at spare nogle småpenge på bashøjttaleren.

Sammen med den største sub giver lydanlægget en eksplosiv hjemmebio-oplevelse og et så gigantisk lydbillede, at vi ikke helt kan se, hvilken soundbar der vil kunne konkurrere med det.

Hvis man har et Sony Bravia-TV af nyeste generation, vil det kunne bruges som centerkanal. (Foto: Sony)

Centerkanal?

På nær på én ting. Nemlig centerkanalen. For hvor stort og kraftigt lydbilledet end er, så synes vi, at dialogerne i midten glider lidt ud over siderne og bliver lidt upræcist placeret i lydbilledet. En soundbar har centerkanalen bedre forankret i TV-billedet end her. Vi kunne ønske os, at Sony ville have givet mulighed for at tilføje en separat centerhøjttaler, hvis man ville.

Det vil sige, det har de faktisk gjort. Hvis man ejer et Sony Bravia-TV fra årgang 2021, kan man aktivere Acoustic Center Sync, og højttalerne i TV’et vil hjælpe med gengivelsen af den vigtige centerkanal. Vi prøvede både med LCD-TV’et X95J og OLED-TV’et A80J. Og vi må sige, at de begge hjalp med placeringen af dialogerne, men A80J var klart bedst til det. På det bruges hele skærmfladen nemlig som højttaler i stedet for at have enheder placeret under og over. Det gør, at dialogerne kommer lige fra midten af billedet!

Nu vil vi ikke hævde, at man må købe et Sony-TV for at nyde lyden af HT-A9, for systemet klarer sig mere end godt nok uden. Men hvis du har sådan et TV, anbefaler vi helt klart at aktivere Acoustic Center Sync for at sætte prikken over i’et på en allerede forbilledlig lydoplevelse.

Musik

Selve lydkvaliteten er rigtig god. Flot bas – specielt sammen med subwooferen – og særdeles luftige overtoner gør lyden endnu bedre end med soundbaren HT-A9000. Mellemtonegengivelsen er måske ikke den mest udadreagerende, men stemmer kommer fint igennem alligevel.

Med andre ord et flot udgangspunkt for en god musikoplevelse. Og Sony-anlægget skuffer da heller ikke. Nordic Brass Ensembles European Tour på Blu-ray fra 2L lyder særlig stort med DTS-HD MA-lydspor med 24 bit 192 kHz lydkvalitet.

“Jøsses for et lydbillede,” udbryder Audun! “Her sidder vi i en meget større, mere livagtig og detaljeret lydboble.”

Sony-højttalerne gør et godt stykke arbejde med at placere de forskellige instrumenter, men vi er endnu mere imponeret over den realistiske rumfølelse. Det føles mere som at sidde i kirken, hvor optagelsen blev indspillet, end “bare” at lytte til en god optagelse. Her er der lagt op til mange store musikoplevelser med optagelse fra 2L og andre.

Nordic Brass Ensemble – European Tour. (Foto: 2L)

Hornmusikken gengives i en holografisk og omsluttende halvkugle af lyd. Selv om der ikke er højdekanaler på lydsporet, skaleres det effektivt op til tre dimensioner uden at lyde kunstigt. Bare endnu mere gigantisk end med en 5.1-opsætning. De virtuelle højttalerkanaler kombineret med højdekanalerne gør virkelig en forskel.

Der er også godt tryk på messingblæserne, og trommerne har en stor og flot klangbund. Der er godt smæld i trommeskinnet, som i det hele taget giver en temmelig storslået musikoplevelse.

En akustisk live-optræden af Dua Lipa i stereo får et helt andet lydbillede med HT-A9 end med en soundbar. Lyden hænger i luften og breder sig ud til siderne i rummet.

Det er med musik, systemet virkelig blomstrer i forhold til soundbars. Hvis film og musik er lige vigtigt for dig, er det et glimrende valg. Man kan desuden vælge musik i stereo, hvis man ønsker at genskabe i netop stereo, eller hvis man aktiverer Immersive AE for at blæse stereosporet op i tre dimensioner.

Det fungerer bedre på nogle indspilninger end på andre. Vi synes især, det har sin berettigelse med akustisk folk, country og klassisk. Mens hektiske elektroniske rytmer og hiphop bliver mere anstrengende.

Konkurrenter

Sony HT-A9 lyder rigtig godt, også prisen taget i betragtning. Mellemtonegengivelsen på f.eks. Samsung HW-Q960A er godt nok endnu større, og efter vores møde med den billige Klipsch-soundbar Cinema 600 er der grund til at tro, at Cinema 800 og specielt 1200 har mere energi i mellemtonen og fysik i bassen. Men selve tonekvaliteten er svær at slå, og Sonys anlæg overgår også Sonos Arc på kvaliteten.

Du kan nok sammensætte et surround-anlæg med løsdele, som giver Sony-anlægget konkurrence, men det bliver måske ikke så let. En surround-receiver med Dolby Atmos koster let 4.500 kroner. Et komplet 5.1.2 højttalersystem med Atmos-kanaler kommer hurtigt op på 11.500 kroner. Så lander man ca. på samme pris, men har igen besværet med placeringen og kabler samt det faktum, at en surround-receiver ikke er lige så brugervenlig som HT-A9.

(Foto: Sony)

Konklusion

Sony HT-A9 giver ægte 3D surround-lyd, mens det samtidig løser et irriterende problem. Nemlig at det slet ikke er alle, der kan placere højttalerne helt symmetrisk.

Lydanlægget lyder rigtig godt, og det, at højttalerne foran og bagpå er af samme størrelse, giver et mere sømløst lydbillede end med en større soundbar og et par små baghøjttalere.

Anlægget er slet ikke gratis, men det giver noget igen i form af et velafbalanceret lydbillede med nok kraft og energi til, at man kan få en masse sjov ud af popcorn-blockbusterne. Det giver desuden langt bedre lyd på musik, end nogen soundbar formår. Med andre ord en meget vellykket alt-i-én-løsning.

Centerkanalen kan blive lidt diffus, men ejere af et Sony Bravia-TV af nyeste generation kan bruge TV’et som centerkanal. De vil så få lidt mere ud af opsætningen.

Læs videre
Exit mobile version