Audiovector har en anderledes praksis med deres højttalerserier. Nemlig at en højttalermodel findes i flere udgaver, ligesom når man køber bil. Hvis du går ind til en VW-forhandler og spørger til en Golf, vil forhandleren spørge: Hvilken Golf? Det samme vil Porsche gøre, hvis du vil have en 911 (vidste du, at der findes ti forskellige 2019-udgaver af 911?).
I modsætning til når du køber bil, vil Audiovector imidlertid ikke låse dig til den udgave, du har købt, men giver dig mulighed for at opgradere højttalerne, hvis budgettet tillader det på et senere tidspunkt.
Du kan bruge 25.000 kroner på et par SR3 i den billigste variant, Super, og derefter opgradere – gerne i flere trin – indtil du til sidst sidder med den dyreste version kaldet SR3 Avantgarde Arreté. Som i øvrigt koster 60.000 kroner for et par, hvis du køber dem direkte.
For to år siden kom SR3 imidlertid i en endnu vildere version, nemlig Arreté Raw Surface. Det var en udgave klædt i beton med en helt ny diskant og et nyt delefilter. Den kunne man i øvrigt ikke opgradere til, men måtte købe direkte. Der blev kun lavet 100 par, og et af dem har stået i vores testrum indtil nu. Prisen på Raw Surface var 90.000 kroner for et par, men den er nu udsolgt.

En helt ny 3’er
Efter Raw Surface har Audiovector lavet R8, en lillebror til flagskibet R11. I udviklingen af denne højttalere – som koster 400.000 kroner parret (!) – har man lært noget nyt. Ikke bare kunsten at lave endnu bedre højttaler-enheder, men også at man ved at koble de rigtige komponenter i delefilteret til jord kan halvere den elektriske forvrængning (3 dB).
Denne lærdom er blevet brugt, da man skulle skabe en endnu bedre højttalerserie end SR3. R3, som den hedder, er tilgængelig i udgaverne Signature, Avantgarde og Arreté – med mulighed for at opgradere fra den ene udgave til den anden. Det er dog kun Arreté-versionen, der kan kobles til jord.
Priserne ligger omtrent, hvor forgængerne lå, men med Signature som den billigste model er startprisen nu 35.000 kroner. Arreté-udgaven er noget dyrere end SR3 Avantgarde Arreté, men en god nyhed er, at den skulle være både bedre og billigere end Raw Surface-versionen af SR3 Arreté. Den koster nemlig 72.500 kroner, altså 17.500 mindre end Raw Surface. Hep!
Endnu bedre end bedst
SR3 Raw Surface sendte mig til himmels, og det kunne ikke blive meget bedre. Men så hørte jeg R3 Arreté.
Selve klangkarakteren er meget lig Raw Surface. Luften i toppen og den fantastiske mellemtone, der får magien frem, når vokalister i verdensklasse folder sig ud. Uanset om det er Pavarottis legendariske vibrato eller de overjordiske overtonestrukturer i Cecilia Bartolis stemme, får højttalerne det frem som den største selvfølge.
Med de to modeller side om side i vores testrum aner jeg måske et lillebitte lag med flere overtoner hos R3 Arreté, men samtidig vil jeg ikke udelukke, at det er ønsketænkning. Man vil jo gerne have, at en ny model skal lyde bedre! Én ting, der i hvert fald er sikker, er at R3 Arreté ligesom Raw Surface er meget bedre end SR3 Avantgarde Arreté, den tidligere topmodel.
Strammere bas
Der er større forskelle at høre i bassen. Ved første gennemlytning (efter ca. 50 timers “tilspilningstid”) synes jeg, at bassen er slankere på R3. Raw har mere tryk på bassen på fladt producerede pop- og rap-numre. Hvilket gør dem en tand mere underholdende at lytte til på produktioner, der i udgangspunktet ikke er specielt underholdende. Mere tilgivende over for dårlige produktioner, simpelthen.
Men efterhånden står det klart, at det er, fordi bassen på Raw er lidt trægere end på R3. Den er skam taktfast, bestemt, men på R3 reagerer den endnu hurtigere. Hør f.eks. kontrabassen på Patricia Barbers “Summertime” fra A Distortion of Love. Okay, der er ikke samme kraft i bunden som på den større SR6 Arreté, men den er lige så klippefast som på SR3 Raw. Og endnu sprødere og tonalt mere luftig.
Til jord skal du blive
Så er det blevet tid til at slutte jordkablet (som Audiovector kalder Freedom) til. Det kobles fra jordingspunktet på hver højttaler til stikkontakten, men bemærk, at det kun er jord, der er tilsluttet.
Det, der så sker, er rimelig opsigtsvækkende. Lyden bliver hverken højere eller lavere, og selve klangbalancen er den samme. I stedet er det holografien, der er anderledes. Nærmere bestemt at lydbilledet får bedre fokus. Instrumenter, der er mikset i centrum, trækkes endnu tydeligere ind mod midten i stedet for at smøres lidt ud til hver side.
Bækkener, der panorerer fra venstre mod højre, er endnu tydeligere placeret i stereobilledet. Det hører man især på monoindspilninger, f.eks. Frank Sinatras “Only the Lonely” fra 1958-albummet af samme navn, remastret i MQA i 2018. I stedet for at males ud mod siderne står Frankie Boy og klaveret midt i rummet, næsten som om de spiller gennem én højttaler placeret midt på gulvet.
Tilsvarende vil en indspilning med stor stereobredde males endnu bredere ud, fordi fasen er endnu mere fasttømret. Hunden i starten af Roger Waters’ “The Ballad of Bill Hubbard” lyder virkelig, som om den kommer bagfra til højre takket være QSound-processering og højttalernes faserigtige respons.
Konklusion
Når budgettet øges til 80.000 kroner for et par gulvhøjttalere, har størrelsen det med at øges tilsvarende. Hvilket er blæret, men upraktisk. Derfor er det meget glædeligt, at der også findes high-end-producenter, som lægger deres sjæl i et par kompakte gulvhøjttalere. Og når det gælder kompakte gulvhøjttalere til omkring 100.000 kroner, kender vi intet bedre end Audiovector R3 Arreté.
Lyden er yderligere forfinet i forhold til den allerede fantastiske SR3 Raw Surface. Bassen er endnu strammere, instrumenterne får endnu mere luft, og det lyder bare fantastisk. Og hvis du kobler Freedom-jordkablet (som koster små 5.000 kroner ekstra) til, får du et stereoperspektiv, der langt overgår det næstbedste blandt gulvhøjttalere i denne klasse.