Arcam A29

Behersket elegance

Fra Arcam kommer A29 – en lovende effektleverandør, som desværre har lidt for meget “stiff upperlip” til vores smag.

arcam a29 amp 990

(Foto: Producent)

Arcam har altid haft ry for vellydende forstærkere til både stereo og surround, såvel som gode signalkilder. Den engelske producent har for nylig fået canadiske JAM som ejere, men produkterne bliver stadig designet og fremstillet i Cambridge.

A29 fra topserien FMJ har et klassisk Arcam-design med et kompakt chassis og stramme linjer uden unødig kosmetik. Byggekvaliteten er fin, men virker også lidt almindelig sammenlignet med f.eks. Cambridge Audio. Når vi løfter forstærkeren på plads i racket, har den dog en tillidsvækkende vægt og soliditet over sig. Med en dybde på kun 27,5 cm glider den også pænt ind i de fleste reoler.

 

Klasse G

A29 benytter en speciel strømforsyning, som Arcam kalder klasse G. Det drejer sig om en hybridiseret strømforsyning med ringkernetransformator, som kombinerer høj effekt med lav forvrængning. Arcam er ikke den første producent, der hævder at have opnået dette, men A29 er konservativt opgivet til 80 watt pr. kanal i 8 ohm.

 

På tilslutningssiden kan Arcam A29 prale af fem analoge stereoindgange inklusive pladespillerindgang til MM-pickup. Separat forforstærkerudgang (pre-out) er der også. Foto: Arcam
På tilslutningssiden kan Arcam A29 prale af fem analoge stereoindgange inklusive pladespillerindgang til MM-pickup. Separat forforstærkerudgang (pre-out) er der også. Foto: Arcam

Lydkvalitet

Der er da heller ikke noget at udsætte på kræfterne: Sammenlignet med Technics-forstærkeren er det umiddelbart tydeligt, at Arcam A29 har meget bedre swing i basrytmerne hos Daft Punk. Elbassen er både stærkere, strammere og bedre defineret.

Adeles melankolske, men forførende vokal på “Hello” lyder også naturligt og klokkerent via Arcam-forstærkeren. Men vi savner lidt hjerte-smerte-faktor. Der er andre forstærkere i testen, som formidler mere indlevelse og flere følelser på dette krævende nummer.

Efterhånden som vi lytter, bliver det tydeligere, at Arcam-forstærkeren har en meget afbalanceret og neutral præsentation, men også lyder lidt mørkere og mere tilbagetrukket end mange af konkurrenterne. Både Hozier og Adele står lidt længere fra mikrofonen, og vokalen er ikke så fremtrædende i lydbilledet. Leif Ove Andsnes’ klaverspil lyder heller ikke så frisk, som vi er vant til.

 

Konklusion

Arcam A29 har en varm, fyldig og kontrolleret lydkarakter. Alligevel virker det lidt, som om den kører med håndbremsen trukket i forhold til nogle af de mere energiske konkurrenter. Afhængigt af hvilke højttalere man vil matche med, kan den beherskede og mørke klangkarakter være en fordel, men generelt foretrækker testpanelet forstærkere med mere dynamisk gnist.

Læs videre
Exit mobile version