Danske Lyngdorf Audio lancerer ikke nye elektronikprodukter særligt ofte. Der er gået fire år, siden vi testede den kompakte forstærker TDAI-1120. Og topmodellen, TDAI-3400, er hele seks år gammel.
Men nu er der en ny mellemmodel med navnet TDAI 2210. Og selv om slægtskabet er tydeligt, er der flere ting, der er løst på en anden måde end tidligere.
Lyngdorf TDAI-2210 er ligesom de to andre modeller i serien en matsort metalkasse i næsten nådesløst enkelt design. Kanterne er knivskarpe, og frontpanelet rummer blot en enkelt drejeknap, mens et stort display optager mere end halvdelen af fronten. Ligesom tidligere er drejeknappen stor og tung og kører på letløbende lejer; en designfeature, der har fulgt Lyngdorfs produkter siden begyndelsen i 1998.
Noget af det, der adskiller Lyngdorf TDAI-2210 fra tidligere modeller er brugervenlighed. Det gælder både i opsætningen og i den daglige brug.
I stedet for en æstetisk, men noget besværlig betjening, hvor remoten skulle i brug, får man nu en stor og lækker touchskærm i farver. Og når man lytter til streaming via for eksempel Tidal, tager skærmen farve efter coveret på det nummer, der afspilles. Jovist er det pop, men hvorfor skulle høj lydkvalitet ikke kunne være lækker at se på?
Forenklet opsætning
Hvor rumkorrektion og grundlæggende opsætning af tidligere modeller bedst kunne udføres via en webbrowser, er processen på TDAI-2210 forenklet betydeligt. Når enheden startes op første gang, og der er opnået forbindelse til internettet (det kræver kun en kode til wi-fi’et), bliver man guidet gennem rumkorrektionen via skærmen.
Indstillingen forløb problemfrit, og manualen blev downloadet, men på intet tidspunkt taget i brug. Det var heller ikke nødvendigt at bruge en browser til opsætningen.
Lyngdorf TDAI-2210 har med 2 x 105 watt i otte ohm og 2 x 210 watt i fire ohm den halve udgangseffekt af storebror TDAI-3400, men det er stadig fuldt tilstrækkeligt til de fleste normale højttalere i de fleste normale lytterum.
Ligesom alle Lyngdorfs forstærkere er der tale om en power DAC, hvor signalvejen er fuldt digital fra indgangsbøsninger (eller streaming) til udgangstrinnet, hvor et lavpasfilter omdanner den pulsbreddemodulerede bitstrøm til analog lyd.
Selv om forstærkeren er digital, er der stadig to analoge linjeindgange. Men ingen pladespillerindgang; den kan købes som indstikskort. Det er kun den mindre TDAI-1120, der er født med RIAA.
Ud over de almindelige indgange er der selvfølgelig tilslutning for trådløst og kablet netværk samt Bluetooth. Der er ingen multirumsfunktioner, men dog Tidal Connect, internetradio via vTuner, medieafspilning med Roon, samt Spotify Connect.
Ingen signatur
Hos Lyngdorf er man ikke tilhængere af ‘sound’ eller ‘lydsignatur’. TDAI-2210 sætter i sig selv ikke noget bemærkelsesværdigt fingeraftryk på lyden. I kraft af den indbyggede rumkorrektion fjerner den snarere farvning fra lyden, frem for det modsatte. Som modvægt har man dog indført en række ‘voicings’, som Music, Relaxed og Action1, så man f.eks. kan give bassen en ekstra spand kul, når der lukkes op for hjemmebiografen.
Forhandler med rummet
Det svageste led i hi-fi-kæden er hverken forstærkeren eller højttaleren, men derimod lytterummet. En højttaler kan have en perfekt frekvensgang på papiret, men lyde rædselsfuldt, når den placeres i din dagligstue.
Rumkorrektion handler i sagens natur om at rette op på de svagheder, der opstår i højttalerens møde med den virkelige verden.
RoomPerfect er ikke en simpel, automatisk equalizer, der ukritisk forsøger at tvinge en flad frekvenskurve ned over din lytteposition. Det ville være en velmenende, men naiv handling.
Hvis rummet insisterer på at skabe et ‘hul’ ved 80 Hz, vil et forsøg på blot at booste den frekvens kun sætte forstærkeren og højttaleren på overarbejde, uden at det resulterer i mere punch i bassen. For en komplet udslukning på grund af stående bølger vil stadig være en udslukning, selv om man fylder mere energi ned i den.
I stedet måler RoomPerfect rummets samlede respons og skaber en detaljeret digital model. Dens primære opgave er at fjerne rummets indflydelse på lyden – især i de problematiske, lave frekvenser. Den korrigerer så at sige ikke for højttalerens egenskaber, men for dens placering.
Systemet arbejder i to faser: Først korrigeres for frekvensgangen op til 500 Hz, der er det område, hvor rummet påvirker frekvensgangen mest.
Bevarer højttalernes karakter
I det øvrige frekvensområde søger systemet at korrigere for rummets påvirkning, men stadig bevare højttalerens oprindelige lydkarakter – dens voicing. Resultatet skulle blive en lyd, der er tro mod højttalerens design, men befriet for rummets bidrag.
RoomPerfect er næsten lige så gammelt som firmaet Lyngdorf, der i år fejrer 20-års jubilæum. Systemet havde premiere i 2007, mens konkurrenten Audyssey første gang så dagens lys i hjemmebioreceivere i 2004. Det tredje store system til rumkorrektion fra Dirac blev lanceret i 2011.
Alle tre systemer udfører opgaven, og resultatet vil i de fleste tilfælde være bedre end samme anlæg i samme stue uden rumkorrektion. Men jeg har haft de bedste og mest overbevisende erfaringer med RoomPerfect. Det gælder også med Lyngdorf TDAI-2210.
Professionel mikrofon
Til at opfange lyden af dit lytterum og dets svagheder kræves en mikrofon. Hos Audyssey og Dirac er mikrofonen en lille og forholdsvis simpel indretning. Men her tager Lyngdorf ingen chancer. Der medfølger ikke blot en kalibreret målemikrofon med god gammeldags analog XLR-forbindelse og et fem meter langt mikrofonkabel, men også et solidt, mandshøjt mikrofonstativ.
En ret stor del af den lille kasse optages af mikrofon og stativ, der vejer næsten lige så meget som selve forstærkeren.
Ud over en måling i ørehøjde ved selve lyttepladsen skal der foretages en række målinger på tilfældige positioner i rummet. Efter fire-fem målinger, der hver tager nogle minutter, er målecomputeren tilfreds, og rumkorrektionen kan beregnes.
Der måles med 50 forskellige toner i området 20-350 Hz og 71 toner i området fra 350 Hz til 20 kHz.
Ud over den optimale rumkorrektion (kaldet ‘Focus’) kan man også vælge en ‘Global’, der giver et brugbart resultat over et større område omkring lyttepositionen. Korrektionen kan også slås fra, men det får lydbilledet til at virke langt mindre fokuseret og præcist. Hvor meget rumkorrektion hjælper, fremstår mest tydeligt, når man slår den fra!
Man kan umiddelbart kun lagre én rumkorrektionsopsætning ad gangen i Lyngdorf TDAI-2210, hvilket på den anden side vil dække behovet for langt de fleste brugere. Har du behov for at skifte mellem to sæt højttalere, er det dog muligt at gemme og hente data på en USB-nøgle og dermed slippe for at lave den samme måling igen.
Mere klarhed
Lyngdorf TDAI-2210 blev primært kombineret med det sæt DALI Rubikore 2, som jeg bruger til reference i prisklassen. Højttalerne er normalt placeret på standere i den ‘korrekte’ position – altså et stykke ud fra bagvæggen og mere end en meter fra sidevægge og hjørner i stuen.
Der lyder højttalerne i forvejen godt, men RoomPerfect fik, billedlig talt, vasket vinduet ind til koncertsalen lidt renere, så den akustiske scene står tydeligere. Interessant nok blev bassen også dybere.
Men Lyngdorf anbefaler faktisk at anbringe højttalerne helt op imod bagvæggen – eller hængende på den. DALI’erne blev derfor flyttet op i vindueskarmene. Det virker helt forkert. Men det fungerer faktisk!
Helt nyvasket
Det er svært at adskille lyden af forstærkeren og lyden af RoomPerfect. For den første tilfører reelt ingen farvning, mens den anden reelt fjerner den farvning, som vi er vant til fra lytterummet. Det samlede resultat er – rent.
Sammenlignet med, hvad jeg er vant til fra andre forstærkere i samme rum og med samme højttalere, er der lidt højere til loftet og videre ud til væggene.
På et yndlingsstykke som Fishing Junks at Sunset fra Concerts in China kan man fornemme den enorme sal fra væg til væg og fra gulv til loft. Og endnu mere på Oogway Ascends fra Hans Zimmers musik til Kung Fu Panda.
I den lidt mindre teatralske ende er der godt rytmisk drive i Afenginns Taktstok. Og selv om effektreserverne ikke er ubegrænsede, har jeg sjældent hørt Mike Oldfields Five Miles Out lyde så dynamisk og tørt.
Konkurrenter
Der er mange bud på forstærkere i grænseområdet mellem premium og high end. Hegel H190V og Cyrus 40 AMP er mere klassiske forstærkere i klasse AB. Og begge har pladespillerindgang til glæde for vinylentusiasterne. Men ingen af dem har rumkorrektion.
På den måde er Linn Selekt DSM en mere direkte konkurrent, der både byder på rumkorrektion (dog uden egentlig rummåling) og hele paletten af streamingmuligheder. Men hos Linn skal alle funktioner købes i form af ekstramoduler – og så bliver prisen hurtigt højere end både TDAI-2210 og TDAI-3400.
