Sony PlayStation 5 Pro

Kraftfuld opgradering eller gentagelse?

Playstation 5 Pro er lige nu det ypperste du kan få i konsolland, men prisen er derefter. At der samtidig mangler et fysisk diskdrev og en fod er svært at forstå eller forsvare.

Playstation 5 Pro

Playstation 5 Pro (Foto: Sony)

Med lanceringen af PlayStation 5 Pro er det naturligt at drage paralleller til den hidtil seneste model i konsolfamilien, PlayStation 5 Slim Standard Edition, som vi anmeldte for et års tid siden. Men jeg vil gerne tage skridtet endnu længere tilbage til 2016, hvor Sony lancerede PlayStation 4 Pro. Dengang var målet at puste nyt liv i en aldrende konsol og føre PlayStation ind i 4K-æraen.

Nu, otte år senere, sidder jeg med en stærk følelse af deja-vu. For selvom meget har ændret sig i spilbranchen, er der stadig meget, der føles, som det plejer.

PlayStation 5 Pro Console - Launch Trailer

En opgradering, men ikke et kvantespring

Dengang var PS4 Pro en opgradering, der var let at forstå: Skarpere opløsning, flottere grafik og en mere fremtidssikret oplevelse for dem, der havde investeret i et moderne 4K-TV. Nu står vi igen med en “Pro”-model, men denne gang føles forbedringerne mindre revolutionerende.

PlayStation 5 Pro lover bedre grafik, hurtigere rendering og en mere stabil billedhastighed. Men i modsætning til sin forgænger er der ingen ny opløsningsstandard at sælge den på. I stedet handler det om at forbedre det eksisterende – skarpere teksturer, mere detaljerede skygger, mere flydende animationer og flottere ray tracing. Spørgsmålet er derfor ikke, om PS5 Pro er kraftigere end sin forgænger, men om den ekstra ydelse gør en reel forskel for den gennemsnitlige gamer.

Ser ud og føles som en almindelig PS5

Sony har nemlig skabt verdens kraftigste spilkonsol – men man kunne nemt overse det. Modsat Microsoft, der ved lanceringen af Xbox One X gjorde en dyd ud af at signalere, at man havde fingrene i det bedste af det bedste, er der ingen fanfarer her. PS5 Pro føles og opfører sig som en almindelig PS5. Der er ingen specialtilpassede menuer, ingen unikke startanimationer – og hvis den stod gemt væk i et skab, ville du ikke ane forskellen, før du startede et spil.

Det samme gælder emballagen. Et tyndt papcover signalerer ikke ligefrem luksus, og man kunne næsten tro, at Sony selv tvivler på produktets relevans.

Salgspakken skriger ikke ligefrem luksus og mange vil nok have svært ved at se forskel på modellerne ude på butikshylderne. (Foto: Sony PR)

 

Mere hvid plastik, blåt lys og fartstriber

Designmæssigt viderefører PS5 Pro altså det futuristiske look fra den oprindelige PS5, men dog med et par markante ændringer. Den mest iøjnefaldende forskel er, at Pro-modellen leveres uden et indbygget diskdrev. Ønsker man at afspille fysiske spil eller Blu-ray-film, skal drevet tilkøbes separat – præcis som på PS5 Slim. Faktisk er det præcis samme drev, så hvis du allerede har en PS5 Slim, kan det genbruges.

Det er smagssag, men jeg kan egentlig godt lide det futuristiske design. (Foto: Sony PR)

Ved første øjekast virker det måske ligegyldigt i 2025. Men hvis man holder øje med spilpriserne, opdager man hurtigt, at fysiske spil ofte er markant billigere end deres digitale modstykker – og de kan ovenikøbet sælges videre, lånes ud eller købes brugt. Digitale spil er bare dyrere og mindre fleksible.

Diskdrevet skal tilkøbes separat, hvilket øger prisen med en sjettedel. Ærgerligt! (Foto: Sony PR)

Endnu en lighed med Slim-modellen er de hvide sidepaneler, som kan skiftes ud for et mere personligt look. En ny designdetalje er de tre parallelle striber langs siderne, som signalerer den ekstra kraft under motorhjelmen og gør det lettere at skelne konsollerne fra hinanden.

Sammenlignet med den oprindelige PS5 er Pro-modellen en smule mere kompakt, men stadig stor nok til at volde problemer i et TV-møbel. Sony har valgt ikke at inkludere en fod i pakken – præcis som med Slim – hvilket betyder, at konsollen kun stabiliseres af to gennemsigtige plastikben, når den ligger ned. Vil du have den stående lodret, er du på egen hånd. Hvorfor Sony har sparet denne detalje væk, er mig en gåde.

Det indre tæller

Heldigvis er der sket mere under motorhjelmen, og sammenlignet med PS5 Slim har PS5 Pro fået en betydelig opgradering. Den nye GPU leverer op til 33 teraflops – en markant forbedring fra de 10,28 teraflops i den originale PS5 og Slim-modellen. Dette betyder bedre ray tracing og generelt højere grafisk kvalitet i understøttede spil. CPU’en er også lettere overclocket, hvilket giver en mere stabil ydelse, især i krævende spil.

Men hardware alene gør det ikke. PS5 Pro er derfor også blevet udstyret med en AI-baseret opskalerings-algoritme kaldet PSSR (PlayStation Spectral Super Resolution). Ligesom Nvidias DLSS og AMDs FSR analyserer den spillets data og opskalerer grafikken for et skarpere og mere detaljeret billede. Det lyder lovende, men teknologien er stadig i sin spæde start på konsoller.

En af de vigtigste opgraderinger er lagerpladsen. Hvor PS5 Slim kommer med 1 terabyte lagerplads, fordobler PS5 Pro dette til 2 terabyte – en kærkommen forbedring, nu hvor diskdrevet er sparet væk. Samtidig har Sony optimeret kølesystemet, hvilket gør konsollen mere støjsvag og effektiv.

Den nye PlayStation 5 Pro side om side med Xbox Series X. Begge konsoller fylder godt i stuen under fladskærmen. (Foto: Mikael Hansen)

Forvirringen vokser

Og så kommer vi til det vigtigste: spillene. Her bliver det for alvor interessant – og en smule frustrerende.

PS5 Pro blev solgt på en idé om at eliminere valget mellem billedhastighed og opløsning. Men i praksis har flere udviklere introduceret endnu flere valgmuligheder. Hvor man skulle tro, at de ekstra kræfter ville give det bedste fra begge verdener, må man i flere spil stadig vælge mellem 4K og 60 fps – især hvis ray tracing er en prioritet.

Et eksempel er Hogwarts Legacy. Spillet ser blændende ud i Fidelity Mode med ray tracing, men lider under en begrænset billedhastighed på 30 fps. Performance Mode findes, men så er ray tracing slået fra.

Det er ikke svært at se forskellen! Men hvis valget står mellem flydende gameplay med 60 fps eller gudesmukt slideshow på 30 fps, vil jeg til enhver tid vælge det første. (Foto: Digital Foundry)

Til gengæld klarer flere af Sonys egne titler sig bedre. God of War Ragnarok, The Last of Us Part I & II og især Horizon Forbidden West imponerer med en stabil billedhastighed på 60 fps og et knivskarpt billede. På mit nye LG G4 TV ser det fantastisk ud – og det er svært ikke at blive lidt forelsket.

Men den svingende kvalitet understreger et problem for Sony: Fordi der ikke er fastsat en PS5 Pro-standard, er det op til spiludviklerne at afgøre, hvordan den ekstra kraft skal udnyttes. Resultatet? Vi står stadig over for de samme valg, som Pro-modellen skulle eliminere, om end det hele er blevet lidt flottere at se på.

Læs videre
Exit mobile version