Ampler Stellar Midnight Blue

Blid og velkørende skønhed

Amplers elcykel imponerer på næsten alle parametre. Kan du undvære råstyrke og en bred palette af indstillinger, så er Stellar en oplagt cykel til storbybrug.

Ampler top

(Foto: Natasja Broström)

For otte år siden gik tre estere, Ardo, Hannes and Rait, sammen om at lave den ultimative elcykel til bykørsel. Prototypen blev skabt i en privat garage. Siden har Ampler Bikes udvidet forretningen med egen fabrik i hjemlandet og showrooms i blandt andet Tyskland.

Ampler Bikes er ikke blandt de mest kendte brands i Norden, og firmaet leverer ikke til alle lande. Det skal dog ikke forhindre os i at teste et af firmaets nye bud på en smart bycykel, nemlig Ampler Stellar i størrelse medium og farven midnatsblå. Modellen fås også i sort og rød.

Ampler front
Ampler Stellar er i et mere konservativt design i forhold til andre af testens deltagere. Selv støttebenet sidder, hvor den slags nu plejer – nemlig midtpå. (Foto: Natasja Broström)

Cyklerne fra Ampler er kendetegnet ved at have et klassisk stel med få krummelurer. Ampler Stellar ligner en traditionel cykel med batteriet gemt i stellet. Modellen har, ligesom Coboc Iseo, udvendigt gear, hvilket skulle give hurtigere overførsel af energi og fremdrift. Måske lidt overflødigt, når vi nu har med en batteridrevet cykel at gøre.

Læs også TEST: Philips Hue Go bærbar bordlampe Philips Hue Go er en bordlampe, der kan bruges, selv om du er væk fra stikkontakten. Og den klarer også en let byge.

Opladning og opsætning

Allerede ved udpakningen er Ampler Stellar en fornøjelse at møde. Elcyklen er over 10 kilo lettere end testcyklen fra BESV. Selvfølgelig er lav vægt ikke et kriterium alene i en test, og alle cykler leveres ikke (som vores testeksemplarer) i en fragt-kasse, som brugeren så skal bakse med.

ampler pedaler
Testens mest håndterbare design. Stellet er nemt at få greb om, så jeg kunne montere de to pedaler. Farver og bogstaver adskiller venstre og højre pedal, hvilket er afgørende for sensorerne. (Foto: Natasja Broström)

Det, som fornøjer ved Ampler Stellar, er det runde, enkle stel, som selv mindre hænder (som mine) får godt fat om. Design og lavere vægt gør cyklen nem at håndtere i forhold andre deltagere i gruppetesten, hvad enten batteriet er slået til eller ej.

Det magnetiske udtag til batteriet sidder lidt vel lavt nede af stellet. Du skal altså bøje dig for at komme til udtaget. Som den eneste i testen har Ampler Stellar display i stellet med viste tekst, tal og ikoner. Selv i klart solskin er den buede skærm nem at aflæse, og app’en Ampler Bikes 2.0 gør ingen knuder, men forbinder som den skal.

Du skal bukke dig for at komme til ladeporten, hvilket kan være irriterende for nogen. Porten er dog magnetisk, så opladerkablet fæstner let i udtaget. (Foto: Natasja Broström)

Eneste malurt i bægeret er, at batteriet tog over et døgn at oplade. Skærmen viste, at den resterende opladetid ville være på 15 minutter. Reelt tog det flere timer, før batteriet var på 100 procent.

App og særlig assistance

Ampler Stellar har tænd/sluk-knappen på undersiden af stellet, under displayet. En logisk placering for nem betjening af begge dele. Vores testeksemplar har et semi low step-stel med to tværstænger. Både display og knap sidder på øverste stang.

Displayet er tilpas stort til, at du får fint overblik over blandt andet tid, batteriets kapacitet og antal kørte kilometer. Når app’en er forbundet via Bluetooth, kan du indstille alt fra lås til lys. Den elektroniske lås forhindrer, at andre kan tænde for cyklen (på knappen) og køre afsted med den.

Tænd-sluk-knappen sidder lige under displayet på stellets overside. Her vist på Stellar i modellens rødfarvede version. (Foto: Ampler Bikes)

Jeg har ikke meget fidus til elektroniske låse, men foretrækker en fysisk kædelås. Har du synlig lås på din cykel, sender det et signal til eventuelle tyve: Denne cykel er låst. Basta.

Læs også TEST: Apple iPad Air 13” (2024) Den nye iPad Air er væsentligt hurtigere end sin forgænger, og så fås den i en udgave med 13-tommer skærm. Synd at Apple holder fast i forældet skærmteknologi.

App’en indeholder GPS for lokalisering af din cykel og registrering af ture og ruter med kort og statistik. Du kan også gemme aktivitet vist på ugebasis.

Cyklen har to typer assistance. Default giver en ydelse på 70 procent, mens Max leverer 100 procent af den assistance, du måtte have brug for. De to tilstande vises som ”1” og ”2”.

App’en til Ampler Bikes giver adgang til blandt lokalisering, lås og historik. (Screenshot: iOS)

Du skal ikke indstille assistancen, mens du kører, men overlade styringen til cyklen. Hvad du har behov for, registreres via sensorerne i pedalerne. Du kan dog finjustere i app’en, hvornår assistenten skal slå til (målt i fart) og med hvor høj ydelse (målt i procent). Du kan også slå assistancen fra og blot bruge Ampler Stellar som en almindelig cykel. Lygtelyset virker, uanset om assistancen fra batteriet er slået til eller fra.

Motorkraft og ydelse

Ampler Stellar har ikke gruppetestens stærkeste batteri eller motor, og det kan mærkes. På vej op mod Bellahøj var cyklen en fornøjelse. Sensorerne klarede det meste, så jeg i stedet kunne koncentrerede mig om at undgå sommerens mange vandpytter.

Stellets display fungerer fint i solskin. Det viser blandt andet tiden, din aktuelle hjælp fra motoren (vist som ”1” eller ”2”) og batteriets resterende kapacitet. (Foto: Natasja Broström)

Nær toppen af Bellahøj (565 meter, 11 højdemeter) mistede Ampler Stellar en del af fremdriften. Jeg pillede lidt med indstillingerne for ydelsen i de to tilstande og tog turen over flere omgange. Oplevelsen var den samme. Ampler Stellar egner sig ikke til bakkede strækninger og skiftende højder. Cyklen mangler simpelthen den råstyrke, som jeg får med Coboc Iseo og Cowboy ST Cruiser.

Omvendt er min oplevelse på lige vej og i bykørsel helt i top. Her er Ampler Stellar i sit es og leverer gruppetestens bedste køreoplevelse. Udover en perfekt afstemt assistance fra motoren og pedalerne, sidder det klare display godt for rytterens udsyn.

Vel nok testens mest anonyme stel. Ampler Stellar vinder dog ved nærmere bekendtskab. Cyklen er en smuk bycykel med få klodsede designløsninger. (Foto: Natasja Broström)

Skal jeg finde håret i suppen, er det cyklens force også lidt dens akilleshæl. Jeg blev så forkælet af den smidige assistance, at jeg næsten glemte at skifte gear efter forholdene. Flere gange blev den lækre køretur afbrudt af gearets hektiske klik. Luksusproblemet forsvinder nok, når ryttere som jeg vænner os til at huske gearskifte.

Konklusion

Ampler Stellar er ikke testens stærkeste, mest intelligente elcykel. Designet kan også for nogle virke kedeligt, men jeg finder det smukt i al sin enkelhed. Elcyklen er beregnet til storbykørsel, og det er en begrænsning, hvis du er på udkig efter en cykel til flere formål.

Alligevel er Stellar testens vinder, når det samlede regnebræt gøres op. Elcyklen er nem at håndtere i både fysisk og elektronisk forstand. App’en er overskuelig, let at gå til og laver ingen sære krumspring med tabt forbindelse eller fejlmeddelelser.

Ampler Stellar er en veldesignet bycykel, som leverer testens absolut bedste assistance. Cyklen er en udsøgt fornøjelse at køre på – både uden og med hjælpen slået til. (Foto: Natasja Broström)

Det buede display på stellet forstyrrer ikke Stellars enkle design. Skærmen står klart og er tilpas stor til tydeligt at vise alle oplysninger. Styret, håndtagene og deres håndledsstøtte er med til at forøge køreglæden.

Ampler Stellars størst trumf er assistancen og dens to tilstande, som via pedalernes sensorer leverer, når det gælder. Du får blid, men effektiv støtte hele vejen. Mere kan man næsten ikke forlange af en elcykel.

Læs videre
Exit mobile version