4 elcykler (2024)

Medvind på sommerens cykelstier

Elektriske cykler er blevet smukkere, smidigere og mere sofistikerede. Vi har testet fire elcykler og deres meget forskellige bud på batteridrevet køreglæde.

Gruppetest cykler top

(Foto: Ampler Bikes)

For blot få år siden lignede mange elcykler klodsede knallerter med et synligt batteri. De var ofte tunge og kantede at se på og betjene. Siden er der sket en del.

Nutidens elcykler har ikke pr. automatik smidt nogle kilo, for eksempel på grund af lettere batteri. Generelt er de eldrevne to-hjulere dog blevet mere strømlinede i designet og langt smartere end tidligere. Èn af deltagerne i denne test fortæller tilmed, via app, om lokale luft- og vejrforhold.

Priserne er fulgt med op og gør elcykler til en større økonomisk investering. Derfor har vi et bredt deltagerfelt, så forskellige prislejer, målgrupper og muligheder er repræsenteret. Blandt andet har vi testet en ”klassisk” elcykel og en rå designperle i minimalistisk design.

Cowboy cruiser ST app2
Cowboy Cruiser ST har testens største udvalg af features og funktioner i sin app. En del er ganske fornuftigt og brugbart, men meget af det er også noget lir. (Screenshot: iOS)
Læs også Nyhed: Ooni klar med pizzaovn med to tilberedningszoner Pizzaelskerne kan godt begynde at spare sammen og glæde sig. Med Oonis nye ovn kan du lave to pizzaer på samme tid.

Taiwanesiske BESV udgør testens tungeste, mest klassiske model med centerplaceret motor. Her er kodeordet stabilitet. Tyske Coboc og belgiske Cowboy er feltets ”frække drenge” med masser af kraft, mens estiske Ampler leverer blid og ensartet ydelse i elegant indpakning.

BESV computer 1
Cyklen fra BESV har som den eneste egen, selvstændige cykelcomputer. Skærmen kan virke gammeldags, men er overraskende god i brug. (Foto: Natasja Broström)

Brugen af app og elektronik er også ganske forskellig fra deltager til deltager. En af de fire cykler har egen computer. En anden har adskillige gear og indstillinger, mens en tredje klarer det hele, uden at brugeren skal løfte en finger.

Sådan testede vi

Design, elektronik og udseende er ikke alt, så cyklerne har også fået lov at vise, hvad de kan ude i trafikken. Vores gruppetest viser mærkbart forskellige løsninger. Vil du først ud i krydset efter grønt lys? Eller handler det om et behageligt skub på lige strækninger?

Coboc står for testens mest alsidige cykel. Coboc Iseo er god til temposkift, højder og kørsel på befærdede strækninger såsom bykørsel. (Foto: Natasja Broström)

Alle fire deltagere er således blevet bedømt på deres brugervenlighed, app, design og komfort. Her taler vi både om stellets stivhed, motorens placering og muligheden for at indstille for eksempel en støddæmper.

Læs også Gruppetest: 5 robotplæneklippere uden kanttråd (2024) I årets store gruppetest af robotplæneklippere uden kanttråd bliver tre kendte mærker udfordret af to helt nye på markedet. Find ud af, hvilke der slår græsset bedst, og hvor du får mest for pengene.

Elcyklerne fik lov at strække ud på lige vej, i skiftende bykørsel og prøve kræfter med to af Københavns mere udfordrende strækninger: Frederiksberg Bakke og Bellahøj.

Cyklerne fra BESV og Coboc har støddæmper på forgaflen. Den ene er nem at indstille, den anden skal ifølge manualen helst justeres af en ekspert. (Foto: Natasja Broström)

Strækningerne er 375 meter og 565 meter med en gennemsnitlig stigning på henholdsvis 4,3 procent og 1,9 procent. Begge bakker har en samlet stigning på 11 højdemeter. Ikke just Alperne, men lidt har også ret.

Efter en måneds testkørsel på vejene (og op ad bakker) viser vores test, at det ikke er ligegyldigt, hvad du vælger og ud fra hvilke kriterier. Alt andet ville nok også være en overraskelse.

Ampler Stellar har testens eneste indbyggede display med forskellige oplysninger såsom tilstand og batteriets tilstand. (Foto: Natasja Broström)

De fire elcykler har forskellige muligheder og begrænsninger og henvender sig derfor også til forskellige købere. Hver cykel har sit eget bud på et app-styret og batteridrevet rygstød. Spørgsmålet er så, hvad du har brug for – og hvor meget du har til rådighed i tegnebogen.

Læs videre
Exit mobile version