Nyhed

Er digitale assistenter konkurrenceforvridende?

Den danske EU-kommissær Margrethe Vestager har indledt en undersøgelse af, om techgiganter som Amazon, Apple og Google anvender brugernes data til at give sig selv markedsfordele.

(Foto: Jennifer Jacquemart)

I USA er de langt mere udbredte end i de fleste EU-lande, men også på vores breddegrader anvender flere og flere forbrugere digitale assistenter som Amazon Alexa eller Google Assistant til at købe varer og tjenesteydelser.

Ikke mindst kommer der hele tiden nye smarte højttalere med indbygget stemmestyring, der tilbyder adgang til det ene eller det andet firmas økosystem via en digital assistent. Spørgsmålet er bare, om det sker på en måde, som misbruger techgiganternes overlegne position på markedet.

Derfor har Europa-Kommissionen nu iværksat en såkaldt konkurrenceundersøgelse af tingenes internet for produkter og tjenesteydelser til forbrugere i EU.

Ledende næstformand for Kommissionen, Margrethe Vestager, der er ansvarlig for konkurrencepolitikken, udtaler:

“På forbrugerområdet forventes tingenes internet at vokse betydeligt i de kommende år, så det bliver en almindelig del af de europæiske forbrugeres hverdag. Forestil dig et intelligent køleskab, der laver din indkøbsliste. Du finder listen på din intelligente enhed og bestiller varerne hjem. Butikken leverer varerne til din dør, der åbnes automatisk med et enkelt ord. Mulighederne synes uendelige. Det synes imidlertid klart, at adgangen til store mængder af brugerdata er nøglen til succes i sektoren, så vi skal sikre os, at markedsaktørerne ikke udnytter deres kontrol over disse data til at forvride konkurrencen eller til på anden vis at lukke disse markeder for konkurrenterne. Den aktuelle sektorundersøgelse vil hjælpe os til bedre at forstå arten og de sandsynlige følger af de mulige konkurrenceproblemer i denne sektor.”

Læs også Efter aflytningsskandale: 5 grunde til at bruge Alexa, Google Assistant og Siri – og 3 grunde til at løbe skrigende bort Til trods for aflytning: Skal du købe en smart-højttaler med indbygget digital assistent? Få svaret her.

“I EU befinder tingenes internet inden for produkter og tjenesteydelser til forbrugere sig på et forholdsvis tidligt udviklingsstadie, men der er tegn på, at visse former for virksomhedspraksis kan føre til en strukturel forvridning af konkurrencen. Der er navnlig tegn herpå i forbindelse med restriktioner for dataadgang og interoperabilitet samt visse former for selvbegunstigelse og praksisser forbundet med anvendelse af proprietære standarder,” skriver Europa-Kommissionen i en pressemeddelelse, som fortsætter:

“Økosystemer for tingenes internet er ofte kendetegnet ved stærke netværkseffekter og stordriftsfordele, hvilket kan føre til en hurtig fremkomst af dominerende digitale økosystemer og “gatekeepere”. Det kan medføre en betydelig risiko for konkurrenceforvridning.”

EU’s undersøgelse vil omfatte produkter som f.eks. wearables (f.eks. smart-ure eller fitnessarmbånd) og netværksforbundne forbrugerenheder, der anvendes i intelligente hjem, f.eks. køleskabe, vaskemaskiner, smart-TV’er og intelligente højttalere og lyssystemer. I sektorundersøgelsen vil der også blive indsamlet oplysninger om de tjenester, der er tilgængelige via intelligente enheder, f.eks. musik- og videostreamingtjenester, og om de taleassistenter – altså primært Alexa, Siri og Google Assistant – der bruges til at få adgang til dem.

Hvis Kommissionen efter sin analyse af resultaterne konstaterer konkrete konkurrenceproblemer, vil den kunne indlede sager for at sikre overholdelsen af EU’s regler om konkurrencebegrænsende praksis og misbrug af dominerende markedsstilling.

Les videre
Exit mobile version