Kampen om at levere den mest omsluttende 3D-lyd til hjemmebiografen har fået en ny spiller på soundbar-banen. Yamaha lancerer i dag nye flagskibsmodeller, der som de første i verden har den anerkendte AURO-3D-teknologi indbygget.
Hvis du har beskæftiget dig med hjemmebiograflyd inden for det seneste årti, er du stensikkert stødt på Dolby Atmos. Formatet, der tilføjer en højdedimension til lyden – lyden af regn, der falder, eller en helikopter, der flyver over hovedet – er blevet standarden for 3D-lyd. Men nu melder en erfaren konkurrent sig for alvor ind i kampen på soundbar-markedet.
Yamaha har netop annonceret lanceringen af to nye flagskibs-soundbars, Yamaha SR-X90A og Yamaha True X Surround 90A (artikelbilledet). Det bemærkelsesværdige er, at de er de første soundbars i verden med indbygget understøttelse af lydformatet AURO-3D. En teknologi, der ligesom Dolby Atmos lover at levere en omsluttende, tredimensionel lydoplevelse, men uden at du nødvendigvis behøver at bore huller i loftet til ekstra højttalere.
“Vi er stolte over at være det første soundbar-mærke i verden til at understøtte AURO-3D,” udtaler Ray Okada, gruppechef for Home Audio hos Yamaha Corporation. Han påpeger, at efterspørgslen på 3D-lyd er voksende, og at det for Yamaha var et naturligt skridt, da de allerede har flere års erfaring med at integrere teknologien i deres Aventage-receivere.
To modeller til forskellige stuer
De to nye modeller er målrettet forskellige markeder. SR-X90A, som består af en soundbar og en subwoofer, er forbeholdt det japanske marked. Vi andre må se frem til modellen True X Surround 90A, der ud over soundbar og subwoofer også inkluderer et sæt trådløse baghøjttalere for en endnu mere komplet surround-oplevelse.
Begge modeller er udstyret med AURO-3D’s virtualiserings-motor, Auro-Scene, der ved hjælp af avanceret digital signalbehandling skaber et stort, rumfyldende lydbillede med en fornemmelse af både dybde og højde. Teknologien kan også “upmixe” almindeligt stereo- eller surround-lyd til et 3D-lydbillede, og brugeren kan vælge mellem forskellige profiler til film, musik eller dialogtungt tv-indhold.
Udfordrer i premium-klassen
Hos Goer Dynamics, der er firmaet bag AURO-3D, er man ikke overraskende begejstrede for partnerskabet.
“Denne flagskibsserie fra Yamaha viser AURO’s evne til at bringe vores nyeste og mest avancerede teknologi til premium-soundbar-kategorien – og hæve standarden et godt stykke over de typiske ‘3D-lyd’-påstande,” siger CEO Rudy Van Duppen.
Han ser lanceringen som startskuddet til en bredere udbredelse af AURO-3D i soundbars og smarthøjttalere, hvilket skal gøre teknologien mere tilgængelig.
Om AURO-3D formår at fravriste Dolby Atmos tronen i stuerne, må tiden vise. Men for forbrugeren er flere valgmuligheder sjældent en dårlig ting. Især ikke når der loves bedre lyd med mindre besvær. Produkternes tilgængelighed og priser på det danske marked er endnu ikke offentliggjort.
Mere info: Yamaha

