Ny lydteknologi fra Bang & Olufsen

B&O arbejder på en ny lydteknologi, der kan revolutionere den måde, vi lytter på. Lyd & Billede besøgte fabrikken i Struer for et smuglyt.

Bang & Olufsens akustiske afdeling er kendt for sine elegante og designorienterede højttalere, men den har også bevist, at de kan lave glimrende hi-fi-højttalere, som BeoLab 9 og topmodellen BeoLab 5. For to år siden lancerede de også deres første trådløse WISA-højttalere.

I Struer de arbejder nu med ny teknologi, der vil blive taget i brug i kommende B&O-produkter. Lyd & Billede har lyttet, og vi kan bekræfte, at det er spændende sager, som bør få selv de mest erfarne lydentusiaster til at spidse ører!

Direkte og reflekteret lyd

Bang & Olufsen BeoLab 5

For mange af os er hi-fi’ens “hellige gral” at kunne få en maksimal lytteoplevelse uanset akustikken i lytterummet, uanset hvor du sidder. Det er noget, som mange, hvis ikke alle audioproducenter forsøger at opnå, og især B&O har fokuseret meget på det i de seneste år. Både topmodellen BeoLab 5, og den nye BeoLab 9 er kendt for at have en rumvenlig lydkarakter med jævn horisontal spredning. På det seneste har B&O imidlertid arbejdet på et nyt princip, hvor de tager nye skridt for at styre den måde, lyden spreder sig i rummet.

Helt konkret handler det om en aktiv justering af forholdet mellem den direkte lyd fra højttaleren og refleksioner fra sidevæggene. Refleksioner forekomme, når lydbølger slår mod rummets vægge, gulv og loft, og reflekteres tilbage mod lytteren, med nogen forsinkelse. Selvom vores hjerne er særdeles god til at filtrere, hvad der er hvad, vil for mange tidlige reflektioner reducere den oplevede lydkvalitet. Det kan bedst forklares som et “akustisk spejlbillede” af højttaleren, der giver en uønsket farvning af lyden, vi oplever.

I professionelle lydstudier og lytterum tager man derfor strenge forholdsregler for at kontrollere refleksioner og efterklang. Nogle går endda så langt som til at designe rummet omkring højttalerne og lyttepositionen for at opnå en “refleksionsfri zone” ved mikserpulten. Dette kræver dyre fysiske indgreb og akustisk behandling, der normalt er forbeholdt specialiserede lydstudier eller dedikerede lytterum af den ekstreme slags. Men nu har B&O fundet på nogle tricks til at opnå lige så gode lydgengivelse i en normal stue. De kalder løsninger Beam Width Control og Beam Direction Control.

Kontrolleret spredning

Beam Width Control handler om at kunne fokusere lyden, bredt eller smalt, mod din ideelle lytteposition (“sweet spot”), mens efterklangen fra sidevæggene reduceres. Med Beam Direction Control kan man også vælge at optimere lyden til flere lyttepositioner, eller endda hele rummet på en gang! Med tidligere B&O-højttalere har man været tvunget til at designe højttalere til en slags “gylden middelvej”. Men med den nye teknik, kan man derfor vælge det hele på én gang.

Lyttedemo i Struer

B&O er ikke de første til at hævde, at de har knækket koden. Men de var så sikre, at de inviterede os til fabrikken i Struer for at lytte til nyskabelserne i deres eget lytterum, som er designet til at lyde som en normal stue. Demonstrationen blev afholdt af Geoff Martin, B&O’s tonemester og specialist i lyddesign.

Tonemester Geoff Martin (til højre) forklarer L&B’s Audun Hage, hvordan reflekterede lydbølger kan forstyrre den direkte lyd fra højttalerne – den såkaldte kamfiltereffekt.

Selve lydenheden var skjult bag et mørkt, men akustisk transparent gardin. Jeg satte mig ned i stolen for at lytte til min egen medbragte musik, afspillet via en Auralic Aries musikafspiller og Teac UD-501 DAC til lejligheden. Men hvad der gemte sig bag skærmen, anede jeg intet om. Geoff fortrak sig ikke en mine, men inderst inde var han nok spændt på at høre mine lytteindtryk.

Lydkvaliteten holdt et meget højt niveau med en massiv, stor og fyldig lyd. En ting, der slog mig, var en næsten uhyggelig præcis placering af musikere og instrumenter. Bassen var også meget kontrolleret og glat, og gik kælderdybt uden den typiske boom-effekt, man normalt oplever. “Uanset hvad der måtte være på bagsiden af ​​lærredet, må der være noget stort,” tænkte jeg.

Ikke kigge – bare lytte…

Den største overraskelse kom alligevel bagefter: “Rejs dig op og gå lidt rundt,” sagde Geoff, mens han trykkede på en knap på sin tablet. Jeg gjorde, hvad der blev sagt, og var lidt forvirret. Lydbillede faldt ikke sammen, som det har en tendens til at gøre, men beholdt den samme fokus. Musikerne stod på nøjagtig samme sted. Selv når jeg bevægede mig ud i hjørnet, kunne jeg tydeligt høre et klippefast stereoperspektiv. Men trykkede Geoff på en knap igen, og lydbilledet blev mere diffust og udefinerbart, som med konventionelle højttalere. Et tryk igen, og pludselig var det, som om højttalernee forsvandt, men musikerne blev tydelige igen.

Hvad er der virkelig skjult bag det gardin?,” tænkte jeg, mens jeg gav Geoff den nøgterne besked “Det lyder lovende.” For det er let at få lidt præstationsangst under blindtests på denne måde, og jeg var nødt til at anstrenge mig for ikke at virke alt for ivrig eller imponeret. For hvad nu, hvis det havde været et par søde små BeoLab 17, Jeg havde lyttet til …

Hvad var fysisk bag forhænget, ville ikke B&O afsløre for os endnu. Beam Width Control og Beam Direction Control er nemlig på prototypestadiet endnu, men vi er spændte på, hvordan det materialiserer sig i praksis. Vi vover dog at gætte på, at B&O planlægger noget stort i forbindelse med virksomhedens 90 års jubilæum!

Les videre
Exit mobile version