Audiovector Trapeze Reimagined lanceret

Og vi har hørt dem.

AUDIOVECTOR TRAPEZ58459 scaled 1

(Foto: Audiovector)

Glem alt, hvad du tror, du ved om Audiovector-højttalere. Hvis du har hørt modellerne i R- eller M-serien før, eller de meget budgetvenlige højttalere i QR-serien, er du slet ikke forberedt på, hvad der venter dig, før musikken går i gang med et par Trapeze. De spiller faktisk helt anderledes end et par R6 Arreté, som måske er den model, de er tættest beslægtet med, men Trapeze er faktisk et meget ældre design.

I 1979 tænkte Ole Klifoth, at han skulle lave en højttaler, som han selv kunne lide. En, der kunne genskabe stemningen fra 13. række i koncertsalen i Tivoli i København. Eller pladsen tre-fire meter fra scenen i Montmartres jazzhus.

Audiovectors grundlægger og chefdesigner, Ole Klifoth, med ny og gammel Trapeze. (Foto: Lasse Svendsen)

Resultatet blev Trapeze. En ret mærkelig højttaler med et skråt kabinet, et delefilter på 6 dB pr. oktav og en diskant i en åben baffel.

Den originale Trapeze forrest i billedet. (Foto: Lasse Svendsen)

For et par år siden viste Ole Klifoth mig en prototype på det, der kunne blive til en ny Trapeze. Siden da har designet udviklet sig fra det oprindelige koncept til noget, der ligner originalen og klart adskiller sig fra Audiovectors andre højttalerserier.

Se bare her:

(Foto: Lasse Svendsen)

Isobarisk

Den nye Trapeze Reimagined ligner selvfølgelig originalen og blander det oprindelige koncept med teknologien i dagens Audiovector-modeller. Højttalerne bruger et såkaldt compound-princip, eller isobarisk, som det også kaldes. En skræddersyet 12-tommers basenhed (30 cm) arbejder i et separat kammer, mens en nedadvendt 8-tommers subwoofer (20 cm) arbejder i et kabinet med en basrefleksåbning for enden. Den nedre afskæringsfrekvens er specificeret til 32 Hz.

(Foto: Lasse Svendsen)

En 5-tommers mellemtone (12,5 cm) med et åbent polstykke tager over ved 500 Hz. Efter 3 kHz tager en ny AMT-diskant med kraftigere magneter og en større åbning end det AMT-element, vi kender fra R6 Arreté, over. AMT-elementet er placeret i et separat kammer med en ventileret åbning på bagsiden af kabinettet. For at “sætte musikken fri”, kan man sige.

Freedom

(Foto: Lasse Svendsen)

Kabinettet, som kan leveres lakeret i den ønskede farve eller i træfinér, hviler på to aluminiumsplader, som er monteret sammen i en slags sandwich. Der er fræset cirkler ind i pladerne for at skabe riller til kulstofstålkugler, som danner en slags kuglelejer og fungerer som dæmpning.

Højttalerne har Audiovectors Freedom-jording med en terminal på bagsiden, som jorder højttalerenhederne og chassiset og reducerer forvrængning. Det kræver et Freedom-kabel, som ikke følger med højttalerne, men skal købes separat.

Dæmpning

Mads Klifoth, Audiovectors CEO, med Trapeze i valnød. (Foto: Lasse Svendsen)

Trapeze Reimagined har en unik funktion på bagsiden. En tretrins-kontakt justerer dæmpningen til forstærkerens dæmpningsfaktor. Trin 1 er normalt og er tilpasset de fleste forstærkere, mens trin 2 er tilpasset forstærkere med en særlig høj dæmpningsfaktor. Trin 3 er tilpasset rørforstærkere med en lav dæmpningsfaktor.

Teknikken virker, jeg har prøvet den, og man kan faktisk høre forskel. Man kan også høre en forskel, hvis ventilen bag AMT-elementerne er dækket. Vokaler mister noget af deres top og bækkener deres kant, så der er ingen tvivl om, at Ole Klifoth ved, hvad han gør.

(Foto: Lasse Svendsen)

Højttalerne spiller med en kraft og dynamik i bassen, som jeg ikke var forberedt på. Jeg har sjældent hørt Isobaric-princippet så velintegreret, og det bidrager til en dynamik i det dybe basområde, som minder om en lynhurtig subwoofer. Evnen til at spille højt uden hverken tydelig forvrængning eller øresønderrivende musik er formidabel.

De præproduktionsenheder, vi lyttede til, lød færdige i mine ører, men der er antydninger af nogle finjusteringer forud for den store lancering på high-end-messen i München i den anden uge af maj.

Trapeze Reimagined skulle være klar til demo hos udvalgte forhandlere ikke så længe efter, og de første kunder kan få deres højttalere i de kommende uger efter det igen.

Trapeze Reimagined:

Læs også TEST: Audiovector R6 Arreté Audiovectors billigere udgave af flagskibene R11 og R8 er lige så fantastisk, som vi havde håbet.
Læs videre
Exit mobile version