Tre Beoplay i minuttet

De mobile og lidt mere betalelige produkter i Play-serien skæpper godt i den slunkne kasse i Struer.

Foto: B&O Play

B&O har ikke haft meget at glæde sig over længe. Men det har de nu. Imens julesalget går ind i sin sidste, paniske fase, kan virksomheden konstatere, at Play-produkterne er blevet skovlet over disken op til jul.

Julen har været god for danske B&O’s Play-afdeling, som har oplevet den største salgssucces i virksomhedens historie. Det er især tyskere, briter og kinesere, der har fået gavepakket de danske designprodukter.

Imens virksomheden som helhed har haft mere end svært ved at tjene penge, er de mere hippe BeoPlay-enheder, målt på antal, den største salgssucces i virksomhedens historie. Op til jul har B&O Play solgt i gennemsnit tre produkter i minuttet. Og ser man isoleret på salget i november måned i år er salget lige så stort som hele samme kvartalet i 2014.

I dag lytter vi til musik på en anden måde, end vi gjorde for bare 10 år siden. Elementer som tidløst design og sæsonens farver er mindst lige så vigtige som god lyd, og på samme måde er højtalere en markant del af indretningen, som skal kunne bruges både som baggrundsmusik og til at starte en fest,” siger direktør for B&O Play, Henrik Taudorf Lorensen.

Det er særligt den bærbare højtaler Beoplay A2, som netop har rundet 200.000 producerede enheder på verdensplan, som har bidraget til det markante julesalg. Og de trådløse og støjdæmpende hovedtelefoner BeoPlay H8 har samtidig rundet 70.000 solgte enheder. Flere end 1,5 millioner ejer i dag et sæt hovedtelefoner eller en bærbar højtaler fra B&O Play.

Play snart lige så vigtig som hovedmærket
Faktisk sælger der nu B&O Play-produkter for næsten lige så mange penge, som de traditionelle hi-fi- og tv-produkter, der vel at mærke har en meget højere stykpris. Og det kan ses på virksomhedens resultat. I andet kvartal af 2015 blev der solgt Play-produkter for 326 millioner kroner, imens B&O solgte for 403 millioner kroner af sine kerneprodukter.

Fremgangen er velkommen for den 90-årige virksomhed, der lige nu leder med lys og lygte efter en køber eller en pengestærk partner. Faktisk var B&O kun 19 millioner fra at få forretningen til at løbe rundt i andet kvartal. Og det var inden den flotte julehandel.

Artikelfoto: B&O Play

Les videre
Exit mobile version