Nyhed

Live eller optagelse? Lyngdorf udfordrer lytterne

Steinway Lyngdorf udfordrer lytterne: Kan man høre forskel på på den ægte vare og en optagelse gengivet over firmaets anlæg?

Hi-fi (high fidelity) betyder “høj troværdighed”, og når vi lytter til hi-fi-komponenter, vurderer vi deres evne til at fremmane illusionen af at være til stede i koncertsalen eller lydstudiet. Men det er naturligvis et uopnåeligt mål, da man altid kan høre forskel.

Eller kan man?

For at demonstrere kvaliteten af deres højttalere og forstærkere satte Steinway Lyngdorf et forsøg i stand i Musikhuset i Aarhus. Her spillede den hollandske koncertpianist Vincet Corver et stykke musik – naturligvis på et Steinway & Sons-piano. Men han spillede ikke hele tiden. Undervejs i stykket holdt pianisten pause, og der blev i stedet spillet en optagelse af samme stykke.

Steinway Lyngdorf havde inviteret et panel af trænede lyttere fra forskellige brancher, herunder undertegnede som repræsentant for Lyd & Billede. Deltagerene blev bænket i sofaer, der var anbragt på scenen, ca. fem meter fra pianoet, og højttalerne lidt foran dette. Der blev lyttet med lukkede øjne, så vi ikke kunne se, hvornår Vincent Corver spillede.

Når de mente, at der blev spillet live, skulle deltagerne løfte den ene arm. Seancen blev optaget på video, så man bagefter kunne se, hvor godt det gik med at kende forskel på live og optagelse.

Noget af tiden holdt pianisten pause, og der blev spillet en optagelse. (Foto: John Alex Hvidlykke, L&B)

Det var slet ikke så let! Selv om jeg bruger en stor del af min tid på at lytte kritisk til lydudstyr, ramte jeg forbi flere gange! Det samme gjorde alle andre deltagere.

Har Peter Lyngdorf & kompagni så skabt det perfekte stereoanlæg, der gengiver fuldkommen som at være der selv? Ikke nødvendigvis. For det første var der forskel; livelyden var lidt mere dynamiske end optagelsen. Og for det andet var situationen meget forskellig fra normal stereolytning.

Hjemme i stuen handler det om at gengive den samlede lyd af instrumenter og akustikken fra optagerummet. Og stuens egen akustik skal helst ikke påvirke lyden. I Steinway Lyngdorf-forsøget blev der afspillet en næroptagelse af pianiet, stot set uden rumklang. Til gengæld bidragede koncertsalens akustik til lyden. Både når der blev spillet live, og når optagelsen blev afspillet på Steinway Lyngdorf Model D-systemet, der består af dipolhøjttalere med åben bagside.

Men uanset forbehold var det en virkelig fascinerende demonstration af, hvor godt det kan lyde, når man både har en koncertsal, en perfekt optagelse og et anlæg til godt to millioner kroner til rådighed.

(Foto: John Alex Hvidlykke, L&B)

 

Les videre
Exit mobile version