Nyhed

Elektrisk scooter fra BMW

BMW vil omdefinere scooter-segmentet med elektrisk konceptmodel.

BMW vil tage førertrøjen tilbage inden for motorkøretøjer. Denne gang på scootermarkedet. Den tyske producent har afsløret sit næste koncept: Motorrad Definition CE 04.

Ingen specifikationer er frigivet, og vi ved endnu ikke, om eller hvornår scooteren kommer ud til masserne. Men som The Verge skriver: Hvis du vil omdefinere scootermarkedet, så kan du ikke gøre det uden at sætte noget i produktion.

(Foto: BMW)

Lang og lav

Scooteren med det lange navn Motorrad Definition CE 04 har et langt, lavt design, og det kantede udseende minder lidt om, hvordan man i 1980’erne troede, at fremtidens køretøjer ville se ud. Hvis den var grå og beskidt, kunne den have været med i en Mad Max-film!

Læs også Harley-Davidson præsenterer ... elcykel? Serial 1-elcyklen er "Powered by Harley-Davidson" og er samtidig en hyldest til firmaets første motorcykel fra 1903.

Batteriet ligger fladt på undersiden, så det ikke optager bagageplads. Dermed er der også plads til at placere hjelmen i et skjult rum under sædet.

Sidepanelerne dækker ikke hele bagenden, og det er nok bevidst, så man kan se dele af den elektriske drivlinje.

(Foto: BMW)

Ikke en motorcykel for sjov

“En scooter er ikke en ‘motorcykel for sjov’, som man kører en tur på landet på i godt vejr, men et praktisk hverdagskøretøj, som man kan bruge til at køre på arbejde eller ud for at møde venner om aftenen – simpelthen et urbant hverdagskøretøj,” siger Alexander Buckan, der er leder af BMW’s motorcykelafdeling, i en pressemeddelelse.

Derfor har BMW arbejdet på at gøre CE 04 så velafbalanceret som muligt, med lavest mulig vægt, i stedet for at prioritere batterikapacitet. De anslår, at urbane brugere for det meste anvender en scooter til kortere ture, omkring 12 kilometer om dagen. Derfor behøver batteriet ikke at have så stor rækkevidde, og scooteren er heller ikke bygget til langdistancekomfort.

Her er der plads til hjelmen. (Foto: BMW)

Derimod har man ønsket den enklest mulige af- og påstigning, også bagfra. Derfor er sædet bygget, så det glider sømløst sammen med rammen, frem for at være stort og blødt og omfavne brugerens bagdel.

Scooteren er lavet med henblik på den bedst mulige ergonomi for en enkelt bruger, uanset højde og benlængde, og er ikke beregnet til at have nogen siddende bagpå.

Nem af- og påstigning er vigtigere end langturskomfort. (Foto: BMW)

Stor skærm

Motorrad Definition CE 04 har en stor 10,25 tommers skærm, der viser almindelig info såsom fart, resterende batteritid og lignende. Skærmen kan også kobles til brugerens mobiltelefon. Indgående opkald og beskeder og – regner vi med – også kort via CarPlay og Android Auto vises på skærmen. Infotainment-systemet har også indbygget kortnavigation.

Den store skærm viser vigtig information og kort samt beskeder og indgående opkald fra mobilen. (Foto: BMW)

Produktion uvis

Som nævnt ved vi ikke, om eller hvornår BMW Motorrad Definition CE 04 kommer i produktion, eller hvad den i givet fald vil koste. Men vi håber, at den eller en lignende model kommer på markedet i nær fremtid.

Læs hele pressemeddelelsen her.

<
>
(Foto: BMW)
Les videre
Exit mobile version