Nyhed

Dårlig samtalelyd skaber usikkerhed

At dårlig samtalelyd er frustrerende, kan de fleste nok blive enige om. Men noget tyder på, at det begrænser os mere, end vi er opmærksomme på.

African teen school student tired from computer holding glasses, fatigued black teenage girl feel tension eyestrain pain rubbing irritated eyes suffer from bad eyesight blurry vision problem concept

Ifølge en svensk undersøgelse, gennemført af det svenske analyseinstitut Kantor Sifos i perioden 28.-30. november 2022 kom det frem, at to ud af tre (63 procent) svenskere finder det frustrerende ikke at kunne høre, hvad andre siger i en telefon- eller videosamtale. Halvdelen (53 procent) af svenskerne finder det irriterende ikke selv at blive hørt af samtalepartnere. Formentlig gælder samme tal i de øvrige nordiske lande.

Undersøgelsen viser, at usikkerheden på om man bliver hørt kan føre til begrænsninger i samtalens indhold, fordi man undgår dybere samtaler, når man er usikker på, om man bliver hørt. En ud af tre (32 procent) svarede, at de ville undgå at tale om noget følelsesmæssigt, og en ud af fem ville undlade at stille spørgsmål i et møde pga. lyden. Også humor lider under de tekniske lydproblemer, omkring hver fjerde (27 procent) laver ikke sjov, når de er usikre på, om de kan høres eller ej. 

“Arbejdslivet er først og fremmest virtuelt, og Teams, Zoom og onlineplatforme er nu den nye normale måde for os, når vi skal i kontakt med hinanden. I disse digitale miljøer har lyden en betydelig indflydelse på, hvordan vi føler og interagerer med hinanden. Med fjernarbejde og hybridarbejde er det vigtigere end nogensinde før at have god og pålidelig lyd for at kunne engagere sig, dele vigtige informationer eller udtrykke personlige holdninger hver dag. Virksomhedsledere og organisationer bør gøre alt, hvad de kan, for at skabe en virtuel arbejdsplads, hvor medarbejderne kan skabe mere menneskelige og autentiske relationer med kollegerne, og hvor alle kan trives i en verden med hybridarbejde,” siger Claus Fonnesbech, Senior Communications Director hos Jabra.

Undersøgelsen er bestilt af Jabra. Webpanelet er nationalt repræsentativt og rekrutteret på grundlag af tilfældige stikprøver. Der er ingen selvrekruttering i Kantar Sifo-webpanelet. I alt 1.027 personer i alderen 18-79 år blev interviewet.

Les videre
Exit mobile version